Învăţământ - Cultură
Omagiu poetului nepereche: Mihai Eminescu și Nicolae Densușeanu – întâlnirea dintre doi mari titani ai culturii românești
În preajma comemorării zilei de naștere a poetului național Mihai Eminescu, 15 ianuarie 1850, se cuvine să scoatem din uitare anumite aspecte ale vieții și operei acestuia.
Picătură cu picătură, toate acestea pot contribui la apropierea de adevăr privind deslușirea unor mistere și umbre din viața maestrului poeziei românești.
În toamna anului 1866 la Sibiu s-au întâlnit doi mari viitori titani ai culturii românești: Mihai Eminescu(1850-1889) și Nicolae Densușeanu(1846-1911).
Motivele vizitei tânărului Eminescu la Sibiu, pentru a-l întâlni pe Densușeanu erau cât se poate de serioase. Atât contemporanii poetului cât și cercetătorii operei lui au deslușit atracția lui față de Ardeal, față de istoria locuitorilor din această provincie românească.
Întâlnirea dintre Eminescu și Densușeanu a avut loc într-un context mult mai complex, când poetul venea la Blaj pentru continuarea studiilor, dar și faptul că îl atrăgea întreg spațiu al Ardealului.
Cu trecerea timpului s-a constituit un capitol bogat și complex de cercetare eminesciană, ,,Eminescu și Transilvania” în care găsim aspectele definitorii pentru universul artistic al poetului național.
Iată câteva elemente biografice fundamentale care demonstrează că Eminescu este de neconceput fără Transilvania: dascălul său din Cernăuți, Aron Pumnul, era ardelean din Cuciulata Făgărașului și unul din fruntașii revoluției transilvane de la 1848; cercetările mai noi de istorie literară au stabilit că ascendenții pe linie paternă ai poetului erau originari din Ardeal, din împrejurimile Blajului.
Poetul debutează într-o revistă ardeleană, în ,,Familia” lui Iosif Vulcan; tot într-o revistă ardeleană, ,,Federațiunea”, debutează și publicistic. Tor lui Iosif Vulcan îi datorează și numele ce a devenit o stea fixă a literaturii române(schimbând Eminovici cu Eminescu), scriind rânduri elogioase la debut:,,Cu bucurie deschidem coloanele foii noastre, acestui june de numai 16 ani, care cu cele dintâi poezii ale lui ne-a surprins plăcut”.
De altfel întreaga perioadă a poeziei eminesciene va fi găzduită în revista ,,Familia”.
Muza inspiratoare a lui Eminescu, și marea sa dragoste, Veronica Micle (n. Ana Câmpeanu), era originară din Năsăud și pribegise cu familia peste munți, stabilindu-se la Iași, după 1848.
În toate etapele vieții, între prietenii lui Eminescu găsim ardeleni. La Cernăuți era prieten cu Ionel Neamțu, din ținutul Năsăudului; la Blaj se va împrieteni cu Filimon Ilea, Ștefan Cacoveanu, Grigore Dragoș, cărora le dedică poezii și le dăruiește cărți. Cu unii dintre ei va continua prietenia și pe timpul studiilor la Viena, iar când se gândește în 1871, la sărbătorirea jubiliară de la Putna, pentru pomenirea lui Ștefan Cel Mare, una dintre cele mai patetice invitații o adresează ,,junimii studioase” de la Blaj.
Tot în Ardeal îl are ca mare prieten pe poetul Ioan Slavici, care i-a fost alături în momentele de cumpănă sufletească.
Mihai Eminescu scria în 1882: ,,Întâmplarea m-a făcut ca din copilărie încă, să cunosc poporul românesc, din apele Nistrului începând, în cruciș și în curmeziș până în Tisa și Dunăre”.
Poetul național a făcut trei călătorii în Transilvania în anii adolescenței.
Cea mai importantă este cea din primăvara anului 1866, având drept scop cunoașterea Blajului. Un rol important în hotărârea de a face aceste călătorii l-a jucat Aron Pumnul, care deși nu i-a fost lui Eminescu profesor la clasă, se bucura în Bucovina de o mare autoritate, ca revoluționar de la 1848 în Transilvania. Aron Pumnul a fost ca un ,,apostol al deșteptării naționale în Bucovina”. În însemnările sale îl definea pe poet ca ,,…fiul meu de suflet”.
În ,,lecțiile” lui Aron Pumnul, Eminescu a ascultat ca de la un profet despre Școala Ardeleană și despre Revoluția de la 1848.
Când Eminescu numește Blajul ,,Mica Romă”, se gândea de bună seamă la ce îi spusese Aron Pumnul despre dascălii Blajului , care făcuseră din conștiința originii noastre romane un argument pentru afirmarea dreptului la viață a urgisitului popor român din Ardeal.
Perioada șederii la Blaj a poetului își va găsi ecoul în opera sa: poezie, dramartugie, proză, problemele istoriei transilvane.
Dar scrierea care sintetizează cel mai sintetic experiența întâlnirii lui Eminescu cu Transilvania și îndeosebi cu Blajul este romanul „Geniul pustiu”, care în fond este un jurnal al revoluției de la 1848, prezentat poetului de unul din amicii săi, blăjanul Ioniță Scipione Bădescu.
George Călinescu remarca, pe bună dreptate, că odată cu călătoria din 1866, Eminescu ieșea din vârsta copilăriei.
În așteptarea ajutorului financiar de la tatăl său pentru a se înscrie la școală, pentru a urma clasa a VII-a, Eminescu mai zăbovește la Blaj o perioadă, dar are timpul necesar să se deplaseze și la Alba Iulia pentru a participa la adunarea anuală a ,,ASTREI”, în zilele de 27-28 august 1866.
Este găzduit de Filimon Ilea la Seminarul din Blaj până către sfârșitul lui septembrie 1866.
Nu se înscrie totuși la școala din Blaj și în toamna acestui an se hotărăște să plece la București.
În septembrie poposește deci la Sibiu, pentru a-l cunoaște pe studentul Densușeanu, amândoi fiind colaboratori la revista ,,Familia” lui Iosif Vulcan.
La Sibiu este primit frățește de Ion Lapedatu, student în clasa a VII-a a gimnaziului romano-catolic de acolo și de Nicolae Densușeanu, student la academia de drepturi din acest oraș.
Ioan Lepădatu i-a fost mentor cât timp a zăbovit la Sibiu, conducându-l pe la locurile demne de văzut în oraș și vecinătate, ducându-lși la mormântul lui George Lazăr de la Avrig
Este găzduit de Densușeanu timp de trei zile, l-a îmbrăcat și la hrănit, așa cum scrie acesta în amintirile sale.
Ce au povestit ei în cele trei zile pe care le-au petrecut împreună, nu vom ști.
Interesant este că după această întâlnire cei doi nu s-au mai văzut în cursul vieții.
Se crede că un efect al întălnirii este că Densușeanu a renunțat la a scrie poezie și imediat publică în revista ,,Familia” primul său studiu de mitologie comparată:,,Scrutări mitologice la români”, lucrare care îi deschide drumul spre monumentala lui operă ,,Dacia Preistorică”.
La răndul său, Eminescu se va apleca cu o mai mare insistență asupra studiului istoriei publicând în decursul vieții numeroase articole și texte de factură istorică.
Pe timpul celor trei zile Eminescu i-a cerut ajutorul lui Densușeanu pentru a trece granița în România, deoarece nu avea pașaport pentru Transilvania.
Densușeanu face apel la un bun prieten din Rășinari, preotul Bratu, bunicul lui Octavian Goga, pentru a-i da pe cineva din poporenii săi care să-l treacă pe potecile rășinarilor în România.
Și astfel Eminescu ajunge la București și de aici mai departe spre alte zări, acolo unde viața îi oferă noi și noi oportunități de afirmare și de maturizare în creația lui literară.
Col(r) lector univ. dr. ing. Constantin AVĂDANEI,
Președintele Grupului de Inițiativă „CENTENAR-MAREA UNIRE-ALBA IULIA-2018”

Învăţământ - Cultură
Irina Rita Codrea, elevă a Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir, mențiune la etapa națională a Olimpiadei de Istorie
Școala Gimnazială „Singidava” Cugir confirmă încă o dată statutul său de instituție educațională de prestigiu. Eleva Irina Rita Codrea (clasa a VIII-a) a fost distinsă cu Mențiune la etapa națională a Olimpiadei de Istorie, desfășurată în perioada 14–18 aprilie 2025, la Piatra Neamț.
Irina s-a remarcat printr-o cunoaștere temeinică a istoriei, un spirit analitic fin și o pasiune autentică pentru această disciplină, reușind să strălucească într-o competiție de nivel înalt, la care au participat cei mai buni elevi din întreaga țară.
Această realizare deosebită este și rezultatul unei colaborări excelente cu doamna profesor Irina Andrei, cea care a ghidat-o cu profesionalism, răbdare și dedicare în pregătirea pentru concurs.
„Irina este o elevă deosebită, pasionată de istorie și mereu dornică să învețe lucruri noi. A muncit mult și s-a pregătit cu seriozitate, iar rezultatul obținut este pe deplin meritat. Mă bucur că am putut să-i fiu alături și îi doresc mult succes în tot ce urmează!” a menționat doamna profesor Irina Andrei.
La rândul său, conducerea unității școlare a declarat: „Eleva Irina Rita Codrea este o tânără ambițioasă, cu un spirit competitiv puternic. A muncit mult, și-a dorit cu adevărat să se remarce și a reușit prin perseverență și seriozitate. Este genul de elev care nu se mulțumește cu puțin și care își dorește mereu să fie mai bun. Suntem mândri de parcursul ei și încrezători că va continua să ne surprindă plăcut și pe viitor. Le felicităm atât pe ea, cât și pe doamna profesor Irina Andrei pentru această performanță. Este o dovadă a muncii susținute și a valorii învățământului din Școala Singidava, cetate a străbunilor, vatră a urmașilor! Irina a dovedit că numele școlii nu este întâmplător! Istoria își găsește loc în specificul școlii noaste”.
Parcursul Irinei nu se oprește aici. Ea va reprezenta județul Alba și la Olimpiada de Religie – Cultul Greco-Catolic, care va avea loc în perioada 30 aprilie – 4 mai 2025, la Cluj-Napoca.
Felicitări, Irinei Rita Codrea și familiei sale! Felicitări, doamnei profesor Irina Andrei! Mult succes în continuare!
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Rezultate foarte bune obținute de elevii Colegiului Național „David Prodan” Cugir, la etapele județene ale Olimpiadelor de Limba Spaniolă și Filosofie
Cu toate că în ziua de azi timpul pe care majoritatea adolescenților îl dedică studiului individual pare să se reducă tot mai mult, pasiunea pentru cunoaștere și dorința de afirmare rămân totuși prioritare în rândul unor elevi remarcabili.
Este cu adevărat reconfortant să descoperim an de an că cel puțin în liceul nostru există încă tineri care reușesc să găsească un echilibru rezonabil între școală și preocupările lor personale, acordând maximă atenție cunoașterii și perfecționării.
Astfel, alți trei elevi ne-au demonstrat de curând că pasiunea pentru învățătură și dorința de autodepășire reprezintă încă o prioritate la Colegiul Național David Prodan, unde, rezultatele deosebite nu întârzie să apară și reflectă pe deplin eforturile susținute ale elevilor, dar și ale cadrelor didactice care îi îndrumă.
Poate vă mai amintiți de anul trecut de Codarcea Kevin, un elev – acum în clasa X-a, profil științe ale naturii. Acesta a obținut anul acesta premiul al III-lea la Olimpiada Județeană de Limba Spaniolă, un rezultat care are la bază nu doar talentul său lingvistic, ci și orele de muncă și dedicare investite în pregătire. Alături de el, colega sa de clasă, Dănilă Maria Angeles s-a remarcat la aceeași olimpiadă, obținând o mențiune care vine să confirme perseverența și interesul sincer pentru studiul limbilor străine.
Într-un alt registru, dar cu aceeași seriozitate și dedicare, Claudia Mărginean Bota, o elevă exemplară din cls a IX-a profilul matematică informatică intensiv informatică,- profund implicată în viața și activitățile colegiului, a obținut o mențiune la Olimpiada Județeană de Filosofie, o competiție ce pune la încercare nu doar cunoștințele teoretice, ci și capacitatea de analiză, reflecție și argumentare logică – calități indispensabile de altfel în viața de zi cu zi.
Rezultatele acestor elevi nu ar fi fost posibile fără îndrumarea atentă și susținerea constantă a unor cadre didactice dedicate. Doamna profesoară Oarga Serafina (filosofie) și alți profesori au avut un rol esențial în pregătirea acestor elevi conștiincioși și în cultivarea pasiunii lor pentru cunoaștere alături de pregătirea individuală. Le mulțumim pe această cale pentru profesionalism, răbdare și implicare!
Să vedem acum de au declarat olimpicii noștri atunci când i-am abordat cu rugămintea să ne împărtășească câte ceva din experiența lor:
„Participarea la olimpiada de spaniolă a fost o experiență frumoasă și totodată o lecție de viață care m-a învățat că dacă vrei mai mult, trebuie să dai mai mult. Ceea ce m-a determinat să particip din nou, a fost experiența plăcută din anul trecut.
De ce limba spaniolă? Pentru că am locuit câțiva ani în Spania și mi se pare o limbă foarte frumoasă, melodioasă și expresivă.
Doresc să-i mulțumesc doamnei mele dirigintă Anca Munteanu pentru susținere și încurajare iar anul viitor sper să progresez și să-mi reprezint colegiul la etapa națională”, a declarat Codarcea Kevyn – clasa a X-a, profil științe ale naturii.
„Din păcate, anul acesta la olimpiada de spaniolă am obținut doar mențiune, ceea ce înseamnă că nu îmi pot reprezenta colegiul la etapa națională ca anul trecut.
În timpul pregătirii individuale, am fost susținută de familie și de prietenii mei, însă, se pare că toate acestea nu au fost suficiente. Anul viitor am să cer ajutor profesorilor și celor din jur, ca să mă ajute pentru a mă autodepăși.
Chiar dacă nu am trecut mai departe, nu regret nimic, este o experiență extraordinară, pe care aș repeta-o ori de câte ori aș avea ocazia.
Mă bucur că am luat parte din nou la olimpiada de limba spaniolă, și sunt extrem de motivată ca anul următor să trec de etapa județeană cu un punctaj mare”, a declarat Dănilă Maria Angeles – clasa a X-a, profil științe ale naturii.
„La început nu eram hotărâtă să particip la olimpiada de filosofie știind că e materie de clasa a XII-a , dar pe parcursul anului școlar am început să-mi pun tot felul de întrebări legate de sensul vieții și scopul meu ca ființă umană. Am decis să particip pentru a găsi răspunsurile mult dorite și pot spune că pe unele le-am descoperit prin intermediul teoriilor filosofice. Omul este o ființă complicată și complexă de multe ori, așa cum spune și filosoful Blaise Pascal „omul, trestie cugetătoare”.
Chiar dacă nu am trecut în etapa următoare sunt foarte încântată că am acumulat cunoștințe noi și înțeleg mai bine unele părți ale naturii omului. Munca depusă pentru pregătirea participării mele la această olimpiadă m-a ajutat mult în sensul dezvoltării mele personale, iar acum când mă gândesc, dacă nu participăm poate nu găseam unele răspunsuri la întrebările pe care mi le puneam.
Mulțumesc din suflet doamnei profesoare Oarga Serafina pentru îndrumare și sprijin”, a declarat Claudia Mărginean Bota – clasa a IX-a, profil matematică informatică intensiv informatică.
Toate aceste reușite sunt dovada clară că adolescenții de astăzi nu și-au pierdut gustul pentru excelență și că, dincolo de agitația mediului online, există preocupări profunde și motivații sincere. Colegiul Național David Prodan îi felicită cu mândrie pe Kevyn, Maria și Claudia pentru efortul depus și pentru pasiunea cu care aleg să învețe și să se afirme.
Suntem convinși că acest parcurs este doar începutul unui drum frumos, iar liceul va continua să susțină și să valorizeze performanța, seriozitatea și dorința de cunoaștere a fiecărui elev.
Prof. Alisie Anca
Învăţământ - Cultură
Concurs de creații plastice și literare organziat în cadrul celei de-a II-a ediții a proiectului „Învierea prin ochi de copil”
În contextul prăznuirii Intrării Domnului în Ierusalim, în școlile din orașul Cugir s-au desfășurat mai multe activități didactice, menite să aducă în actualitate importanța acestei zile.
Astfel, în cadrul proiectului „Învierea prin ochi de copil” – ediția a doua, elevii Școlii Gimnaziale nr. 3 Cugir și ai Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir, în parteneriat cu Parohia Ortodoxă Cugir V, au participat la un Concurs de creații plastice și literare care a avut loc după Sfânta Liturghie în data de 12 aprilie 2025.
Tinerii și-au prezentat creațiile, într-un cadru festiv, alături de părinții lor, în biserica „Adormirea Maicii Domnului”. Activitatea a fost coordonată de subsemnatul, cu sprijinul doamnelor Luminița Sgubea și Daniela Pascal, cadre didactice pentru disciplina Religie ortodoxă. În deschiderea proiectului a fost prezentată semnificația sfintelor sărbători pascale și importanța redescoperirii învățăturii evanghelice despre Pătimirile Mântuitorului.
Biserica și școala se îngrijesc de latura formativă, a zidirii unui caracter nobil și puternic în elevi, prin raportarea permanentă a activităților la valorile religioase, cultură și civilizație tradițională românească. Potrivit propriilor mărturii, micii învățăcei au trăit momente unice, iar emoția și bucuria citită pe chipurile lor nu poate fi egalată cu nimic. La finalul activității, tinerii au pregătit desene religioase pentru o viitoare expoziție și au fost premiați cu diplome, cruciulițe și dulciuri.
Preot paroh Bogdan Șalariu
-
Din judeţacum 12 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 12 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 8 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 2 zile
Când pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 5 ore
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Administraţieacum 7 luni
Premiu simbolic oferit de Primărie unor societăți comerciale din Cugir, cu prilejul aniversării a 225 de ani de tradiție industrială a orașului
-
Mondenacum 11 luni
Sfinții Constantin și Elena 2024. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Sportacum 4 luni
Triumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu