Actualitate
Povestea Cugirenei: De la un șir aproape fără sfârșit de care și căruțe, la cel mai lung tren de navetiști din Europa
Transportul feroviar a scris istorie la Cugir şi s-a dezvoltat odată cu industria din oraşul de la poalele Drăganei. Primul tren a oprit în gara din Cugir în anul 1906, după ce s-a finalizat construcţia căii ferate Cugir – Şibot, rută folosită în special pentru transportul de marfă pentru uzinele cugirene.
La 26 de ani de la apariția CFR (înființată la 26 de ani de la darea în folosință a primei căi ferate de pe teritoriul actual al României, între Oravița și Baziaș, port la Dunăre), între Cugir și Șibot era finalizată calea ferată ce avea să servească la aprovizionarea uzinelor cugirene.
• Primul tren în Cugir 1906
„Îmi aduc bine aminte ce era șoseaua înainte de a se construi linia ferată la Cugir: era un șir aproape fără sfârșit de care și căruțe, ziua și noaptea, cu diferite transporturi de-ale fabricii fiindcă, materia primă (fonta) sau bădicul, se aduceau numai pe care, de la gara Șibot până la Cugir, drumul cam rău întreținut era numai hopuri și gropi, vite slabe de tras, vehicule șubrede și în permanentă reparație, crâșme dese, din care lucru se poate deduce că aproape toți banii ce se vărsau pentru aceste transporturi treceau mai mult în pungile crâșmarilor și pe reparații. Așa că, oamenilor sau cărăușilor nu le rămânea aproape nimic decât datoriile pe la bănci.
Când s-a hotărât în 1904 construirea liniei ferate Șibot-Cugir, mulți dintre oamenii noștri începuseră să facă gălăgie și să protesteze, că prin această linie vor pierde și bruma de câștig a transportului. Timpul însă a dovedit că reclamanții n-aveau dreptate, fiindcă, în locul marilor cărăușii, s-au înmulțit cele mici la gări, totodată s-a început la munca câmpului cu mai multă grijă și tragere de inimă, vitele s-au îngrijit mai bine și starea materială a oamenilor încă s-a îmbunătățit din toate punctele de vedere.
Motivul principal care a determinat factorii în drept ca să se construiască aceasta linie ferată a fost în primul rând ca să se dea un nou avânt de dezvoltare a uzinelor din Cugir.
Linia ferată începută în primăvara anului 1905, s-a terminat complet în toamna 1906, când s-a predat circulației publice.
Pe cât am aflat, până astăzi, traficul de persoane pe această linie n-ar fi tocmai rentabil, dar că traficul de mărfuri ca fier brut și fasonat, lemnărie etc, s-a dovedit că rentabilitatea liniei ar fi complet asigurată. Se poate însă, ca în urma înmulțirii vehiculelor, cu tracțiune mecanică, ca automobile, autocamioane etc. și în vederea scumpirii crescânde a taxelor pe C. F. R., traficul de persoane să se reducă treptat, după cum se și constată zilnic, mai ales cu Orăștia. Totuși, rentabilitatea liniei este asigurată în transportul de mărfuri”, nota Ing. Augustin Berian, în Monografia Cugirului -1932 -, Ed. Qal Media, Cluj Napoca, 2013, p. 127-129.
În timp, transportul feroviar a crescut direct proporţional cu dezvoltarea industrială şi a atins apogeul înainte de Revoluţie. În timp însă, marfa transportată de garniturile de tren pe această rută a fost înlocuită majoritar cu oameni. Așa a luat ființă Cugireana. Care a crescut ca Făt-Frumos.
Înainte de căderea comunismului, în anii 80, Cugireana ajunsese să ducă zilnic între 7.000 (atâtea abonamente existau pentru acest tren în anii 1986-1989, reiese din registrele CFR) și 10.000 de navetiști, muncitori din Teiuș, Alba Iulia, Blaj, Aiud și Ocna Mureș, toți angajați la Uzina Mecanică din Cugir, unde trudeau atunci peste 18.000 de suflete. Devenise cel mai lung tren din Europa, cu 18 vagoane etajate și necesitatea „fracționării” la intrarea în gară, pentru că dintr-o bucată nu încăpea și atunci, trebuia „rupt” în două.
Era un oraș pe roți, cu forfota și eterogenitatea specifice, unde se legau prietenii la drum de dimineață și la final de schimb. Aproape că nu-i cugirean sărit de 40 de ani care să nu aibă amintiri din Cugireana, iar primarul nu face excepție.
• Sfârșitul unei povești de peste 100 de ani
După căderea regimului comunist, Uzina Mecanică Cugir, furnizorul de navetiști, a-nceput să aibă probleme financiare, numărul de angajați s-a redus dramatic, iar cererea pentru bilete și abonamente pe ruta istorică a scăzut pe măsură. Urmarea? 2006. La fix un secol de la înființare, s-a luat decizia desființării garniturilor reunite sub denumirea Cugireana.
Calea ferată Şibot-Cugir a fost concesionată unei firme particulare, însă cererea a fost mică și nu a justificat menținerea curselor, iar în 2018, la 1 martie, au fost anulate ultimele patru curse Regio dintre Teiuș și Cugir.

Actualitate
Un minor de 17 ani din Cugir a ajuns la spital, după ce s-a izbit cu trotineta electrică într-un autoturism, pe strada Viilor
Luni, 7 iulie 2025, în jurul orei 19.20, polițiștii din Cugir au fost sesizați, prin 112, cu privire la faptul că, pe strada Viilor, a avut loc un eveniment rutier.
Polițiștii s-au deplasat la fața locului și au constatat că un tânăr de 17 ani, din orașul Cugir, în timp ce conducea o trotinetă electrică, pe strada Viilor, ar fi trecut peste rigola de apă pluvială și ar fi pierdut controlul trotinetei, intrând în coliziune cu un autoturism care era condus regulamentar de către un bărbat, în vârstă de 71 de ani, din Cugir.
În urma evenimentului rutier, tânărul de 17 ani a suferit leziuni corporale, fiind transportat la Spitalul Orășenesc Cugir, în vederea acordării de îngrijiri medicale.
Atât conducătorul auto, cât și cel al trotinetei au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative.
În cauză, cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.
Actualitate
COD PORTOCALIU de caniculă, în zona Cugirului, valabil de duminică 6 iulie (ora 10.00) și până marți 8 iulie (ora 10.00)
Codul Portocaliu de disconfort termic deosebit de accentuat, valabil în zona orașului Cugir, începând de duminică, 6 iulie (ora 10.00) și până marți 8 iulie (ora 10.00). Astfel, se vor înregistra temperaturi maxime între 36 și 39 de grade.
Vă rugăm să fiți precauți și să luați măsuri pentru a vă proteja sănătatea. Pentru siguranța dumneavoastră, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „UNIREA” al județului Alba recomandă respectarea următoarelor măsuri:
– Evitați aglomerația, efortul fizic intens și expunerea prelungită la soare!
– Evitați expunerea prelungită la soare!
– Purtați pălării de soare și haine lejere de culori deschise!
– Consumați suficientă apă pentru a vă hidrata corespunzător! Evitați consumul băuturilor alcoolice!
– Consumați fructe și legume proaspete!
– Evitați deplasările la orele de vârf; dacă totuși este necesar, deplasați-vă prin locuri umbrite și faceți repaus.
De asemenea, pe cât posibil, păstrați legătura cu persoanele în vârstă, rudele, vecinii sau bolnavii cronici.
La cel mai mic semn privind înrăutățirea stării de sănătate, contactați medicul de familie.
Sunați la numărul 112 în caz de nevoie, apelați numărul unic pentru apeluri de urgență 112.
Actualitate
Prestație de excepție a reprezentanților orașului Cugir, la Festivalul Naționalităților din Wasserburg – Germania
Recent, în Wasserburg – Germania a avut loc Festivalul Naționalităților, eveniment în cadrul cătuia, orașul Cugir a participat cu Fanfara Cugir și grupa de percuție de la Centrul Cultural „Valentin Uritescu” Cugir.
După cum ne relata primarul Adrian Teban (prezent la manifestare) tinerii cugireni, coordonați de Marian Vințan și Vali Oajdea, au avut o prestație excelentă și au creat o atmosferă deosebită în localitatea germană, fiind apaudați și ovaționați de participanții la festival.
Potrivit edilului de la poalele Drăganei „anul viitor se împlinesc 20 de ani de la începutul acestei frumoase colaborări, între orașul Cugir și orașul Wasserburg, iar cu această ocazie doresc să îi mulțumesc primarului Michael Kölbl și echipei sale pentru invitație și pentru parteneriatul constant din toți acești ani. M-am bucurat sa il reîntalnesc pe Erich Baumgartner, un vechi prieten al orașului Cugir, care mulți ani după Revoluția din 1989, a venit cu diverse donații pentru Spitalul orășenesc Cugir. Tot pentru anul viitor, am invitat Primăria din Wasserburg să participe la Toamna Cugireană, iar cu bucurie am primit deja confirmarea”.
Constantin PREDESCU
-
Mondenacum 11 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 3 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 3 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Administraţieacum 9 luni
Premiu simbolic oferit de Primărie unor societăți comerciale din Cugir, cu prilejul aniversării a 225 de ani de tradiție industrială a orașului
-
Mondenacum 2 luni
Sfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Sportacum 7 luni
Triumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 3 luni
Când sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Sportacum 9 luni
„Roș-albaștrii” – remiză externă, după un meci nebun: ACS Mediaș – Metalurgistul Cugir 2-2 (0-0)