Rămâi conectat

Actualitate

Povestea Cugirenei: De la un șir aproape fără sfârșit de care și căruțe, la cel mai lung tren de navetiști din Europa

Cugir INFO

Publicat

în

Transportul feroviar a scris istorie la Cugir şi s-a dezvoltat odată cu industria din oraşul de la poalele Drăganei. Primul tren a oprit în gara din Cugir în anul 1906, după ce s-a finalizat construcţia căii ferate Cugir – Şibot, rută folosită în special pentru transportul de marfă pentru uzinele cugirene.

La 26 de ani de la apariția CFR (înființată la 26 de ani de la darea în folosință a primei căi ferate de pe teritoriul actual al României, între Oravița și Baziaș, port la Dunăre), între Cugir și Șibot era finalizată calea ferată ce avea să servească la aprovizionarea uzinelor cugirene.

• Primul tren în Cugir 1906

„Îmi aduc bine aminte ce era șoseaua înainte de a se construi linia ferată la Cugir: era un șir aproape fără sfârșit de care și căruțe, ziua și noaptea, cu diferite transporturi de-ale fabricii fiindcă, materia primă (fonta) sau bădicul, se aduceau numai pe care, de la gara Șibot până la Cugir, drumul cam rău întreținut era numai hopuri și gropi, vite slabe de tras, vehicule șubrede și în permanentă reparație, crâșme dese, din care lucru se poate deduce că aproape toți banii ce se vărsau pentru aceste transporturi treceau mai mult în pungile crâșmarilor și pe reparații. Așa că, oamenilor sau cărăușilor nu le rămânea aproape nimic decât datoriile pe la bănci.

Când s-a hotărât în 1904 construirea liniei ferate Șibot-Cugir, mulți dintre oamenii noștri începuseră să facă gălăgie și să protesteze, că prin această linie vor pierde și bruma de câștig a transportului. Timpul însă a dovedit că reclamanții n-aveau dreptate, fiindcă, în locul marilor cărăușii, s-au înmulțit cele mici la gări, totodată s-a început la munca câmpului cu mai multă grijă și tragere de inimă, vitele s-au îngrijit mai bine și starea materială a oamenilor încă s-a îmbunătățit din toate punctele de vedere.

Motivul principal care a determinat factorii în drept ca să se construiască aceasta linie ferată a fost în primul rând ca să se dea un nou avânt de dezvoltare a uzinelor din Cugir.

Linia ferată începută în primăvara anului 1905, s-a terminat complet în toamna 1906, când s-a predat circulației publice.

Pe cât am aflat, până astăzi, traficul de persoane pe această linie n-ar fi tocmai rentabil, dar că traficul de mărfuri ca fier brut și fasonat, lemnărie etc, s-a dovedit că rentabilitatea liniei ar fi complet asigurată. Se poate însă, ca în urma înmulțirii vehiculelor, cu tracțiune mecanică, ca automobile, autocamioane etc. și în vederea scumpirii crescânde a taxelor pe C. F. R., traficul de persoane să se reducă treptat, după cum se și constată zilnic, mai ales cu Orăștia. Totuși, rentabilitatea liniei este asigurată în transportul de mărfuri”, nota Ing. Augustin Berian, în Monografia Cugirului -1932 -, Ed. Qal Media, Cluj Napoca, 2013, p. 127-129.

• Cugireana, un oraș pe roți, care transporta zilnic 7.000 și 10.000 de navetiști

În timp, transportul feroviar a crescut direct proporţional cu dezvoltarea industrială şi a atins apogeul înainte de Revoluţie. În timp însă, marfa transportată de garniturile de tren pe această rută a fost înlocuită majoritar cu oameni. Așa a luat ființă Cugireana. Care a crescut ca Făt-Frumos.

Înainte de căderea comunismului, în anii 80, Cugireana ajunsese să ducă zilnic între 7.000 (atâtea abonamente existau pentru acest tren în anii 1986-1989, reiese din registrele CFR) și 10.000 de navetiști, muncitori din Teiuș, Alba Iulia, Blaj, Aiud și Ocna Mureș, toți angajați la Uzina Mecanică din Cugir, unde trudeau atunci peste 18.000 de suflete. Devenise cel mai lung tren din Europa, cu 18 vagoane etajate și necesitatea „fracționării” la intrarea în gară, pentru că dintr-o bucată nu încăpea și atunci, trebuia „rupt” în două.

Era un oraș pe roți, cu forfota și eterogenitatea specifice, unde se legau prietenii la drum de dimineață și la final de schimb. Aproape că nu-i cugirean sărit de 40 de ani care să nu aibă amintiri din Cugireana, iar primarul nu face excepție.

• Sfârșitul unei povești de peste 100 de ani

După căderea regimului comunist, Uzina Mecanică Cugir, furnizorul de navetiști, a-nceput să aibă probleme financiare, numărul de angajați s-a redus dramatic, iar cererea pentru bilete și abonamente pe ruta istorică a scăzut pe măsură. Urmarea? 2006. La fix un secol de la înființare, s-a luat decizia desființării garniturilor reunite sub denumirea Cugireana.

Calea ferată Şibot-Cugir a fost concesionată unei firme particulare, însă cererea a fost mică și nu a justificat menținerea curselor, iar în 2018, la 1 martie, au fost anulate ultimele patru curse Regio dintre Teiuș și Cugir.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Actualitate

Incendiu violent, izbucnit la o casă situată pe strada Răchiții. Intervin pompierii militari din Sebeș și SVSU Cugir

Cugir INFO

Publicat

în

Pompierii militari din Sebeș și SVSU Cugir au fost solicitați să intervină în seara zilei de sâmbătă, pentru localizarea și stingerea unui incendiu violent, izbucnit la o casă situată pe strada Răchiții, cu risc de extindere la alte locuințe învecinate.

 

„Detașamentul de pompieri Sebeș intervine pentru stingerea unui incendiu în orașul Cugir. Din informațiile primite de la apelant incendiul se manifestă la o locuință. Forțe alocate: 2 x autospeciale de stingere cu apă și spumă, 1 x echipaj de prim ajutor și SVSU Cugir”, a transmis ISU Alba.

UPDATE: „Incendiul se manifestă la o locuință și la mai multe anexe aflate în proximitatea acesteia, pe o suprafata de aproximativ 260 mp. Se intervine pentru localizarea și stingerea în totalitate a incendiului”, a mai transmis ISU Alba.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Duminică, 28 septembrie 2025, Rotary Club Cugir invită localnicii la „Promenada Inimilor” – Pași pentru sănătate și bucurie în comunitate

Cugir INFO

Publicat

în

Duminică, 28 septembrie 2025, de la ora 12:00, Rotary Club Cugir Anima Mundi invită locuitorii orașului Cugir la o plimbare în aer liber, pe traseul Crucea Viilor – Crucea de pe Dealul Cetate, pentru a marca Ziua Mondială a Inimii.

Prin acest eveniment dorim să subliniem importanța mișcării în prevenirea bolilor cardiovasculare și să încurajăm mersul pe jos ca parte a unui stil de viață sănătos.

„Evenimentul „Promenada Inimilor”, este parte a unui program internațional adoptat de cluburile Rotary, în parteneriat cu Fundația Română a Inimii și Societatea Română de Cardiologie, și are ca scop promovarea unui stil de viață activ și prevenirea bolilor cardiovasculare – principala cauză de mortalitate la nivel mondial. În România, un român suferă un infarct la fiecare 30 de minute. Bolile cardiovasculare rămân principala cauză de deces în țara noastră, iar prevenția începe cu pași mici – făcuți zi de zi, cu consecvență, grijă față de propria sănătate și implicare în comunitate”, ne-a relatat Cristina Luben – președintele Rotary Club Cugir Anima Mundi.

Pe lângă traseul accesibil pregătit pentru toate vârstele, participanții se vor bucura de un program plin de energie și culoare: înălțarea de zmee, simbol al bucuriei și al mișcării; întâlniri cu specialiști din domeniul sănătății; surprize dedicate celor mici și mari.

„Promenada Inimilor” este mai mult decât o plimbare: este o sărbătoare a sănătății, a solidarității și a comunității”, precizează Cristina, iar mesajul ei pentru 2025 – 2026 este foarte important: „Este o bucurie să ne reîntâlnim la Promenada Inimilor, un eveniment care vorbește despre grijă, echilibru și comunitate. Ne dorim să inspirăm comunitatea să facă din mișcare o obișnuință, pentru o viață mai lungă și mai frumoasă. Vă invităm pe toți să veniți alături de noi – copii, tineri, părinți și bunici – la mișcare, sursa sănătății INIMILOR NOASTRE”.

 

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Joi, 2 octombrie: Centrul Cultural „Valentin Uritescu” organizează evenimetul 250 de ani de învățământ la Cugir (1775–2025)

Cugir INFO

Publicat

în

Cu ocazia împlinirii a 250 de ani de la înființarea primei școli din Cugir, Centrul Cultural „Valentin Uritescu” organizează joi, 2 octombrie 2025, de la ora 16:00, în Sala de Festivități a Centrului Cultural (Cantina fostului Liceu Nr. 2), evenimentul 250 de ani de învățământ la Cugir (1775–2025).

„Anul 2025 marchează un moment deosebit în istoria comunității noastre – 250 de ani de la înființarea primei școli din Cugir, avându-l ca învățător pe Ilie (Elias) Muntean, așa cum este consemnat în Raportul Musterungliste al generalului de brigadă Chr. Roll din 20 mai 1777.

Cu acest prilej, Centrul Cultural „Valentin Uritescu” Cugir vă invită să sărbătorim împreună tradiția educației din orașul nostru și să aducem un omagiu celor care, de-a lungul timpului, au format generații de cugireni.

Evenimentul va avea loc joi, 2 octombrie 2025, la ora 16:00, în Sala de Festivități a Centrului Cultural (Cantina Liceului Nr. 2).

Evenimentul are loc în contextul Zilei Educației și reprezintă o ocazie de a celebra continuitatea și valoarea învățământului din Cugir.

Sunt invitați să participe toți dascălii aflați în activitate, precum și cadrele didactice ajunse la vârsta pensionării, pentru a marca împreună această sărbătoare a educației.

Vă așteptăm cu drag să marcăm împreună această aniversare de suflet pentru orașul nostru!”, au transmis reprezentanții Centrului Cultural „Valentin Uritescu” din Cugir.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Știrea ta

Politică

Societate

Economie

Sport

Din județ

Cele mai citite știri

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir