Rămâi conectat

Actualitate

Indemnizația pentru creșterea copilului: Cum se calculează, cine beneficiază și ce acte sunt necesare | cugirinfo.ro

Cugir INFO

Publicat

în

Indemnizația pentru creșterea copilului: Cum se calculează, cine beneficiază și ce acte sunt necesare | cugirinfo.ro

Indemnizaţia pentru creşterea copilului: acte necesare, cum se impozitează, modul de calcul, cine beneficiază de ea. Indemnizația de crestere a copilului reprezinta 85 la sută din media veniturilor realizate bebelasin ultimele 12 luni, aceasta valoare fiind stabilita la finalul anului 2012 de Legea nr.166/2012. De asemenea, conform prevederilor instituite atunci, concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor se acorda pentru fiecare dintre nasteri. Aceasta in conditiile in care, pana in octombrie 2012, legea limita acordarea concediului si a indemnizatiei la 3 nasteri.

Modul de calcul a indemnizaţiei pentru creşterea copilului

Potrivit OUG nr. 111/2010, actul normativ care reglementeaza regimul de acordare a indemnizatiei lunare, parintii pot alege intre un concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la un an (3 ani in cazul copilului cu handicap) si un concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani. In ambele situatii, legislatia reglementeaza cuantumul minim si cuantumul maxim al indemnizatiei lunare.

Prin urmare, in cazul in care opteaza pentru concediu pana la implinirea de catre copil a varstei de un an, cea mai mica valoare a indemnizatiei va fi 600 de lei, iar cea mai mare poate fi de maxim 3400 lei.

In schimb, pentru parintii care aleg un concediu de 2 ani, indemnizatia va fi cuprinsa intre 600 de lei si maxim 1200 lei.

Optiunea beneficiarului referitoare la durata concediului de crestere a copilului se exprima in scris, pe baza de cerere, si nu poate fi schimbata pe parcursul acordarii drepturilor.

Conform dispozitiilor, nivelul indemnizatiei lunare se majoreaza cu 600 lei pentru fiecare copil nascut dintr-o sarcina gemelara, de tripleti sau multipleti, incepand cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de nastere.

Cine poate beneficia de indemnizatia de crestere a copilului?

Potrivit dispozitiilor legale, indemnizatia lunara se cuvine doar solicitantilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

  • sunt cetateni romani, straini sau apatrizi;
  • au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei;
  • locuiesc in Romania impreuna cu copilul/copiii pentru care solicita drepturile si se ocupa de cresterea si ingrijirea acestuia/acestora.

Mai mult decat atat, incepand cu anul 2012, pentru mentinerea dreptului la concediu si indemnizatie, beneficiarii care au drepturi stabilite de cel putin 6 luni au obligatia sa isi achite impozitele si taxele locale fata de bugetul local pentru bunurile pe care le detin in proprietate. In caz contra, ei risca sa le fie suspendata indemnizatia. Totusi, de la aceasta regula sunt exceptate persoanele singure care se ocupa de cresterea si ingrijirea unuia sau a mai multor copii.

Conform prevederilor, agentiile pentru plati si inspectie sociala verifica indeplinirea acestei obligatii pana la data de 31 ianuarie a fiecarui an, pentru obligatiile de plata catre bugetul local aferente anului anterior. In acest sens, ei transmit primariilor un tabel centralizator ce cuprinde beneficiarii indemnizatiei existenti in plata si ale caror drepturi sunt stabilite de cel putin 6 luni. Primarii verifica daca beneficiarii au achitat pentru anul anterior obligatiile de plata catre bugetul local si intocmesc situatia centralizatoare cu persoanele care nu au respectat aceasta conditie, pe care o transmit agentiilor teritoriale.

Normele legale stabilesc, insa, si o perioada de gratie de 60 de zile pentru cei care nu si-au achitat impozitele locale aferente anului precedent, timp in care pot achita aceasta datorie si astfel se poate evita suspendarea platii indemnizatiei. Astfel, acestia isi pot achita impozitele pana la data de 31 martie a fiecarui an.

In cazul in care nici pana la aceasta data beneficiarii nu si-au platit datoriile, dreptul lor la indemnizatia de crestere a copilului se suspenda pe o perioada de 5 luni, incepand cu drepturile aferente lunii aprilie.

Pe de alta parte, daca beneficiarii isi achita obligatiile legale fata de bugetul local in timpul celor 5 luni de suspendare, plata indemnizatiei se reia incepand cu luna urmatoare celei in care s-a achitat obligatia, inclusiv pentru drepturile cuvenite in perioada suspendarii. In schimb, daca in cursul acestor 5 luni nu sunt achitate datoriile, dreptul la indemnizatie inceteaza.

Actele ce trebuie depuse pentru a primi indemnizatie

Indemnizatia se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de:

  • copia actului de identitate al solicitantului si a certificatului de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul de catre persoana care primeste documentele;
  • actele doveditoare privind calitatea solicitantului si relatia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicita dreptul, dupa caz;
  • actele doveditoare care sa ateste ca in ultimul an anterior datei nasterii copilului au realizat  venituri timp de 12 luni;
  • dovada eliberata de angajator sau organele competente privind veniturile realizate;
  • dovada privind suspendarea activitatii pentru perioada in care se solicita concediul pentru cresterea copilului;
  • orice alte documente care sa ateste indeplinirea conditiilor de eligibilitate.

Cererile pentru acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului si documentele din care rezulta indeplinirea conditiilor legale de acordare a acesteia se depun la primaria comunei, orasului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucuresti pe raza careia solicitantul isi are domiciliul sau resedinta.

Pana la data de 5 a fiecarei luni, primariile au obligatia de a transmite cererile inregistrate in luna anterioara, insotite de documentele justificative, la agentiile pentru prestatii sociale judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Cererile se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii la agentia teritoriala, prin decizie de admitere sau de respingere.

Decizia se comunica solicitantului in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii.

Cand inceteaza dreptul la indemnizatie?

Dreptul la plata indemnizatiei de crestere a copilului inceteaza definitiv incepand cu ziua urmatoare celei in care:

  • copilul a implinit varsta de 2 ani, respectiv de 3 ani, in cazul copilului cu handicap;
  • a avut loc decesul copilului;
  • beneficiarul nu si-a achitat obligatiile fata de bugetul local in termenul prevazut de lege.

Pe de alta parte, plata indemnizatiei poate fi doar suspendata pe o anumita perioada timp. Astfel, conform OUG nr. 111/2010, dreptul la acest ajutor se suspenda incepand cu ziua urmatoare celei in care:

  • beneficiarul este decazut din drepturile parintesti;
  • beneficiarul este indepartat, conform legii, de la exercitarea tutelei;
  • beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege in vederea incredintarii copilului spre adoptie;
  • beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege in vederea mentinerii masurii de plasament;
  • beneficiarul executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv pe o perioada mai mare de 30 de zile;
  • copilul este abandonat ori este internat intr-o institutie de ocrotire publica sau privata;
  • beneficiarul a decedat;
  • in situatia in care beneficiarul isi schimba cetatenia sau nu mai locuieste in Romania;
  • beneficiarul realizeaza venituri supuse impozitului si copilul nu a implinit varsta de un an, 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap;
  • se constata ca timp de 3 luni consecutive se inregistreaza mandate postale returnate.
  • beneficiarul nu si-a achitat impozitele si taxele locale in termenul prevazut de lege.

Plata indemnizatiei pentru cresterea copilului nu se suspenda in situatia in care beneficiarii acestei indemnizatii primesc diverse sume in baza legii, contractului colectiv de munca sau a contractului individual de munca, acordate in perioada concediului pentru cresterea copilului, altele decat cele rezultate din desfasurarea efectiva a unei activitati in perioada de concediu. Prevederile se aplica si in cazul consilierilor locali.

Conform dispozitiilor, in situatiile de suspendare a dreptului la indemnizatie, platile pot fi reluate daca beneficiarul isi „achita” obligatiile si depune o cerere prin care demonstreaza acest lucru. In plus, reluarea platilor se poate face chiar si catre o alta persoana indreptatita, daca indeplineste cerintele prevazute de lege. Astfel, dreptul se cuvine si se acorda noului beneficiar de la data suspendarii, daca cererea a fost depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la data la care s-a produs suspendarea, respectiv de la data cererii, daca cererea a fost depusa dupa acest termen.

Sursa Avocatnet.ro


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Publicitate
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Medic urolog nou, la Spitalul orășenesc Cugir

Cugir INFO

Publicat

în

Medicul Mihai Cotruță, specialist urolog, s-a alăturat echipei de medicale a Spitalului Orășenesc Cugir.

Este medic format în cadrul Institutului de Urologie și Transplant Renal din Cluj-Napoca, cu experiență în diagnosticarea și tratarea afecțiunilor urologice prin metode moderne și minim-invazive.

Pregătirea sa a fost consolidată prin participarea activă la evenimente științifice naționale și internaționale, unde a aprofundat teme precum: tratamentul endoscopic al litiazei urinare; urodinamica și tulburările de micțiune; nfertilitatea masculină; noile direcții în oncologia urologică.

Abordarea sa medicală este centrată pe pacient: fiecare decizie este ghidată de cele mai recente recomandări europene, combinând experiența practică cu respectul și comunicarea clară cu pacientul.

Domenii de interes: Endo-urologie; Litiază urinară (pietre la rinichi / ureter); Uro-oncologie); Infertilitate masculină; Urodinamică și tulburări de urinare.

Program de consultații în Ambulatoriul de Specialitate: Luni – Vineri, între orele 10:00 – 14:00 (în cadrul Spitalului Orășenesc Cugir).

Îi urăm și noi bun venit în comunitatea locală și mult succes în activitate!

 

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Sâmbătă, 15 noiembrie 2025: Mini Campionatul de Fotbal – „Cupa Prieteniei”, la Cugir

Cugir INFO

Publicat

în

Sâmbătă, 15 noiembrie 2025, pe terenul de sport al Colegiului Național „David Prodan”, se dă startul unui mini campionat de fotbal plin de energie, pasiune și fair-play.

Organizatorii ne-au transmis că va fi o zi dedicată fotbalului, la care vor participa 10 echipe, pregătite să dea totul pe teren și să asigure o atmosferă plină de voie bună și fair-play.

„Vino să joci, să susții sau pur și simplu să te bucuri de spectacol!”, este îndemul pe care au dorit să-l transmită organizatorii „Cupei Priteniei” pentru toți pasionații de fotbal din orașul Cugir.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

„Ambulanță pentru viață” – proiectul marca Rotary Club Cugir „Anima Mundi” a fost finalizat cu succes

Cugir INFO

Publicat

în

În urmă cu trei ani, Rotary Club Cugir Anima Mundi a identificat o nevoie reală în comunitate și a transformat-o într-un proiect de suflet: achiziția unei ambulanțe sociale menită să deservească persoanele vulnerabile din Cugir.

Demersul este cu atât mai valoros cu cât beneficiile pentru comunitate sunt multiple: intervenții rapide – prin transportul în siguranță și la timp si sprijin real pentru persoanele aflate în situații de vulnerabilitate – în special pacienți oncologici, vârstnici, persoane cu dizabilități sau cu mobilitate redusă – care au nevoie de deplasare la spitale, centre de tratament, instituții pentru obținerea unor drepturi legale sau alte servicii medicale și sociale.

În tot acest timp, au fost organizate baluri și evenimente caritabile cu un singur scop: achiziția ambulanței sociale.

„Am reusit sa strangem aproximativ 22.000 euro din donații venite de la oameni cu suflet, care au crezut în proiectul nostru și în impactul său. În spatele acestei reușite se află sute de ore de muncă voluntară, pregătire, determinare și solidaritate”, a declarat Cristina-Maria Luben președintele Rotary Club Cugir Anima Mundi. Astăzi, suntem bucuroși și recunoscători că acest vis a devenit realitate – prin inițiativa noastră, Rotary Club Cugir Anima Mundi, cu sprijinul partenerilor și, mai ales, al comunității locale. Le mulțumim tuturor celor care ne-au fost alături: Centrul Lotus din Cugir, numeroase societăți comerciale și persoane fizice care au înțeles importanța expresiei „om lângă om” și au demonstrat generozitate și empatie. De asemenea, suntem recunoscători Rotary District 2241 România și Republica Moldova, Rotary Club Alba Iulia, Rotary Club Alba Iulia Civitas Solis și tuturor celor din marea familie Rotary care ne-au susținut. „Ambulanța pentru viață” nu este doar un mijloc de transport – este un simbol al speranței, al solidarității și al unei comunități care a ales să se implice”, a declarat Cristina-Maria Luben președintele Rotary Club Cugir Anima Mundi.

Așadar, Rotary Club Cugir Anima Mundi se află acum, în serviciul comunității: cu suflet, cu fapte. Și pentru asta, merită toate felicitările!

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Știrea ta

Politică

Societate

Economie

Sport

Din județ

Cele mai citite știri

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir