Învăţământ - Cultură
Dan Cherecheş – omul înnobilat prin activitatea de dascăl
Profil
Anul şi locul naşterii: 1967, Geoagiu – jud. Hunedoara
Profesia: prima specializare – inginer tehnologia sudării; a doua specializare – analist programator
Studii: Universitatea Tehnică Timişoara (1987-1992), Universitatea Tehnică din Sibiu (1999-2001), Master educaţional (2007-2009), Master în protecţia mediului (2011-2013), Cursuri de formare în domeniul informaticii, asigurarea calităţii, management şi control (2012 şi 2014)
Activitate profesională: 1992 – 1995 – profesor pe discipline de specialitate tehnică (desen tehnic, organe de maşini) la Liceul „Ion D. Lăzărescu” din Cugir; 1995 – 1998 – director adjunct al Liceului „Ion D. Lăzărescu” din Cugir, în această calitate coordonând şi implementând la Cugir Proiectul PHARE VET 9405, primul şi singurul proiect de acest gen din învăţământ (în acea perioadă); 1998 – 2005 – profesor, şef de catedră la Liceul „Ion D. Lăzărescu” din Cugir; 2002 – 2007 – membru evaluator extern al C.N.A.I.P. – organismul anterior Agenţiei Române pentru Evaluarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (unul dintre cei 21 de membri din toată ţara ai acestui organism în 2002, actualmente există peste 500 astfel de membri), 2005 – 2014 – inspector şcolar în cadrul I.S.J. Alba, iniţial pe discipline tehnice, ulterior pe alternative educaţionale şi învăţământ particular, 2007 – 2014 – membru al Corpului de Control al Ministrului Educaţiei (a făcut parte din prima generaţie de membri ai acestui organism, în prezent existând în jur de 150 asemenea membri), în această calitate evaluând judeţele Hunedoara, Gorj, Timiş şi Arad.
Starea civilă: căsătorit, 1 fiu de 21 de ani, student la Universitatea de Vest din TimişoaraO vorbă de duh spune că „omul sfinţeşte locul”. Aceasta este sintagma ce-l caracterizează întru totul pe omul, dascălul şi inspectorul şcolar Dan Cherecheş, întrucât intră în categoria celor rari pentru care omenia este literă de lege şi dorinţa de a face bine nu cunoaşte răgaz. Mărturie putem depune toţi cei care avem privilegiul de a-l cunoaşte şi colabora cu dumnealui.
– Domnule profesor, ce v-a determinat să alegeţi cariera didactică?
– În anul 1992, când am absolvit facultatea, Uzina Mecanică din Cugir nu mai făcea angajări. Mi s-a oferit şansa să intru în învăţământ, având dorinţa să mă afirm şi să formez specialişti în meseriile lor, cât şi oameni, priviţi ca exemple de viaţă.
– Cum vedeţi sistemul educaţional românesc, comparând anii ’90 cu perioada prezentă?
– Actualmente, spre deosebire de momentul în care mi-am început cariera didactică, sistemul de învăţământ este mult mai informatizat, accesul elevului şi al cadrului didactic la informaţie este unul foarte rapid. Personal, sunt un adept declarat al manierei de a asimila cunoştinţe prin intermediul calculatorului şi al internetului. Am fost printre primii utilizatori ai internetului din Cugir în perioada anilor 1999-2000, încurajându-i şi susţinându-i constant pe elevi să se apropie de lumea informaţiei pe această cale, oferindu-le posibilitatea să aibă acces la internet de pe computerul personal. Aceştia, prin concursul meu, se documentau, culegeau informaţii utile din diverse arii ştiinţifice, căutau muzică sau alte informaţii de interes pentru ei în momentul respectiv.
– Care credeţi că este rolul profesorului în societate?
– Să formeze oameni, să le explice diferenţa dintre bine şi rău. Mi-am dorit întotdeauna să fiu dascăl, nu doar profesor. În acest fel am avut posibilitatea să mă ocup constant nu numai de mintea copiilor, ci şi de sufletul lor, de modelarea caracterului fiecăruia în parte. M-am străduit mereu să ajut elevii, să îi înţeleg şi să le rezolv dilemele. Un dascăl adevărat joacă în acelaşi timp şi rolul de părinte sau bunic al copilului. Este esenţial să ştii să motivezi un elev atunci când, din varii motive, şcoala nu mai este atractivă pentru el, nu-l mai pasionează studiul, este tentat să nu mai frecventeze cursurile.
– Care este proiectul educaţional de care v-aţi legat sufleteşte cel mai mult?
– Am lucrat între anii 2009 – 2013, din postura de coordonator, la 3 proiecte POS-DRU. Unul dintre aceste proiecte s-a derulat între 2010 şi 2012, purtând denumirea: „Strategii de practică. Elevi mai bine pregătiţi pe piaţa muncii”. Principalii beneficiari ai acestui proiect au fost elevii, acestora oferindu-li-se oportunitatea de a face practică la diverşi agenţi economici. Li s-au dat echipamente de protecţie gratis, caiete de practică specifice locului de muncă şi au beneficiat de tutoriat din partea agentului economic. Fiecare elev a primit o sumă de 100 de euro, ca subvenţie, iar câte unul din zece elevi a beneficiat de un premiu de 1800 lei. Proiectul a fost unul cu caracter multiregional, judeţul Alba fiind beneficiar, iar ca parteneri de derulare am avut judeţele Gorj, Timiş şi Sălaj. Pe parcursul derulării proiectului am avut prijejul să discut cu fiecare elev în particular, să-l îndrum oferindu-i sfaturi utile, am păstrat legătura cu fiecare agent economic şi tutore. Şcolile din judeţul Alba atrase în proiect au fost: Liceul „Ion D. Lăzărescu” din Cugir, Colegiul „Alexandru Domşa” din Alba Iulia, Liceul „Timotei Cipariu” din Blaj şi Colegiul Tehnic din Aiud.
– Puteţi enumera satisfacţiile cele mai mari, cât şi dezamăgirile pe care vi le-a oferit cariera didactică?
– O satisfacţie este chiar simplul fapt că la sfârşitul unui an şcolar toţi copiii pe care i-am avut în grijă au promovat clasa ori au luat bacalaureatul. M-am luptat ca elevii să nu fie exmatriculaţi, atunci când unii dintre ei aveau anumite probleme comportamentale mai delicate. Indiscutabil, cea mai mare realizare personală şi profesională este fiul meu, care a intrat al doilea la liceu, a terminat Colegiul „David Prodan” din Cugir ca şef de promoţie, la facultate a fost admis ca olimpic la informatică cu media 10, iar acum este un important lider al studenţilor din România. De asemenea, mă mândresc cu elevi pe care i-am învăţat să sudeze şi acum lucrează în ţări ca Spania, Olanda sau Danemarca. Dezamăgirea mea cea mai mare e să văd că în societatea actuală deciziile nu se iau obiectiv, pe criterii de competenţe şi meritocraţie, ci doar pe criterii politice şi personale. Totdeauna, din orice post am activat, m-am luptat să schimb acest lucru.
– Ce vă caracterizează ca om?
– Sunt o persoană care vorbesc franc, le spun totul oamenilor în faţă. Nu îmi place vorba lungă, nici şedinţele de lucru prelungite peste măsură. Sunt meticulos, vin întotdeauna cu lecţia învăţată, cu ideile principale bine stăpânite, astfel încât să pot transmite în mod eficient cunoştinţele elevilor sau planul de lucru colegilor cu care sunt angrenat în parteneriate educaţionale. Ca inspector, în timpul perioadelor de examene (evaluare naţională, bacalaureat), primesc zeci de telefoane pe zi, răspund la toate, iar dacă sunt deja implicat într-o convorbire sun înapoi apelantul şi îi transmit datele statistice ori alte informaţii solicitate. Îmi place să rezolv problemele oamenilor, sunt implicat cu mintea şi inima în tot ceea ce mi se solicită să întreprind din punct de vedere profesional. Nu agreez lipsa de respect faţă de lege, mă caracterizează spiritul civic. Obişnuiesc să le atrag atenţia semenilor mei când observ că există în jurul meu „deraieri” de la conduita impusă prin norme juridice. Din păcate, la acest capitol cred că suntem o societate caracterizată de indiferenţă.
– Credeţi că generaţia actuală de elevi îşi alege bine modelele de urmat în viaţă?
– În general copiii buni şi îndrumaţi corect de către dascăli păşesc pe calea bună a vieţii. Se impune ca dascălul să-şi ia în serios rolul social pe parcursul tuturor celor 24 de ore ale unei zile, nu doar în intervalul orarului de la şcoală. Aici este similitudine cu misiunea preotului, care nu e preot doar în biserică şi în timpul slujbei, ci şi în afara ei. Dacă dascălul adoptă această atitudine faţă de profesia lui şi copiii au un fond genetic bun, atunci nu au cum să opteze pentru antimodele sociale sau profesionale.
– Ce pasiuni aveţi în viaţa de zi cu zi?
– Îmi place grădinăritul, să lucrez în aer liber pământul, să observ cum acesta dă roade. Mă mai pasionează fotbalul, tenisul, plimbările, cititul. Am un cult pentru operele literare de bună calitate. În timpul liber îngrijesc florile, pe perioada când eram doar la catedră aveam în sala de clasă peste 120 de ghivece de flori, nu era zi lăsată de la Dumnezeu să nu am cel puţin o floare înflorită în sala de clasă, fie vară, fie iarnă. Mai nou lecturez multă legislaţie pentru a fi la curent cu schimbările juridice, dar şi lucrări de specialitate tehnică.
– Ce vă încarcă pozitiv şi ce vă demoralizează?
– Mă binedispune lucrul bine făcut, finalul unei activităţi în care am satisfacţia reuşitei. Nu cred că există lucruri care nu se pot face. Întotdeauna caut răspunsuri la provocări profesionale, găsesc soluţii pe care le pun în practică şi concretizez proiecte. Nu mă demoralizează nimic.
– Mulţumesc pentru amabilitatea cu care aţi înţeles să dialogăm.
Învăţământ - Cultură
A fost aprobată reţeaua unităților de învăţământ de pe raza oraşului Cugir, pentru anul școlar 2025-2026
În baza avizului ISJ Alba, Consiliul Local Cugir a avizat organizarea Reţelei şcolare a unităților de învăţământ preuniversitar şi particular de pe raza oraşului Cugir pentru anul şcolar 2025-2026.
Conform Legii învățământului preuniversitar rezultă că unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel: cu minimum 300 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari; cu minimum 140 de preșcolari și/sau antepreșcolari; cu minimum 120 de antepreșcolari; cu minimum 80 de elevi, în cazul unităților de învățământ liceal tehnologic care școlarizează exclusiv în sistem dual;cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special; cu minimum 100 de elevi.
Pentru Cugir a fost aprobată următoarea structură:
Colegiul Național „David Prodan” Cugir; Liceul Tehnologic „Ion D. Lăzărescu” Cugir – Structură arondată: Școala Profesională Cugir.
Şcoala Gimnazială „Iosif Pervain” Cugir – Structuri arondate: Grădinița „Piticot” , Grădinița Nr. 1, Școala Primară Mugești.
Școala Gimnazială „Singidava” Cugir: Structuri arondate: Grădinița „Prichindel”, Grădinița „Voinicel”, Creșa „Voinicel”.
Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir: Structuri arondate: – Şcoala „Ioan Mihu” Vinerea, Grădinița cu Program Prelungit Vinerea, Creșa „Kunterbunt”, Grădinița „Kunterbunt”
Unități de învățământ particular: Școala Postliceală Med – Farm „Speranța” Cugir: Învățământ particular autorizat – filială a Fundației Rad Med Farm „Speranța” – Corunca Tg. Mureș.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Locul I pentru „IDeaL ELECTRONICS” – echipa de robotică a orașului Cugir, la Concursul HEART OF TRANSYLVANIA
Sâmbătă, 11 ianuarie 2025 s-a desfășurat meetul oficial de robotică HEART OF TRANSYLVANIA, organizat de către echipa de robotică Alphatronic Robotics , la Transylvania College/The Cambridge International School în Cluj, eveniment inclus în Programul Național de Educație STEM și antreprenoriat în robotică, First Tech Challenge România.
Echipa de robotică a orașului Cugir, „IDeaL ELECTRONICS”, a participat alături de alte 14 echipe din zona Transilvaniei la un concurs ce a implicat pe lângă Știință, Tehnologie și Educație, muncă în echipă, implicare și mai ales pasiune.
La sfârșitul zilei de concurs, „IDeaL ELECTRONICS” s-a clasat pe locul I, podiumul fiind completat de echipa Rubix Blaj și Alphatronic Robotics Cluj.
Felicitări membrilor echipei participante:Bulzan Briana, Dima Dan, Grosu Ioana, Molodeț Daniel, Mureșan Andrada, Negru Tudor, Oprea Cristian, Popescu David, Străjan Alexandru, Vulcu Răzvan și celor trei mentori: Dache Liliana, Ion Nicu , Toma Florin.
Sincere mulțumiri sponsorilor care au făcut posibil ca acest lucru să se întâmple:
Star Assembly & Star Transmission, Eurotec Product SRL, Univers Construct Electric SRL, Atelier Archivox SRL și Primăria orașului Cugir.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Grant de aproape 1,5 milioane lei pentru reducerea abandonului școlar în Școala Gimnazială „Singidava” Cugir
Luna decembrie 2024 a adus pentru Școala Gimnazială „Singidava” Cugir,un nou proiect cu finanțare nerambursabilă „Împreună învățăm să reușim”, demers care face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar.
Suma grantului este de 1.484.370,00 lei și sume aferente TVA 282.030,00 lei pentru perioada de implementare 28.11.2024 – 30.06.2026. Grupul țintă îl reprezintă 180 de elevi de gimnaziu ai școlii. Prin acest proiect se va oferi elevilor posibilitatea de a beneficia de ore remediale, la matematică, limba română și limba engleză, susținute de către cadrele didactice din cadrul școlii.
Aceste activități vor fi organizate după un program stabilit de către echipa managerială a proiectului. Potrivit conducerii instituției, este o activitate prin care se oferă elevilor din grupul țintă un ajutor concret și necesar pentru frecventarea școlii: cărți (lecturi școlare, ficțiune generală, non-ficțiune, auxiliare școlare, dicționare, atlase), produse necesare studiului, cum ar fi caiete, penare, instrumente de scris etc.
Tot în acest cadru se vor organiza competiții sportive și de dans la care se dorește participarea tuturor elevilor de gimnaziu din școală. Activitățile sportive vor include diverse jocuri și competiții adaptate vârstei și nivelului de pregătire al elevilor, având scopul de a încuraja spiritul de echipă, fair-play-ul și perseverența. În paralel, activitățile de dans vor oferi elevilor oportunitatea de a explora expresivitatea artistică.
De asemenea, va avea loc dotarea centrului de Documentare si Informare cu echipamente IT și cu tehnologie digitală după cum urmează: cromebooks, stații de încărcare mobile, sistem de supraveghere audio-video, abonamente la biblioteca digital.Rezultatele așteptate: 100 de elevi de gimnaziu participanți la program de pregătire suplimentară; – 100 de elevi de gimnaziu beneficiari de consiliere și orientare profesională; – Rata de abandon a elevilor din anii terminali scăzută cu 1%; – Rata de absolvire a școlii crescută cu 1% ; – Rata de participare la Evaluare națională crescuta cu 1,5% si promovarea examenului crescuta cu 1,00% – 10% dintre părinți informați despre activitățile proiectului și despre situația școlară a elevilor.
Constantin PREDESCU
-
Din judeţacum 9 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 9 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 5 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 9 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic 2025, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 9 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 11 luni
MESAJE de 8 MARTIE, Ziua Femeii 2024. Felicitări, urări și SMS-uri pentru femeile din viața voastră | cugirinfo.ro
-
Administraţieacum 4 luni
Premiu simbolic oferit de Primărie unor societăți comerciale din Cugir, cu prilejul aniversării a 225 de ani de tradiție industrială a orașului
-
Mondenacum 8 luni
Sfinții Constantin și Elena 2024. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro