Rămâi conectat

Ştiri din zonă

Frăsinei din Ciungii Romoşelului – satul rupt între două judeţe

Redacția Cugirinfo.ro

Publicat

în

frasineiCătunul Frăsinei din “Ciungii Romoşelului”, o aşezare situată la circa 6 kilometri de Cugir, oficial nu mai există din 1968, când a fost redesenată harta administrativă a României. Oamenii de acolo, deşi vecini, atunci când au probleme cu administraţia sau de sănătate merg la spitale sau primării din judeţe diferite: unii în Hunedoara, la Romos, alţii în Alba, la Cugir. 

În 1968 satul a fost rupt administrativ între cele două judeţe, iar limita este trasată de-a lungul satului, chiar pe mijloc. În ciuda dezbaterilor organizate şi pe plan local, la acea vreme, nu s-a ajuns la o soluţie mai bună, astfel încât satul, cu păşunile sale, să treacă la noul judeţ (Alba), ori să rămână la judeţul Hunedoara. Aşa se face că acum, şase case din sat (una nelocuită) aflate pe dreapta drumului ce merge de la sud spre nord, aparţin administrativ oraşului Cugir, din judeţul Alba, iar celelalte opt, de pe stânga drumului, sunt în grija Primăriei comunei Romos, din judeţul Hunedoara.
La Frăsinei, limita dintre cele două judeţe este chiar drumul care taie satul în două, de la un capăt la celălalt, cu excepţia unei porţiuni în care limita este încă marcată prin mici movile de pământ amplasate din 100 în 100 de metri. Localnicii merg la cumpărături în acelaşi loc, la Cugir, pentru că e mai aproape cu vreo 6-7 kilometri. Plus e şi puterea obişnuinţei, pentru că pe vremea când duduiau uzinele din Cugir, cei în putere făceau naveta pe la Crucea Romoşelului şi pe drumul din Valea Dăii spre fabrica de sus.
Când vine vorba de rezolvat o problemă cu ajutorul primăriei, o parte din sat trebuie să bată drumul până la Romos, vreo 20 de kilometri.
Când vine vorba de probleme edilitare, bat şi la poarta Primăriei Cugir cât şi la cea a comunei Romos. Iar probleme sunt. Drumul până la Cugir e greu practicabil, unul forestier, până la primele case de pe Valea Dăii, unde dau de asfalt. Drumul dinspre Romos abia acum se modernizează. Oamenii spun că nu se mai prea pot descurca fără curent electric.
Cele câteva familii mai tinere din Frăsinei spun că nu vor să se mute din satul scindat administrativ. Muncesc zi-lumină crescând porci, vaci şi oi, iar munca lor le asigură venituri decente.
În actele Primăriei Cugir, cele şase case din fostul sat Frăsinei situate pe partea estică a drumului sunt cuprinse de fapt în satul Feţeni, localitate aparţinătoare oraşului. Arhitectul-şef al oraşului, Victor Sava, unul dintre cei mai vechi angajaţi ai Primăriei Cugir, a declarat pentru ziarul Unirea că ştie despre situaţia satului Frăsinei, situat cumva la cumpăna apelor, între Râul Mic şi Valea Romosului, pe culmea dealului. ”Cele cinci case de pe partea Râului Mic au fost trecute la Feţeni – Cugir, iar celelalte case la Ciungu Mare – Romos, în 1968”, a explicat arhitectul-şef al Cugirului.
Pentru a-şi creşte animalele, oamenii din Frăsinei erau nevoiţi să care apă de la 5 – 6 kilometri distanţă, de jos, din râul Cugirului. Primarul din Romos a găsit o soluţie pentru o aducţiune care să treacă prin mijlocul satului, pe lângă graniţa de judeţe. Apoi, fără să aştepte ajutorul nimănui, fiecare localnic a pus mâna pe lopată şi pe târnăcop şi şi-a săpat şanţ ca să-şi tragă apa în curte. Curent încă nu au. Lămpaşul este la putere, cu petrolul care fumegă negru, nopţi de-a rândul.

Nicoleta IDITA-TOMUŢA


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Ştiri din zonă

Minoră de 14 ani rănită, în urma unui accident rutier petrecut pe Autostrada A1, între Orăștie și Simeria

Cugir INFO

Publicat

în

O minoră de 14 ani a fost rănită, în urma unui grav accident rutier petrecut marți, 5 august 2025, în jurul orei 23:30, pe Autostrada 1, între Orăștie și Simeria.

Conform ISU Hunedoara, o autoutilitară cu 3 pasageri era oprită, în urma unei defecțiuni tehnice, pe banda de urgență. Din cauze încă necunoscute, șoferul unei dube a intrat frontal în autoutilitara oprită.

În urma impactului, șoferul și alte două persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale. Pompierii ISU Hunedoara au fost solicitați să descarcereze o victimă în vârstă de 14 ani, rămasă capitvă între fiarele contorsionate. Din fericire, nimeni nu a fost grav rănit, însă în urma impactului au rezultat pagube materiale considerabile.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Ştiri din zonă

Un motociclist de 54 de ani a decedat, după ce a intrat în coliziune cu o autoutilitară pe Autostrada A1, sensul de mers Orăștie – Sebeș

Cugir INFO

Publicat

în

Pompierii de la Detașamentul Orăștie au intervenit, în dimineața zilei de marți, 5 august 2025, pentru gestionarea unei situații de urgență produsă în urma unui grav accident de circulație care a avut loc pe Autostrada A1, sensul de mers Orăștie – Sebeș.

Echipajele de salvatori, care au acționat cu o autospecială de intervenție și 2 ambulanțe SMURD, au constatat că un bărbat în vârstă de aproximativ 54 de ani, conducătorul motocicletei, a suferit leziuni incopatibile cu viata. A fost declarat decedat de către echipajul medical.

Femeia, în vârstă de aproximativ 48 de ani, aflată în atașul motocicletei, nu a necesitat îngrijiri medicale și a refuzat transportul la spital. Conducătorul auto al camionetei a suferit un atac de panică, a fost evaluat medical de echipajul SMURD, fiind, ulterior, transportat la spitalul din Orăștie.

Pe parcursul intervenției, pompieri au asigurat masuri PSI si au curățat carosabilul pentru ca, după reluarea circulației, traficul să se desfășoare în condiții de siguranță.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Ştiri din zonă

Șanse reale ca podul de peste râul Mureș, între Acmariu și Balomir, să fie finalizat în cursul lunii septembrie

Cugir INFO

Publicat

în

În locul în care Mureșul era trecut cu brudina, între Blandiana (satul Acmariu) și Șibot, se construiește un pod modern prin care locuitorii comunelor Blandiana și Ceru Băcăinți vor avea acces spre DN 7, autostradă și spre localitățile Cugir și Sebeș.

Începute în anul 2019, lucrările au fost suspendate pe o perioadă și reluate cu un alt constructor. În acest moment, stadiul lucrărilor fizice la pod este de circa 85%, existând șanse reale ca el să fie deschis circulației rutiere în acest an. Podul are 3 deschideri, cu o lungime de aproximativ 122 de metri, fiind realizate rampele, montate grinzile, realizată hidroizolația, primul strat de asfalt și montați parapeții.

Practic, mai sunt de executat lucrări de asfaltare a podului și a rampelor, a drumurilor de legătură, iluminatul public, lucrări pentru protecția pietonilor și nu în ultimul rând marcajele.

La data la care s-a realizat achiziția, se menționa în caietul de sarcini faptul că „necesitatea modernizării infrastructurii rutiere și construcția podului peste râul Mureș vine din nevoia de a crea o infrastructură de drum destinată unui trafic local ușor cu acces facil către E81, fiind cea mai scurta rută ce asigură accesul direct al cetățenilor comunei Blandiana cu ruta de transport național și totodată cu așezări urbane ce constituie poli de dezvoltare economică (Sebeș, Cugir, Alba Iulia)”.

Lucrările la pod vor fi finalizate integral în toamna acestui an, cfel mai probabil în cursul lunii septembrie.

„Cel mai mare pod peste râul Mureș din această zonă, construit după Revoluția din 1989, va fi realizat în luna septembrie a acestui an. Mai sunt de executat lucrări la rampe, de asfaltare, la iluminat, care, potrivit contractului, încheiat cu constructorul, trebuie terminate până la 1 septembrie. Toți locuitorii din zonă, are și Șibotul două sate peste Mureș, Blandiana, Ceru Băcăinți, Mereteul, toți vin pe aici. Podul va deservi practic trei comune”, a declarat pentru Ziarul Unirea primarul comunei Blandiana, Nicolae Gherman.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Știrea ta

Politică

Societate

Economie

Sport

Din județ

Cele mai citite știri

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir