Învăţământ - Cultură
Experiență unică dincolo de Prut, pentru un grup de elevi și profesori de la Liceul Teoretic „David Prodan” din Cugir
Tezaur de cultură moldavo-transilvănean, un proiect în care sincer, ne-am lansat cu toții, doisprezece elevi şi doi profesori (ai Liceului Teoretic „David Prodan” Cugir, în parteneriat cu Liceul Teoretic „Petre Ștefănucă” Ialoveni în perioada 14- 19. 04. 2019) – fãrã să ne imaginãm măcar gradul de implicare afectivã pe care aveam să-l cunoaștem în scurt timp, ci mai degrabã mȃnați de curiozitatea de a vedea cum anume se trãieşte, se gândeşte şi se simte dincolo de Prut – de parcã Prutul ar fi fost granița de la capătul lumii, nu apa dãtãtoare de viață care înca mai deplȃnge trupul sfȃşiat al unei Romȃnii ceva mai mari.
Am plecat la drum cu întrebarile copiilor rãsunȃdu-ne obsesiv în minte – oare o sa le placã de noi? Oare ei vorbesc mai mult romȃnã sau rusã ? Oare o sa ne înţelegem ? Oare ce muzicã ascultã ? Oare o sã fie ciudat sa locuieşti sub acelaşi acoperiş cu un necunoscut ? Oare o sa mai vrea sa vinã şi ei la noi dupã ce ne cunosc? Oare sunt diferiți tare?
Mulți de oare, ce-i drept, mult prea mulți, şi mult prea nejustificaţi, privind acum retrospectiv lucrurile, caci rȃnd pe rȃnd , grijile noastre s-au spulberat , începȃnd cu momentul în care, coborand din microbus, brațele lor calde ne-au cuprins de parcã am fi fost prieteni de-o viațã si pana în secunda în care, lacrimile sincere- care ne-au brãzdat obrajii la desparţire, au spus tot ceea ce, din motive pur omeneşti, rãmãsese nespus.
…Ne cunoşteam de o saptamȃnã doar , dar ştim cu toţii cȃt de relativ e timpul, iar cu noi, timpul a fost bizar de generos ….A pãrut ca se lațeste si se alungeşte voit, astfel încat sa ne putem bucura cu toții unii de compania altora, sa ne privim suficient de mult în ochi astfel încat sa putem vedea personele din spatele accentului iniţial hazliu si a diferenţelor minore dar totusi atat de evidente pentru un ochi obişnuit sa îi vada zilnic doar pe cei asemeni lui.
Au trecut zile, si cu fiecare experienţã trãitã, am primit vrȃnd-nevrȃnd rãspunsul la întrebarile noastre- care pȃna ieri ni se pãreau parcã atât de importante . Zȃmbim acum nostalgic uitandu-ne în urmã, rememorȃnd frȃnturi de discuţii, şi strecurȃnd în conversaţiile noastre bucaţele de fraze care înca îşi impun prezența vie printre amintiri ….Zȃmbim amar, realizȃnd –ceea ce oricum ştiam în teorie- cã da, moldovenii vorbesc mai mult limba romȃnã, ca romȃna lor e autenticã si frumoasã, si pastreaza înca acea caldurã specificã pe care o resimţeam uneori în vorbele bunicilor nostri.
Zȃmbim timid, sperȃnd într-un colțişor de suflet cã am fost suficient de respectuoşi si deschişi, suficient de oameni încȃt sã lãsãm o impresie bunã. Zȃmbim larg,constatȃnd ca ne-am înţeles surprinzãtor de bine , şi cã rugaminţiile insistente ale copiilor, gen, „Doamna profesoarã da nu facem cumva sa mai stãm o sãptamȃnã ? Vorbim cu doamna directoare si stau şi ei o saptãmânã mai mult la noi „ au însemnat mai mult decat vom putea explica vreodatã. Zȃmbim în timp ce scriem articole si pe fundal se aude un rap rusesc de-a lui Miyagi, pe care involuntar creierul nostru l-a adoptat de acolo , si l-a adus acasã – cu toate ca în afara de Captain nu înţelegem o iotã din toatã melodia- dar sunã incredibil, asa cã restul sunt detalii….Şi zȃmbim senini, ştiind acum cã un om cu sufletul deschis şi blȃnd nu poate fi nicicȃnd un necunoscut.
Nu suntem deloc atat de diferiţi, nu când acelaşi sȃnge ne curge prin vene, când vorbim aceeaşi limbã şi când ne dor acelaşi lucruri….Şi da, zȃmbim stiind ca urmeazã sã ne revedem în varã, recunoscãtori cã avem si noi privilegiul sã le arãtam acele locuri , acei oameni şi acea culturã care ne face pe noi sa pãrem o leaca diferiți probabil în ochii lor …..
In cele şapte zile pe care le-am petrecut pe teritoriul Moldovei, am vãzut locuri de-o frumuseţe uimitoare, îmbibate de spiritul practic al înaintaşilor nostri si conservate poate mult mai bine decat ne straduim noi sã o facem aici, destinaţii turistice care cu un pic mai multã promovare ar putea deveni destinaţii europene de prim rang .
Ceea ce ne-a marcat însã, nu a fost neaparat tumultoasa lor istorie, nici bogaţia culturalã de necontestat si nici bomboanele de la Bucuria – un veritabil deliciu pentru papilele noastre gustative, ingurgitate fara pic de ruşine in cantitãți industriale ori de cate ori ni se oferea ocazia – ci oamenii. Acei oameni simpli, voioşi dar cu bun simţ, cu care am intrat încã de la început în contact, dar si ceilalti – oamenii de pe stradã, care, auzindu-ne graiul ardelenesc ne opreau sa ne întrebe:
– Da voi de unde sunteti, maicã ?
– Din Transilvania. De pe langa Alba.
– Din Romȃnia? Nu am fost niciodatã, da am auzit ca tare ii frumos pe acolo …..
…E de la sine înteles ca nici chiar in ultima zi nu ne-am putut controla vocea, gȃtuitã de emoție si frustrari nerostite. Da, ii frumoasã Romȃnia ….Toata Romȃnia ….
Alisie Anca
Învăţământ - Cultură
A fost aprobată reţeaua unităților de învăţământ de pe raza oraşului Cugir, pentru anul școlar 2025-2026
În baza avizului ISJ Alba, Consiliul Local Cugir a avizat organizarea Reţelei şcolare a unităților de învăţământ preuniversitar şi particular de pe raza oraşului Cugir pentru anul şcolar 2025-2026.
Conform Legii învățământului preuniversitar rezultă că unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel: cu minimum 300 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari; cu minimum 140 de preșcolari și/sau antepreșcolari; cu minimum 120 de antepreșcolari; cu minimum 80 de elevi, în cazul unităților de învățământ liceal tehnologic care școlarizează exclusiv în sistem dual;cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special; cu minimum 100 de elevi.
Pentru Cugir a fost aprobată următoarea structură:
Colegiul Național „David Prodan” Cugir; Liceul Tehnologic „Ion D. Lăzărescu” Cugir – Structură arondată: Școala Profesională Cugir.
Şcoala Gimnazială „Iosif Pervain” Cugir – Structuri arondate: Grădinița „Piticot” , Grădinița Nr. 1, Școala Primară Mugești.
Școala Gimnazială „Singidava” Cugir: Structuri arondate: Grădinița „Prichindel”, Grădinița „Voinicel”, Creșa „Voinicel”.
Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir: Structuri arondate: – Şcoala „Ioan Mihu” Vinerea, Grădinița cu Program Prelungit Vinerea, Creșa „Kunterbunt”, Grădinița „Kunterbunt”
Unități de învățământ particular: Școala Postliceală Med – Farm „Speranța” Cugir: Învățământ particular autorizat – filială a Fundației Rad Med Farm „Speranța” – Corunca Tg. Mureș.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Locul I pentru „IDeaL ELECTRONICS” – echipa de robotică a orașului Cugir, la Concursul HEART OF TRANSYLVANIA
Sâmbătă, 11 ianuarie 2025 s-a desfășurat meetul oficial de robotică HEART OF TRANSYLVANIA, organizat de către echipa de robotică Alphatronic Robotics , la Transylvania College/The Cambridge International School în Cluj, eveniment inclus în Programul Național de Educație STEM și antreprenoriat în robotică, First Tech Challenge România.
Echipa de robotică a orașului Cugir, „IDeaL ELECTRONICS”, a participat alături de alte 14 echipe din zona Transilvaniei la un concurs ce a implicat pe lângă Știință, Tehnologie și Educație, muncă în echipă, implicare și mai ales pasiune.
La sfârșitul zilei de concurs, „IDeaL ELECTRONICS” s-a clasat pe locul I, podiumul fiind completat de echipa Rubix Blaj și Alphatronic Robotics Cluj.
Felicitări membrilor echipei participante:Bulzan Briana, Dima Dan, Grosu Ioana, Molodeț Daniel, Mureșan Andrada, Negru Tudor, Oprea Cristian, Popescu David, Străjan Alexandru, Vulcu Răzvan și celor trei mentori: Dache Liliana, Ion Nicu , Toma Florin.
Sincere mulțumiri sponsorilor care au făcut posibil ca acest lucru să se întâmple:
Star Assembly & Star Transmission, Eurotec Product SRL, Univers Construct Electric SRL, Atelier Archivox SRL și Primăria orașului Cugir.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Grant de aproape 1,5 milioane lei pentru reducerea abandonului școlar în Școala Gimnazială „Singidava” Cugir
Luna decembrie 2024 a adus pentru Școala Gimnazială „Singidava” Cugir,un nou proiect cu finanțare nerambursabilă „Împreună învățăm să reușim”, demers care face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar.
Suma grantului este de 1.484.370,00 lei și sume aferente TVA 282.030,00 lei pentru perioada de implementare 28.11.2024 – 30.06.2026. Grupul țintă îl reprezintă 180 de elevi de gimnaziu ai școlii. Prin acest proiect se va oferi elevilor posibilitatea de a beneficia de ore remediale, la matematică, limba română și limba engleză, susținute de către cadrele didactice din cadrul școlii.
Aceste activități vor fi organizate după un program stabilit de către echipa managerială a proiectului. Potrivit conducerii instituției, este o activitate prin care se oferă elevilor din grupul țintă un ajutor concret și necesar pentru frecventarea școlii: cărți (lecturi școlare, ficțiune generală, non-ficțiune, auxiliare școlare, dicționare, atlase), produse necesare studiului, cum ar fi caiete, penare, instrumente de scris etc.
Tot în acest cadru se vor organiza competiții sportive și de dans la care se dorește participarea tuturor elevilor de gimnaziu din școală. Activitățile sportive vor include diverse jocuri și competiții adaptate vârstei și nivelului de pregătire al elevilor, având scopul de a încuraja spiritul de echipă, fair-play-ul și perseverența. În paralel, activitățile de dans vor oferi elevilor oportunitatea de a explora expresivitatea artistică.
De asemenea, va avea loc dotarea centrului de Documentare si Informare cu echipamente IT și cu tehnologie digitală după cum urmează: cromebooks, stații de încărcare mobile, sistem de supraveghere audio-video, abonamente la biblioteca digital.Rezultatele așteptate: 100 de elevi de gimnaziu participanți la program de pregătire suplimentară; – 100 de elevi de gimnaziu beneficiari de consiliere și orientare profesională; – Rata de abandon a elevilor din anii terminali scăzută cu 1%; – Rata de absolvire a școlii crescută cu 1% ; – Rata de participare la Evaluare națională crescuta cu 1,5% si promovarea examenului crescuta cu 1,00% – 10% dintre părinți informați despre activitățile proiectului și despre situația școlară a elevilor.
Constantin PREDESCU
-
Din judeţacum 9 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 9 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 5 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 9 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic 2025, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 9 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 11 luni
MESAJE de 8 MARTIE, Ziua Femeii 2024. Felicitări, urări și SMS-uri pentru femeile din viața voastră | cugirinfo.ro
-
Administraţieacum 4 luni
Premiu simbolic oferit de Primărie unor societăți comerciale din Cugir, cu prilejul aniversării a 225 de ani de tradiție industrială a orașului
-
Mondenacum 8 luni
Sfinții Constantin și Elena 2024. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro