Rămâi conectat

Învăţământ - Cultură

Elevi din Republica Moldova au fost oaspeții Liceului Teoretic „David Prodan” din Cugir, în cadrul proiectului „Tezaur de cultură și tradiție moldavo-transilvănean”

Publicat

în

După zilele minunate pe care le-am petrecut în Republica Moldova, alături de elevii și cadrele didactice de la Liceul Teoretic „Petre Ștefănucă” din Ialoveni, a venit momentul să fim şi noi, la rândul nostru gazde, şi să încercăm pe cât posibil să răspundem cu aceeaşi generozitate și căldură cu care am fost primiţi, ridicându-ne pe cât posibil la nivelul aşteptărilor.

Ştiam încă din timpul vizitei noastre acolo, că doar câțiva copii au văzut o parte din România cu ce are ea mai frumos şi mai demn de a fi prezentat, aşa că am plănuit cu mare grijă, un program care să cuprindă excursii cât mai variate care să le ofere fraților de peste Prut, şansa să înţeleagă mai bine, să simtă şi să vibreze la unison cu spiritul românesc autentic.

Astfel, la începutul lunii iunie, timp de cinci zile (1-5 iunie 2019), împreună cu cei 12 elevi ai Liceului Teoretic «David Prodan» Cugir, implicați în proiectul “Tezaur de cultură și tradiție moldavo-transilvănean”, am vizitat pe îndelete câteva puncte cheie din cultura şi istoria Transilvaniei. Am pornit de la Alba Iulia și am continuat cu Cetatea Sighișoarei şi Sibiu, Turda şi Deva – iar, la Sarmizegetusa timpul parcă s-a oprit în loc, odată cu uimirea întipărită pe chipurile noastre. Mii de ani de istorie, adormiți peste un loc care le-a cam văzut pe toate.

Partea practică a proiectului a fost gândită ca o înfrățire a celor două comunități din Cugir și Ialoveni în numele binelui prin evenimentul caritabil stradal «Frații n-au hotar» derulat pe data de 5 iunie. Scopul a fost strângerea de fonduri de la comunitatea cugireană pentru a fi oferite unui număr de 5 copii nevoiași din Ialoveni ca burse lunare de 200 de RON timp de un an.

Pe parcursul întregii zile, copiii celor două comunități au învățat să facă clătite, să prepare aripioare de pui și cartofi prajiți care au fost oferite în schimbul unor donații. Alături de acestea ei au mai realizat obiecte ca semne de carte, linguri și ghivece pictate artizanal dar și cărți și jucării. Seara evenimentul a fost marcat de un spectacol stradal în care s-au împletit muzica, dansul și teatrul.

În ciuda ploii care ne-a vizitat standurile în numeroase rânduri, cei 24 de elevi nu s-au lăsat intimidați și, determinați să se implice activ în a aduce o schimbare calității vieții copiilor de peste Prut, au reușit să strângă suma de 2.450 de lei (521 euro).

Pe lângă latura materială a acestei inițiative însă, se poate lua în considerare și şansa pe care elevii participanți la proiect au avut-o, să sudeze și mai mult legăturile deja create cu noii lor prieteni… O experiență unică, de neuitat pentru toată lumea.

Una peste alta, revenind la excursiile organizate – cuvintele sunt prea puţine ca să pot exprima reacţiile elevilor – ale celor din Moldova mai ales – ai noştri fiind poate deja familiarizați cu multe dintre locaţiile vizitate, aş vrea în continuare să vă prezint, cȃteva mărturii ale acestora, referitoare la ceea ce au văzut şi la ceea ce au trăit, cuvinte spuse din sufletul lor de copii, care încă mai au puterea să vadă mai întâi partea plină a paharului și poate în treacăt, să observe doar – fără prea multă analiză – și partea goală. Sunt cuvinte simple dar sincere, care ne-au pus pe toți pe gânduri, și ne-au reamintit să fim recunoscători pentru ceea ce avem, pentru faptul că am fost binecuvântați să ne naștem și să locuim într-o țară atât de specială.

 «Călătoria noastă în România a fost splendidă. Nu mă așteptam că voi rămâne atât de impresionată. Desigur, primul lucru căruia i-am dus lipsa când am ajuns acasă sunt imaginile pitorești cu munți și dealuri. M-a fascinat priveliștea ce o vedeam în fiecare dimineață, în drum spre microbus. Aș da orice din lume să locuiesc într-un astfel de spațiu. Locurile pe care le-am vizitat au produs o impresie deosebită asupra tuturor cu istoria lor, mai ales că am avut pe deasupra și un ghid nemaipomenit care ne expunea toată informația într-o formă structurată și captivantă (Alin Toderescu J ).

De asemenea, n-am cum să nu menționez oamenii din Transilvania. Lumea de acolo e complet diferită de a noastră. Noi, moldovenii, nu știm să prețuim timpul – mereu îl împingem să meargă mai departe, grăbindu-ne și impunându-ne să trecem peste lucrurile simple, dar frumoase. Și nu în ultimul rând, cea mai mare importanță au avut-o persoanele cu care am petrecut acest timp pretios. Am văzut fete frumoase și deștepte, am văzut băieți care erau extrem de educați și aveau un simț al umorului nemaipomenit. Datorită acestor calități ne-a fost foarte ușor să găsim un limbaj comun.

Când am fost în vizită la liceu, am observat o conexiune puternică între profesori și elevi. Nu a fost ușor nici să ne despărțim. Lacrimile ne-au dat de gol emoțiile în ultima seară, atât nouă cât și lor. Un singur mulțumesc nu ar ajunge pentru a exprima toată gratitudinea pe care o am. Mi-am făcut nu doar cunoștințe noi, mi-am făcut prieteni – ceea ce e cel mai de preț lucru într-o călătorie. Experiența a fost cu siguranță, unică și aş repeta-o oricând.»

Gabriela Dicusar

«Pentru mine acest schimb de experiență a avut scopul de a înțelege și aprecia modul de trăire al altor oameni. Îndepărtându-mă de confortul de acasă și de toate lucrurile care îmi sunt familiare, am început să privesc lumea și pe mine însămi din perspective diferite. În aceste 5 zile petrecute în România am reușit să văd peisaje nemaipomenit de frumoase, să gust din mâncarea tradițională și să cunosc oameni extraordinari. Mă simt norocoasă că am avut șansa de a participa în acest schimb de experiență, astfel făcându-mi noi prieteni, unii fiind chiar din Moldova.»

Diana Bulgari

«Experiența mea în România m-a schimbat mult, am învățat să apreciez mai mult momentele petrecute alături de persoane dragi, mi-a arătat că pot să învăț să țin la un grup de persoane într-un timp foarte scurt încât la despărțire să vărs mii de lacrimi și să îmi creez amintiri frumoase de neuitat. Locurile pe care le-am vizitat mi-au tăiat respirația, unele din cauza amplasării, altele din cauza priveliștii dar cu toate astea cel mai mult m-a impresionat Salina Turda și cetatea Deva – două locuri minunate care sper să le vizitez din nou. Dar din toată experiența cel mai mult m-a marcat Evenimentul caritabil “Frații n-au hotar” aici am învățat să lucrăm în echipă și să facem un bine pentru cei din jur fără a ne păsa de vremea de afară.»

Corina Mîra

«Acest proiect pentru mine a însemnat mai mult decât un schimb de experiență și cultură, a fost un privilegiu de a vedea o parte din România pe care probabil ca nu aș fi avut șansa să o văd în viitorul apropiat. Mai mult decât atât, am creat legături strânse de prietenie care nu se vor pierde niciodată. Am avut parte de o săptămână de vis pe care aș repeta-o cu siguranță oricând dacă aș avea posibilitatea.»

Doina Silistraru

«Un ansamblu de amintiri minunate, oameni frumoși, locuri pline de istorie și emoții pozitive – asta a fost experiența noastră în România. Pornind de la faptul că suntem același neam m-am simțit ca acasă datorită oamenilor cu inima deschisă pe care i-am întâlnit. Cetatea Deva m-a impresionat prin priveliștea văzută de la înălțimea păsărilor din cer, Sighișoara mi-a oferit oportunitatea de a simți atmosfera autentică din trecutul României. Toate aceste locuri nu ar fi creat însă aceeași impresie dacă nu am fi fost alături de elevii din Cugir care au completat atmosfera din excursii prin zâmbete și căldură.»

Nagîț Beatricia

«Am avut ocazia să vizitez România de câteva ori, și credeam că deja am cunoscut toată frumusetea ei, dar pe parcursul celor câteva zile în care am avut ocazia să fiu parte activă a proiectului “Tezaur de cultură și tradiție moldavo-transilvănean” am înțeles că nu o văzusem pe toată. Vizita mai multor obiective turistice cum ar fi: Cetatea Alba Iulia, Cetatea Sighișoarei, Sibiu, Salina Turda și Cetatea Devei – m-au umplut de respect fată de tot ceea ce reprezintă istoria și trecutul strămoșilor noștri. Această experiență inedită le-o datorez oamenilor minunați alături de care m-am simțit ca acasă. Acest proiect mi-a oferit șansa să leg niște prietenii durabile, și sper ca mai departe acestea să simbolizeze unirea spirituală și culturală a fraților români din Republica Moldova și România.»

Evelina Slimovschi

«Stau în parcul pustiu după ploaie. Și singurul lucru la care mă pot gândi acum, sunt ei, acei oameni veseli, frumoși, tineri și neliniștiți pe care i-am cunoscut recent, și de la care îmi era de ajuns un zâmbet ca să mă simt plină de viață, și să văd numai raze de soare în zilele ploioase pe care le petreceam împreună.

Acum simt o umbră de singurătate, chiar dacă sunt alături de prietenii mei de aici. Am nevoie de acele zile în care cutreieram România, ascultam muzică și cântam toți în cor, în care, când îți era lumea mai dragă, auzeai o voce sonoră strigând “Haideți repede la o poză de grup toată lumea! Repede, am zis, că avem mult de vizitat!” în care fețele luminate ale familiilor lor ne umpleau cu energie, în care până la urmă oboseai fizic, dar te odihneai sufletește pentru că ai nimerit într-o lume diferită de a ta, una extraordinar de frumoasă. Și în pofida acestor clipe frumoase, au apărut și momente de lacrimi, în care știam că trebuie să ne despărțim, și probabil că cu unii nu ne vom mai vedea niciodată.

Acum rămâne să sperăm și să ne stăruim pentru o nouă întâlnire, pentru crearea noilor amintiri, pentru noi emoții. Cum mi-a spus un om, de o deosebită înțelepciune, demnă de admirație “Noi nu vom ține minte, unde am fost, ce am făcut, ce am spus, ci vom ține minte ce am simțit în acele momente.” În acest context mi-am luat rămas bun cu ei, cu acei oameni care mi-au arătat adevarata valoare a noilor cunoștinte, acei oameni care mereu vor avea un loc deosebit în sufletul meu…»

Nicoleta Ivassenco

În încheiere, să nu uităm, cuvintele lui Iulian Popescu, un copil absolut extraordinar care, la cina festivă din seara plecării ne-a stors literalmente râuri de lacrimi când, exprimându-și opinia vis-a vis de ceea ce l-a impresionat cel mai mult, a conluzionat….

«Aveți o țară minunată, de vis. Voi poate că nu vă dați seama, că v-ați obișnuit cu ea… dar e ca o poveste… Eu am simțit când am văzut cât e de frumos aici că dacă ai văzut România parcă ai văzut deja toată lumea. Nu mai trebuie să văd nimic. Am văzut deja tot.»

Prof. Alisie Anca J.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Cugir Info și pe GOOGLE NEWS


Învăţământ - Cultură

Prof. Nicoletta Huștiuc, din Cugir: „Participarea la cursul internațional „Out of classroom” Erasmus+ a oferit posibilitatea unui schimb de experiență valoros”

Publicat

în

Între 15 și 23 iunie 2022, în Polonia, la Wladislawowo, o localitate la Marea Baltică, a avut loc o mobilitate Erasmus, eveniment la care a participat în calitate de Ambasador Erasmus+ și prof. Nicoletta Huștiuc de la Școala Gimnazială Nr. 3 din Cugir.

„Am avut ocazia să particip în calitate de Ambasador Erasmus+ și totodată cursant la acest minunat curs international intitulat „Out of classroom”, alături de încă o colegă din România, ambasadoare eTwinning și ambasadoare Scientix, prof. Nicoleta Cîndea din Petrila, cadre didactice care luptăm pentru internaționalizarea învățământului românesc.

A fost un curs cu un program foarte bine stabilit, cu traineri de excepție din Polonia și Portugalia. Am avut posibilitatea să interacționez cu oameni deosebiți din spațiul european: Spania, Ungaria, Grecia, Germania, Georgia, Republica Moldova, invitați din Polonia și Canada”, ne-a relatat Nicoletta Huștiuc.

Potrivit profesoarei, s-a creat posibilitatea de a învăța metode nonformale pe care le poate folosi în viitor la clasă în cadrul activităților pe care le va desfășura cu interes și pasiune: metoda fotografiilor participative, vânătoarea de comori, noi tehnici de comunicare și rezolvare a conflictelor în mediul de învățare nonformal, formal sau informal, metode ce se pot aplica cu succes.

„Fiecare participant a adus câte ceva din experiența sa, astfel încât s-au realizat activități pe grupe, comunicând nu doar în limba engleză ci și în franceză, spaniolă sau italiană, după caz. Lucrul pe echipe s-a dovedit a fi valoros și a adus rezultate. Dacă la început am fost împărțiți pe echipe și am realizat postere despre așteptări, temeri și ceea ce aducem fiecare în proiect, la final, ne-am reunite aceleași echipe și am constatat faptul că așteptările noastre au fost îndeplinite, ba chiar poate mai mult decât așteptări, cursul a fost bogat în aplicații practice, chiar s-au folosit diverse materiale pe care cu siguranță le vom folosi în activitatea didactică”, susține participanta din Cugir.

În opinia sa, prezența la aceste cursuri oferă plusvaloare personal și individuală, oferă posibilitatea realizării unui schimb de experiență valoros, deoarece se realizează la nivel european și nu numai, datorită Erasmus+.

„La final, ca la orice curs care se respectă, am primit formular de feedback, chestionar de apreciere cu scale valorice, toți participanții declarându-se mai mult decât mulțumiți. Bineînțeles nu a lipsit vizita cultural la Gdansk și Gdynia, orașe din Polonia, unde am reușit să cunoaștem mai bine trecutul acestor zone minunate și să descoperim file din istorie, privind realitatea.

Cine spune că cei care participă la proiecte Erasmus+ realizează doar proiecte, se înșeală, deoarece nu e chiar ușoară participarea activă și implicarea în Erasmus+, trebuie să iubești ceea ce faci ca să faci bine ceea ce faci, așa că sfătuiesc pe oricine să pornească în minunata expediție a proiectelor Erasmus+ și nu va regreta. Într-adevăr Erasmus+ înseamnă implicare, dăruire, dar înseamnă și valorizare, punere în practică a ceea ce s-a învățat pentru ca efectele europenizării să fie vizibile și în activitatea la clasă. Sincer, numai cine a fost în Erasmus+ știe să îi aprecieze valoarea. Din exterior putem privi și da verdicte, dar cine se implică cu adevărat are rezultate, chiar dacă mulți nu le știu aprecia. Erasmus+ știe asta, fapt pentru care îi mulțumesc, mulțumiri aducând pe această cale și asociației ATIC pentru minunatul prilej de voluntariat pe care îl oferă cu ajutorul Erasmus+” , a ținut să precizeze prof. Nicoletta Huștiuc.

Constantin PREDESCU


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Cugir Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

Elevi de la Colegiul Național „David Prodan” Cugir în excursie de weekend la Viena și Budapesta

Publicat

în

Recent, un grup de 42 de elevi din clasele a IX-a – a XI-a de la Colegiul Național  „David Prodan” Cugir, însoțiți de 4 cadre didactice au participat la o excursie de weekend, la Viena și Budapesta.

Această activitate extracurriculară a reușit să împletească armonios vizitele de documentare cu activitățile de recreere, fixarea informațiilor de istorie și geografie oferite de un ghid profesionist cu momentele de amuzament și relaxare.

Excursia a început la Viena, cu Parndorf și PRATER, cel mai mare parc de distracții din Austria în prima zi, pentru a continua a doua zi cu un tur de oraş panoramic cu autocarul – Sediul ONU și zona de business a Vienei, Turnul Dunării, Casa Hundertwasser, Palatul Belvedere, apoi clădirile din centrul Vieneiꓽ Urania, Regierungsgebaude, Poşta Imperială, Opera Vieneză, Palatul Hofburg, Biserica Sf. Mihail, Graben, Biserica Sf. Petru, Biserica Sf. Stefan, Kärtnerstrasse cu Biserica Capucinilor și Cripta Imperială, Muzeul Albertina, Piața Maria Tereza, Parlamentul, Primăria, Votivkirche, Bursa și Biserica Sf. Rupert. A urmat un tur pietonal cu vizitarea următoarelor obiective turistice: Palatului Hofburg – Tezaurul, Muzeul Sissi, Muzeul de Arte Frumoase și Muzeul de Știinţele Naturii. Vizita la Palatul Schönbrunn, supranumit Versailles-ul Vienei a fost piesa de rezistență a celei de a doua zi în Viena.

Cea de a treia zi a vizat Budapesta, Perla Dunării, care a început cu o vizită ghidată în interiorul Parlamentului pentru a admira însemnele coroanei maghiare, apoi a continuat cu un tur panoramic prin capitala Ungariei, pe Bulevardul Andrassy sau Champs Elysee-ul Budapestan cu o scurtă oprire în Piața Milenium pentru a admira statuile care evoca istoria poporului maghiar. S-a urcat apoi pe Muntele Gellert de unde excursioniștii au avut o vedere panoramica asupra orașului: Podul cu Lanțuri, Podul Elisabeta, Parlamentul, Insula Margareta, Bastionul Pescarilor, Academia de Știinte, iar seara s-a încheiat cu o croazieră pe Dunăre.

În cea de a patra zi, elevii s-au bucurat înaintea revenirii în țară, de un binemeritat moment de distracție și relaxare la cel mai mare Aqua Parc acoperit din Europa – Aquaworld Budapest.

„Pe tot parcursul acestor activități, întreg grupul a dat dovadă de un real interes pentru a reține cât mai multe detalii despre aceste obiective vizate, de a socializa și de a participa la un concurs cu premii, concurs care a vizat fixarea noilor cunoștințe dobândite.

Felicitări elevilor pentru comportamentul deosebit de care au dat dovadă pe tot parcursul celor patru zile de excursie”, a dorit să transmită profesor Lilica Vanț – organizatorul evenimentului.

 Constantin PREDESCU


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Cugir Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

Trei profesori voluntari din județul Alba la cursul „Abilități de viață”

Publicat

în

Între 6 și 10 iunie 2022, Asociația Centrul pentru Dezvoltarea Instrumentelor Structurale (CPDIS) București a organizat și susținut cursul: „Abilități de viață” (Cursul face parte din Proiectul pe fonduri structurale START: Sprijinirea Tinerilor in Afaceri si Reinventarea Tinerilor și s-a desfășurat pe platformele Zoom).

La eveniment au luat parte și trei profesori voluntari din județul Alba: Nicoletta Huștiuc, ambasador Erasmus+ – Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir/GPN Vinerea,  Andreea Bodea,  Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir/GPN Vinerea, Călina Lațiu de la Școala Gimnazială „Nicolae Drăgan” Galda de Jos.

„Chiar dacă a fost o perioadă foarte aglomerată pentur noi, ca și profesori, încheierea anului școlar, serbări, ședințe, rapoarte, totuși ne-am găsit timpul necesar în fiecare după amiază pentru a participa online la acest curs de excepție. Și nu doar cursul a fost de excepție, dar și organizatorii, trainerul, modalitatea de prezentare și desfășurare care ne-a captivat pur și simplu, astfel încât am participat activ și nici nu am știut când a trecut timpul. Cursul a fost deosebit de interesant, am învățat și colaborat alături de tineri din țară participanță, calitatea noastră fiind cea de voluntari, dar am exersat abilități de comunicare împreună, am învățat reguli pentru o bună comunicare, de la trainer cu experiență, am realizat teste Belbin, am învățat valori pe care le putem împărtăși, roluri și sarcini din echipe de lucru, despre scara lui Cog, etape de formare ale unei echipe, elemente ale formării echipei, multe lucruri interesante despre comunicare, ba chiar am ajuns să discutăm despre neuroștiință. Metodele nonformale, răbdarea și tactul trainerului împletite cu experiență, folosirea instrumentelor web, jamboard, ne-au antrenat făcând timpul să treacă repede și cu mult folos”, ne-a declarat Voluntar, Prof. Nicoletta Huștiuc.

La rândul ei, colega sa, Andreea Bodea ne spunea:

„Am venit cu gândul de a acumula cunoștințe și informații noi. Am fost plăcut surprinsă să experimentez practic, prin exerciții, noțiunile teoretice. Am cunoscut oameni din diverse domenii și am împărtășit experiențe de viață și profesionale actuale. Trainerul are o experiență vastă care m-a ajutat să văd lucrurile în alt fel față de cum le-am văzut până acum. Experiența mă va ajuta cu siguranță la locul de muncă și pe plan individual. Un curs foarte reușit! Mulțumesc”!

Călina Lațiu de la Școala Gimnazială „Nicolae Drăgan” Galda de Jos, precizează:

„Lucrand la clasa de elevi, cred că orice curs despre Abilități de lucru în echipă  este binevenit.

Muncaîntr-o echipă, realizatăprin colaborare, empatie si sprijin,  duce la obtinerea performantei și atingerea obiectivelor propuse.

O idee a cursului, pe care déjà o pun în practica de mult timp, este cea legata de legea nișei, conform căreia fiecăruia îî revine un rol in colectivul de elevi, fiecare e bun la ceva.

Gandirea critică, o altă noțiune amintită in desfasurarea cursului, a pus pe tapet caracteristicile acesteia: Identificarea , înțelegerea și realizarea conexiunii între idei; Construcția de noi argument pe baza celor accumulate; Construcția de noi opinii și credințe.

Urmand acest  curs, consider că mi-am sedimentat ideile referitoare la munca într-o echipă, la comunicarea realizată prin ascultare eficientă și  feedback constructive”.

Constantin PREDESCU


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Cugir Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Politică

Știrea Ta

Societate

Sport

Economie

Din Județ

Cele mai citite știri

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir