Administraţie
Adrian Teban, Președintele ADI „Salubris”: „Problema gestionării gunoiului menajer la nivel județean devine tot mai gravă”
Adrian Teban, Președintele ADI „Salubris” afimă că „Problema gestionării gunoiului menajer la nivel județean devine tot mai gravă. E timpul ca toți cei implicați să acționeze cu responsabilitate pentru deblocarea situației existente”
– Există o serie de incertitudini cu privire la modul în care se va derula activitatea de gestionare a deșeurilor la nivelul județului Alba. Spunem acest lucru deoarece noii operatori care au câștigat licitațiile organizate de ADI „Salubris” pentru cele patru zone ale județului nu și-au început activitatea de colectare și transport deșeuri, deși contractele sunt semnate de mai bine de un an și jumătate. Domnule Adrian Teban, care este situația în momentul de față?
– Ne aflăm într-o situație de urgență evidentă, care impune implicarea cu responsabilitate a tuturor instituțiilor competente pentru a pune în practică Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) în județul Alba. Doar atunci când acest sistem va deveni funcțional în totalitatea sa, își vor putea începe activitatea noii operatori zonali, care au câștigat licitațiile organizate de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Salubris” Alba. Până atunci, ne aflăm într-o fază de blocaj, care generează o serie de nemulțumiri, de riscuri și de costuri financiare pentru toți cei implicați, de la autorități și firme de salubritate, până la cetățeni. Pe de-o parte, pentru operatorii care au câștigat contractele zonale, fiecare zi de întârziere, în care nu își pot furniza serviciile, înseamnă pierderi financiare considerabile.
Gândiți-vă la faptul că doar la Tărtăria sunt 30 de utilaje noi achiziționate care stau în stand-by, dar pentru care operatorul plătește leasing. De cealaltă parte, localitățile din județ nu pot rămâne fără servicii de salubritate, astfel că primarii sunt în situația de a se descurca pe plan local, fiind nevoiți să păstreze în vigoare vechile contracte, chiar dacă, în multe cazuri, operatorii respectivi nu mai au întreaga capacitate de prestare a serviciilor de colectare și transport deșeuri, întrucât și-au asumat alte obligații contractuale. Nu în ultimul rând, blocajul de față se va resimți în buzunarele cetățenilor, care vor plăti facturi din ce în ce mai mari, datorită majorării taxelor percepute pentru gunoaiele nesortate.
După cum vedeți, situația devine și mai gravă cu fiecare oră, cu fiecare zi de întârziere. Eu am tras mai multe semnale de alarmă în acest sens și sper ca toți cei implicați să înțeleagă că nu mai există timp, că trebuie acționat imediat, altfel vor exista consecințe financiare pentru toate părțile. Vă mărturisesc cu sinceritate că am intenționat să îmi dau demisia din calitatea de Președinte ADI „Salubris”, având în vedere imposibilitatea de a pune în practică ceea ce ne dorim, respectiv o colectare cât mai eficientă a deșeurilor la nivelul localităților. Însă, ținând cont de receptivitatea noului guvern față de problema de față, am convingerea că împreună cu Prefectura și Consiliul Județean Alba, putem să remediem problemele. Dacă până la începutul lunii martie, nu vor fi parcurși pași importanți în sensul deblocării proiectului, voi fi nevoit să nu îmi mai asum responsabilitatea pentru această situație.
– Cum s-a ajuns la blocajul de față și care este motivul pentru care sistemul integrat nu poate fi pus în practică?
– După cum știți, SMID este un proiect european accesat de către Consiliul Județean Alba, care presupune extinderea la nivelul întregului județ a unui sistem modern, centralizat și uniform de management al deșeurilor, în conformitate cu legislația națională și europeană. Pentru ca acest lucru să fie posibil, toate unitățile administrative din județ s-au asociat și au format ADI „Salubris”, care oferă posibilitatea ca serviciile de salubritate să poată fi gestionate în comun.
Așadar, contractele de colectare și transport deșeuri nu mai sunt încheiate de către fiecare localitate în parte, ci de către asociație. Pentru eficientizare, județul a fost împărțit în patru zone, ADI „Salubris” organizând și finalizând cu succes procedurile de concesionare ale serviciului amintit către noii operatori zonali.
Pe de altă parte, vă reamintesc că în baza proiectului au fost construite staţiile de transfer de la Tărtăria şi Blaj, precum și Centrul de Management Integrat al Deşeurilor de la Galda de Jos. Deși sunt finalizate, cele trei obiective nu funcționează deoarece licitațiile organizate de C.J. Alba pentru delegarea prin concesiune a operării şi administrării lor au fost anulate în instanță de două ori.
De aici provine cauza întregului blocaj în care ne aflăm: atâta vreme cât cele trei obiective nu vor fi funcționale, sistemul integrat nu poate fi implementat, iar operatorii nu își pot derula activitatea în termenele stabilite de contractele încheiate. Trebuie să înțelegeți că este vorba despre un sistem în care fiecare verigă trebuie să funcționeze: operatorii zonali colectează gunoiul selectiv pe tipuri de fracții, îl transportă la stațiile de sortare de la Tărtăria sau Blaj, de unde întreg gunoiul județului Alba va ajunge la depozitul de la Galda. Dacă una dintre aceste verigi lipsește, întregul sistem devine neoperațional.
– Este clar că situația este una dificilă, însă v-ați exprimat anterior încrederea că problema poate fi rezolvată cu implicarea instituțiilor abilitate. Concret, care este soluția?
– La începutul lunii decembrie am discutat cu Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, și cu Ministrul Mediului, Costel Alexe, despre ceea ce putem face pentru a operaționaliza acest SMID, în care s-au investit foarte mulți bani. Vreau să vă spun că nu doar județul Alba se confruntă cu probleme, ci la nivel național sunt în impas majoritatea proiectelor pivind implementarea sistemelor integrate de management a gunoiului. Mai mult decât atât, zilele acestea Comisia Europeană a anunțat că va declanșa în acest an o procedură de sancționare a României din cauza progreselor infime realizate în acest domeniu.
Așadar, cei doi miniștri cu care am purtat discuții și-au manifestat întreaga susținere, astfel că în ultima ședință de guvern a fost aprobat un memorandum care prevede o serie de condiții menite să asigure operaționalizarea temporară a acestor sisteme, până la finalizarea procedurilor competitive. Există posibilitatea ca până la finalizarea licitațiilor, cele două stații de transfer și depozitul de la Galda să fie puse în funcțiune, fie de către un serviciu public subordonat Consiliului Județean, fie prin încheierea unui contract pe o perioadă temporară cu un operator privat.
Alături de Consiliul Director ADI „Salubris”, întrunit la finalul lunii decembrie, am stabilit pașii pe care îi avem de urmat, astfel încât să reușim să deblocăm lucrurile. Sper ca toată lumea să fie responsabilă, să respectăm termenele stabilite și, împreună cu Prefectura și Consiliul Județean, să reușim să punem în funcțiune noul sistem atât de important pentru cetățenii din județul Alba.
– Spuneați că în majoritatea localităților s-a apelat la o situație de compromis, gestionarea deșeurilor realizându-se cu vechii operatori în baza unor acte adiționale. Când credeți că se va face transferul de la vechii la noii operatori?
– Trebuie să înțelegeți că acest sistem integrat de management al deșeurilor nu poate funcționa secvențial, adică nu este suficient să funcționeze doar stațiile de transfer. Și în discuțiile pe care le-am avut la Ministerul Fondurilor Europene s-au făcut precizări clare cu privire la faptul că singura soluție o reprezintă operaționalizarea întregului SMID. Așadar, în momentul în care vom finaliza procedura de negociere printr-o singură sursă cu un operator capabil să administreze temporar depozitul de deșeuri de la Galda, putem vorbi despre un termen la care se va realiza transferul de la vechii la noii operatori.
În momentul de față, estimăm că aceste proceduri se vor face până în luna martie și, probabil că la jumătatea anului, toate cele trei obiective, depozitul de la Galda și stațiile de transfer de la Tărtăria și Blaj, vor deveni operaționale. Este un termen optimist, nu imposibil, dar care necesită implicarea tuturor factorilor de răspundere de la nivelul județului Alba.
Administraţie
Conferința orașelor care învață, desfășurată zilele trecute la Cugir, un eveniment deschis cunoașterii, cooperării și schimbului de experiență
Conferința Orașelor care Învață desfășurată la Cugir, în perioada 17–18 noiembrie, organizată de Primăria Cugir în parteneriat cu Comisia Națională a României pentru UNESCO, a reunit reprezentanți ai administrațiilor locale, specialiști în educație, cultură, sustenabilitate și dezvoltare urbană, precum și invitați internaționali care fac parte din rețeaua globală UNESCO a orașelor care învață.

Deschiderea oficială a Conferinței are loc în prezența primarului Adrian Ovidiu Teban, care a subliniat rolul educației continue în transformarea comunităților și în consolidarea rezilienței urbane.
„Prin această conferință, Cugirul demonstrează că este un oraș deschis cunoașterii, cooperării și schimbului de experiențe. Credem cu tărie că educația pe tot parcursul vieții este cheia unei comunități moderne și reziliente”, a declarat primarul Cugirului, Adrian Ovidiu Teban.
Mesaje de sprijin au fost transmise online de Secretarul General al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, Ligia Deca și de reprezentanți ai autorităților județene și locale, printre care Ion Dumitrel, președintele Consiliului Județean Alba, și Nicolae Moldovan, prim-vicepreședinte AOR și primar al orașului Beclean. Momentul introductiv a fost completat de intervenția lui Raul Valdes Cotera, Chief Programme Coordinator în cadrul UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL), care a prezintat direcțiile globale de dezvoltare ale orașelor orientate spre învățare. De asemenea, Ministerul Educației, prin consilierul Geanina Edulescu, a evidențiat cadrul legislativ național care sprijină educația pe tot parcursul vieții.
„Programul celor doua zile ale conferinței a arătat că orașele UNESCO din România sunt gata să se așeze nu doar la masa discuțiilor, ci și la masa cooperării, a codificării de bune practici și a dezvoltării de proiecte comune. “A învăța”, la nivelul orașului, nu înseamnă doar a acumula informație, ci a crea comunități care gândesc împreună, acționează împreună și cresc împreună”, a spus în intervenția sa Ligia Deca, Secretarul General al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO.
Constantin PREDESCU
Administraţie
Ce s-a statbilit în urma consultării publice dedicate proiectului de Mobilitate Urbană, organizată de Primăria Cugir
Joi, 6 noiembrie 2025, la sediul Primăriei orașului Cugir, a avut loc o consultare publică dedicată proiectului de Mobilitate Urbană, care vizează modernizarea infrastructurii din zonele: str. 21 Decembrie 1989, Griviței, Traian Vuia și Nicolae Grigorescu.

Evenimentul a reunit reprezentanți ai administrației publice locale, specialiști în mobilitate urbană, cadre universitare și cetățeni ai orașului, într-un dialog constructiv privind direcțiile de dezvoltare durabilă, siguranță rutieră și fluidizarea traficului.
În cadrul prezentării sale, Prof. PhD. Ing. Nicolae Filip de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, a subliniat rolul esențial al transportului alternativ în contextul urban actual. A evidenţiat faptul că introducerea pistelor de biciclete în Cugir a condus la reducerea numărului de autovehicule pe carosabil, la ameliorarea traficului rutier şi la îmbunătățirea calității vieții urbane. Totodată, profesorul a insistat asupra nevoii de a privi bicicleta ca parte integrantă a mobilității urbane, nu doar ca mijloc de recreere, ci ca soluție eficientă, sustenabilă şi economică pentru deplasarea zilnică.
În continuarea discuțiilor, doamna Ing. Maria Theiss a prezentat fundamentele tehnice și urbanistice ale proiectului, subliniind importanța continuității pistelor de biciclete, a accesibilității pentru toate categoriile de participanți la trafic și a amenajării integrate a spațiului public.
Aceasta a menționat că proiectul ține cont de structura stradală existentă, de fluxurile pietonale și rutiere, precum și de nevoile reale ale cetățenilor, urmărind un echilibru între mobilitatea alternativă, zonele verzi și infrastructura rutieră.
Primarul Adrian Teban a subliniat importanța majoră a acestui proiect în procesul de modernizare urbană și tranziția Cugirului către o mobilitate sustenabilă.
Acesta a explicat că proiectul reprezintă rezultatul unei planificări etapizate, începută în anul 2014, cu scopul de a transforma orașul într-un spațiu accesibil, sigur și prietenos cu mediul. Actuala etapă este continuarea firească a acestor eforturi, bazându-se pe o analiză atentă a traficului, a zonelor de interes și a categoriilor de drum.
De asemenea, acesta a menționat că proiectul se desfășoară în conformitate cu legislația în vigoare iar toate intervențiile asupra spațiului public sunt realizate în baza cadrului normativ și a cerințelor de finanțare europeană.
„Nu putem construi după preferințe personale, ci în baza unui plan strategic și a unei viziuni comune, care să servească interesul public. Acest proiect nu este doar despre infrastructură, ci despre oameni. Despre siguranța copiilor care merg la școală cu bicicleta, despre vârstnicii care trebuie să se deplaseze confortabil și despre tinerii care merită un oraș sustenabil”, a spus primarul Adrian Teban.
Proiectul include, de asemenea, îngroparea cablurilor electrice, realizarea de canalizare pentru curenți slabi și instalarea unui sistem modern de iluminat public pe toate străzile vizate.
La finalul consultării, în urma votului exprimat:
• Varianta 1 – sens dublu și o pistă de biciclete, însă cu reducerea spațiilor pentru parcare – a fost susținută de 34 de participanți (majoritatea)
• Varianta 2 – sens unic și o pistă de biciclete, însă cu menținerea spațiilor pentru parcare – a fost susținută de 15 participanți (minoritatea)
Primăria Cugir mulțumește tuturor participanților pentru implicare, contribuții și sprijinul acordat în conturarea unui viitor urban mai verde, mai sigur și mai bine conectat la nevoile reale ale cetățenilor.
Administraţie
Joi, 6 noiembrie 2025: Primăria Cugir organizează o consultare publică privind proiectul de Mobilitate Urbană
Primăria Cugir invită locuitorii străzilor 21 Decembrie 1989, Griviței, Traian Vuia și Nicolae Grigorescu, precum și toți cetățenii interesați de îmbunătățirea orașului, să participe la o consultare publică privind proiectul de – Mobilitate Urbană.

Întâlnirea va avea loc joi, 6 noiembrie 2025, la ora 12:00, în sala de ședințe a Consiliului Local (parter).
Proiectul are ca obiectiv modernizarea infrastructurii urbane din zonele menționate, prin lucrări ce vizează:
– amenajarea trotuarelor;
– realizarea pistelor pentru biciclete;
– reconfigurarea părții carosabile.
„Vă așteptăm să vă exprimați opiniile și sugestiile privind acest proiect important pentru comunitatea noastră!”, au transmis reprezentanții Primăriei orașului Cugir.
-
Mondenacum 3 luniMesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luniCând pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 7 luniMESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 6 luniSfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Cugireniacum 4 săptămâniFoarfeca, visul și scena: Drumul unui frizer din Cugir spre succesul internațional
-
Sportacum 11 luniTriumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 7 luniCând sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 4 săptămâniMedicul cugirean Terezia Mureșan-Samoilescu a primit, la Berlin, premiul pentru studiul legat de modalitățile actuale de tratament ale plăgilor greu vindecabile