Învăţământ - Cultură
Ziua Independenței României și Ziua Europei celebrată de elevii de la Liceul Teoretic „David Prodan” din Cugir
Ziua Independenţei proclamată în 1877 şi Ziuaq Europei care marchează victoria Coaliţiei Naţiunilor Unite în cel de-al Doilea Război Mondial (1945) – au fost motive de sărbătoare și pentru elevii Liceului Teoretic „David Prodan” din Cugir.
Cu acest prilej, la Cabinetul Documentare Informare al amintitei instituții s-a derulat astăzi un interesant eveniment organizat de profesoara CDI, Alina Boboia cu sprijinul profesorului de istorie, Nicolae Băcilă.
Despre Proclamarea independenței statale de la 9 mai 1877, profesorul de istorie le-a spus elevilor că apărarea independenţei şi a libertăţii patriei a reprezentat din totdeauna o valoare supremă pentru poporul nostru, iar pentru aceasta, înaintaşii noştri au purtat grele bătălii începând din epoca veche, continuând cu epoca medie, modernă şi contemporană, împotriva năvălitorilor străini, a regatelor şi imperiilor vremii. Marele act istoric nu a fost un act spontan ci o încununare a strădaniilor tot mai numeroase din acei ani. În acea zi memorabilă, Mihail Kogălniceanu, declara în Parlamentul țării: ,,suntem independenţi, suntem naţiune de sine stătătoare”.
Independența astfel proclamată trebuia consfințită și apărată pe câmpul de luptă spre a putea fi impusă forţelor militare turceşti și recunoscută apoi de puterile europene. Cea de-a doua abordare s-a referit la ziua de 9 mai 1945, zi în care Aliaţii din cel de-al Doilea Război Mondial au obținut victoria împotriva Germaniei naziste, punând astfel capăt celei mai pustiitoare conflagrații din istoria continentului European.
Despre marea victorie asupra fascismului din mai 1945, elevii au aflat că evenimentul a găsit armata română în prima linie, alături de celelalte forţe ale coaliţiei antihitleriste. Prin mobilizarea întregului său potenţial material şi uman, prin jertfele date pe câmpurile de luptă, poporul român şi-a înscris numele la loc de cinste, în cronica războiului, el aducându-şi o contribuţie de preţ la salvarea civilizaţiei umane, grav ameninţate de puterea nazistă.
Suma totală a efectivelor române participante în luptele pentru înfrângerea fascismului a depăşit 540.000 de oameni, iar tributul de sânge plătit de cele două armate române (Armata I-a şi Armata a IV-a), care s-au găsit aproape tot timpul în ofensivă, mărind de regulă pierderile, s-a ridicat la aproape 170.000 de morţi, răniţi şi dispăruţi. „În ceea ce privește „Ziua Uniunii Europene” nu înseamnă numai data de naştere a proiectului european, ci şi o zi a bucuriei de a fi împreună, o zi a voinţei de solidaritate, o zi a marii comunităţi din care fac parte toţi cetăţenii UE.
Poate fi definită, astfel, ca ziua cetăţenilor unei ‘Europe Unite’, care s-a construit de-a lungul deceniilor ca o unitate în diversitate”, le-a transmis celor prezenți, prof. Nicolae Băcilă. El a dorit să le explice participanților că, după încheierea celui de al Doilea Război Mondial o seamă de personalităţi ale vieţii politice europene au fost preocupate de crearea unor instituţii pentru apărarea păcii şi prevenirea unor noi războaie. În anul 1950, din iniţiativa lui Jean Monett şi a lui Robert Schuman, ministrul afacerilor externe al Franţei, s-au pus bazele colaborării cu cancelarul Germaniei, Konrad Adenauer, în spiritul înţelegerii şi al bunei colaborări între Franţa şi Germania şi cu celelalte popoare europene. Anul 1957 a constituit alt punct de referinţă pentru colaborarea politică, economică şi culturală între Franţa, Germania, Italia, Belgia şi Luxemburg, în baza înţelegerii de la Bruxelles.
În anul 1968 numărul statelor membre ale Uniunii Europene au crescut la 15, iar în anul 2004 la 25 state, conform summit-ului de la Mastrich. România a aderat la principiile Uniunii Europene în anul 1995, iar la 25 aprilie 2005 statele membre i-au confirmat adeziunea, fiind primită, împreună cu Bulgaria, în ianuarie 2007, în Uniunea Europeană, numărul statelor Uniunii Europene crescând la 27, iar ulterior la 28, după aderarea Croației.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
„Bucuriile Toamnei” – Proiect educational la Colegiul Național „David Prodan” Cugir
În fiecare an, toamna este sărbătorită cu emoție și bucurie de elevii și cadrele didactice de la Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir și Școala Gimnazială „Ioan Mihu” Vinerea, structuri arondate Colegiului Național „David Prodan” Cugir, în cadrul proiectului educațional „BUCURIILE TOAMNEI”.

Recent, timp de aproape 10 zile, școala s-a transformat într-un veritabil colț de poveste. Toamna, cu întreaga ei paletă de culori și arome, a devenit sursa principală de inspirație. Elevii din ciclul primar și cel gimnazial au pornit într-o călătorie educativă și creativă în cadrul proiectului „BUCURIILE TOAMNEI”, inițiativă menită să îi ajute să descopere farmecul schimbărilor din natură și plăcerea de a crea.
Activitățile au început cu citirea unor textelor literare dedicate acestui anotimp. În sălile de clasă, copiii au ascultat poezii, au descifrat sensurile metaforelor, au cântat și au vorbit despre modul în care scriitorii descriu ploaia, frunzele, vântul sau lumina aurie a toamnei. Au înțeles astfel că toamna nu este doar o trecere spre iarnă, ci și un prilej de introspecție și frumusețe.
„Elevii, sprijiniți de cadre didactice și părinți, au creat adevărate opere de artă pornind de la materiale simple din natură: frunze ruginii, conuri de brad, crenguțe, fructe, legume, dovlecei sau flori de sezon. Prin îndemânarea lor au prins viața colaje impresionante, picturi vibrante, personaje din povești și obiecte decorative ingenioase. Măștile de carnaval și costumațiile de toamnă au fost dovadă că inventivitatea lor nu are limite.
Au fost organizate ateliere de creație literară, în care elevii și-au pus gândurile pe hârtie. Au scris în română și engleză texte în care au descris ce înseamnă pentru ei toamna: uneori nostalgie, alteori liniște, uneori veselie sau chiar un început.
Activitățile proiectului „BUCURIILE TOAMNEI” s-au încheiat cu o prezentare a costumelor de toamnă și o expoziție organizată în sălile de clasă și pe holurile școlii. Copiii au defilat în costume inspirate din natură, fiecare costum fiind o mică operă de artă. A fost o paradă veselă, acompaniată de cântece și dans.
Astfel, „BUCURIILE TOAMNEI” nu a fost doar un proiect educațional, ci o experiență care a adus comunitatea mai aproape. A unit elevi, părinți, bunici și profesori într-o sărbătoare a frumuseții, a creativității și a naturii. Toamna, cu farmecul ei discret, a reușit să transforme școala într-un loc mai cald, mai colorat și mai viu”, ne-a relatat prof. Szilagyi – Tomoiu Mihaela.
Colegiul Național „David Prodan” Cugir / (Ar.) Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir a îmbrăcat astfel straiele aurii ale toamnei prin lucrările realizate cu multă dăruire, bucurie și îndemânare de elevi, sub îndrumarea cadrelor didactice coordonatoare: Țîrlea Anca Stela – director, Teban Laura dir. adj., profesori: Szilagyi-Tomoiu Mihaela, Enescu Luminița, Borza Monalisa, Presecan Sabina, Tecșa Anda, Matei Mihaela, Sîmpetru Cristina, Țigău Anamaria, Nistor Anca, Bran Camelia, Conț Mădălina, Șandru Rebeca, Igna Daniela, Cebotari Luminița, Vereș Mihaela, Țîrlea Alexandra, Popa Ionela, Todea Daniela, Cioara Anca, Herlea Ana, Szabo Ionela, Bec Iasmina, Tuhuț Andreea.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Ziua Teatrului Kamishibai la Grădinița și Școala Primară Vinerea – o sărbătoare a poveștilor și creativității în proiectul eTwinning „From Story to Cody”
În această săptămână, copiii și cadrele didactice de la Grădinița Vinerea și Școala Primară Vinerea au celebrat Ziua Teatrului ,,Kamishibai”, transformând o zi obișnuită într-un prilej de bucurie, curiozitate și întâlnire cu lumea poveștilor.

Activitatea s-a desfășurat în cadrul proiectului eTwinning „From Story to Cody”, un demers educațional care aduce împreună lectura, artele vizuale și tehnologia și care conectează elevi și profesori din România, Grecia, Cipru, Portugalia, Turcia și Slovacia într-o comunitate internațională de învățare.
Colectivul din Vinerea, coordonat de profesorii Nicoletta Huștiuc și Anca Cioară, a pregătit pentru copii o serie de momente dedicate teatrului Kamishibai – o artă tradițională japoneză ce îmbină cu delicatețe ilustrația cu arta povestirii. Cu ajutorul butai-ului, o mică scenă din lemn în care se introduc planșele ilustrate, cei mici au pășit într-un univers în care imaginația prinde formă, iar poveștile se dezvăluie treptat, cadru cu cadru. Copiii au descoperit farmecul acestui mod special de a spune povești, au ascultat cu atenție istorisirile pregătite și au creat propriile ilustrații, dând viață unor personaje colorate și unor emoții puternice trăite prin creion, pensulă și culoare.
Momentul cel mai așteptat al zilei a fost întâlnirea online cu o performera Kamishibai din Japonia, invitata specială a proiectului. Conectarea directă cu o artistă japoneză le-a oferit copiilor o experiență cu adevărat unică. Aceștia au urmărit un spectacol autentic de Kamishibai, s-au bucurat de modul în care povestea a prins viață în mâinile unei profesioniste și au ascultat cu interes prezentarea despre originile și evoluția acestei forme artistice. Întrebările copiilor au transformat sesiunea într-un dialog viu și plin de curiozitate, iar prezența artistei a deschis o fereastră reală către cultura niponă.
„Participarea la proiectul eTwinning „From Story to Cody” creează pentru elevi un context în care învățarea devine colaborativă, deschisă și orientată către descoperire. Prin schimburile interculturale și activitățile creative, copiii înțeleg mai bine diversitatea lumii în care trăiesc și se apropie de colegi din alte țări prin limbajul universal al poveștilor. Ziua Teatrului Kamishibai a demonstrat încă o dată puterea extraordinară a poveștilor de a uni oameni, de a inspira idei noi și de a deschide orizonturi. Evenimentul desfășurat la Grădinița Vinerea și Școala Primară Vinerea a fost o adevărată sărbătoare a imaginației și a colaborării. Vocea poveștilor a călătorit simbolic din România până în Japonia, creând un lanț al creativității fără granițe și oferind copiilor o zi pe care o vor purta în memorie ca pe o întâlnire cu magia unei culturi îndepărtate, dar surprinzător de apropiate prin frumusețea ei”, a declarat prof. Nicoletta Huștiuc.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Toamna care ne învață, ne inspiră și ne unește – proiecte tematice magice la Grădinița Vinerea și Grădinița Kunterbunt Cugir
Toamna a adus, și în acest an, un val de culoare, energie și activități tematice la Grădinița cu Program Prelungit Vinerea, unde activează prof. Nicoletta Huștiuc și prof. Daniela Olar, precum și la Grădinița Kunterbunt, prin implicarea prof. Adriana Breaz, Delia Simedru, Anișoara Filimon, Valentina Topirceanu, Ofelia Ferchian și Alexandra Bobar.

Împreună cu copiii și părinții, educatoarele au transformat „toamna aurie” într-o adevărată poveste de explorare, creativitate și învățare. În cadrul proiectelor tematice legate de Sarbatoarea toamnei, cei mici au învățat să numere folosind frunze de diferite forme și culori, pe care le-au sortat, comparat și aranjat în funcție de mărime, au pictat si colorant aspect de toamna, au modelat ploaia, crengute goale, acele ariciului.
Fructele de toamnă au devenit instrumente educative, ajutându-i pe copii să dezvolte primele noțiuni matematice într-un mod firesc și atractiv.
Activitățile de codare unplugged au ocupat un loc important în program, fiind variate și adaptate vârstei preșcolare. Copiii au: colorat după codul culorilor fructe, legume sau imagini de sezon; aranjat frunze, fructe sau fructe/legume după anumite criterii și secvențe; urmat „pași” pentru a ajuta veverița să adune ghinde și alune în coșulețe, dezvoltându-și astfel gândirea logică și capacitatea de a urma un algoritm.

Aceste activități au fost înscrise pe platforma codweek.eu, în cadrul inițiativei europene pentru dezvoltarea competențelor digitale. Drept recunoaștere, copiii și profesorii au primit certificate de participare, simbol al implicării lor în promovarea programării timpurii.
„Toamna a fost redată și prin numeroase lucrări plastice: colaje, picturi, creații cu materiale naturale, decorațiuni și mici proiecte tematice. Multe dintre acestea au fost trimise la concursuri dedicate preșcolarilor, oferindu-le copiilor ocazia de a fi apreciați pentru talentul și imaginația lor. Impreuna cu parintii copiii au realizat felicitari care au fost trimise unor camine de batrani, pentru a oferi mici bucurii. Activitățile desfășurate au implicat nu doar copiii și profesorii, ci și părinții, care au contribuit la materialele necesare și au participat la unele ateliere. Prin colaborare și entuziasm, toamna a devenit un prilej de conectare între grădiniță, copii, cadre didactice și familie”, susține prof. Nicoletta Chișbac – Huștiuc.
Constantin PREDESCU
-
Mondenacum 3 luniMesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luniCând pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 7 luniMESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 6 luniSfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Cugireniacum 4 săptămâniFoarfeca, visul și scena: Drumul unui frizer din Cugir spre succesul internațional
-
Sportacum 11 luniTriumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 7 luniCând sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 4 săptămâniMedicul cugirean Terezia Mureșan-Samoilescu a primit, la Berlin, premiul pentru studiul legat de modalitățile actuale de tratament ale plăgilor greu vindecabile
