Învăţământ - Cultură
Undă verde pentru proiectul „Reabilitare, modernizare, echipare infrastructură educatională a Colegiului Tehnic Ion. D. Lăzărescu Cugir”
Consilierii locali din Cugir au Aprobat recent, proiectul „Reabilitare, modernizare, echipare infrastructură educaţională Colegiul Tehnic I.D. Lăzărescu Cugir”.
Conform devizului general intocmit de către proiectant, valoarea totală a cererii de finanţare este în cuantum de 12.011.573,41 lei (inclusiv TVA), din care valoare totală eligibilă 12.011.573,41 lei, neexistând cheltuieili neeligibile ȋn cadrul proiectului. Valoarea totală nerambursabilă ȋn proporţie de 98% este de 11.771.341,89 lei (inclusiv TVA).
Contribuția proprie în proiect este de 240.231,52 lei reprezentând 2% din valoarea eligibilă a proiectului.
Durata de implementare a proiectului este de la semnarea contractului de finanţare până la 31 decembrie 2023.
Ȋn cadrul proiectului vor fi reabilitate, modernizate şi echipate corpurile de clădiri ale Colegiului Tehnic I.D. Lăzărescu din Cugir, situate pe str. Victoriei nr.9. Principalele caracteristici şi indicatori tehnico-financiari care asigură o utilizare eficientă a resurselor pentru satisfacerea nevoilor de reabilitare, modernizare şi echipare a celor trei clădiri sunt stabilite prin: Reabilitarea termică a anvelopantei; Modernizarea instalaţiilor utilitare; Modernizarea finisajelor interioare şi exterioare; Modernizarea tâmplăriilor interioare şi exterioare; Echiparea clădirilor cu mobilier necesar unei bune desfăşurări a procesului de ȋnvăţământ.
„Pentru continuarea procesului menţionat, avem obligaţia de transmite până la data de 03.09.2020, anexele obligatorii la contract, conform Ghidului general şi specific pentru prioritatea de investiţii, respectiv, Hotărârea Consiliului Local de aprobare a proiectului şi a cheltuielilor aferente proiectului în conformitate cu ultima formă a bugetului proiectului, precum şi în conformitate cu declaraţia de angajament, fiind una dintre anexele obligatorii solicitate de către finanţator pentru contractarea fondurilor ȋn vederea implementării proiectului menţionat mai sus”, ne-a declarat primarul Adrian Teban.
Învăţământ - Cultură
„Bucuriile Toamnei” – Proiect educational la Colegiul Național „David Prodan” Cugir
În fiecare an, toamna este sărbătorită cu emoție și bucurie de elevii și cadrele didactice de la Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir și Școala Gimnazială „Ioan Mihu” Vinerea, structuri arondate Colegiului Național „David Prodan” Cugir, în cadrul proiectului educațional „BUCURIILE TOAMNEI”.

Recent, timp de aproape 10 zile, școala s-a transformat într-un veritabil colț de poveste. Toamna, cu întreaga ei paletă de culori și arome, a devenit sursa principală de inspirație. Elevii din ciclul primar și cel gimnazial au pornit într-o călătorie educativă și creativă în cadrul proiectului „BUCURIILE TOAMNEI”, inițiativă menită să îi ajute să descopere farmecul schimbărilor din natură și plăcerea de a crea.
Activitățile au început cu citirea unor textelor literare dedicate acestui anotimp. În sălile de clasă, copiii au ascultat poezii, au descifrat sensurile metaforelor, au cântat și au vorbit despre modul în care scriitorii descriu ploaia, frunzele, vântul sau lumina aurie a toamnei. Au înțeles astfel că toamna nu este doar o trecere spre iarnă, ci și un prilej de introspecție și frumusețe.
„Elevii, sprijiniți de cadre didactice și părinți, au creat adevărate opere de artă pornind de la materiale simple din natură: frunze ruginii, conuri de brad, crenguțe, fructe, legume, dovlecei sau flori de sezon. Prin îndemânarea lor au prins viața colaje impresionante, picturi vibrante, personaje din povești și obiecte decorative ingenioase. Măștile de carnaval și costumațiile de toamnă au fost dovadă că inventivitatea lor nu are limite.
Au fost organizate ateliere de creație literară, în care elevii și-au pus gândurile pe hârtie. Au scris în română și engleză texte în care au descris ce înseamnă pentru ei toamna: uneori nostalgie, alteori liniște, uneori veselie sau chiar un început.
Activitățile proiectului „BUCURIILE TOAMNEI” s-au încheiat cu o prezentare a costumelor de toamnă și o expoziție organizată în sălile de clasă și pe holurile școlii. Copiii au defilat în costume inspirate din natură, fiecare costum fiind o mică operă de artă. A fost o paradă veselă, acompaniată de cântece și dans.
Astfel, „BUCURIILE TOAMNEI” nu a fost doar un proiect educațional, ci o experiență care a adus comunitatea mai aproape. A unit elevi, părinți, bunici și profesori într-o sărbătoare a frumuseții, a creativității și a naturii. Toamna, cu farmecul ei discret, a reușit să transforme școala într-un loc mai cald, mai colorat și mai viu”, ne-a relatat prof. Szilagyi – Tomoiu Mihaela.
Colegiul Național „David Prodan” Cugir / (Ar.) Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir a îmbrăcat astfel straiele aurii ale toamnei prin lucrările realizate cu multă dăruire, bucurie și îndemânare de elevi, sub îndrumarea cadrelor didactice coordonatoare: Țîrlea Anca Stela – director, Teban Laura dir. adj., profesori: Szilagyi-Tomoiu Mihaela, Enescu Luminița, Borza Monalisa, Presecan Sabina, Tecșa Anda, Matei Mihaela, Sîmpetru Cristina, Țigău Anamaria, Nistor Anca, Bran Camelia, Conț Mădălina, Șandru Rebeca, Igna Daniela, Cebotari Luminița, Vereș Mihaela, Țîrlea Alexandra, Popa Ionela, Todea Daniela, Cioara Anca, Herlea Ana, Szabo Ionela, Bec Iasmina, Tuhuț Andreea.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Ziua Teatrului Kamishibai la Grădinița și Școala Primară Vinerea – o sărbătoare a poveștilor și creativității în proiectul eTwinning „From Story to Cody”
În această săptămână, copiii și cadrele didactice de la Grădinița Vinerea și Școala Primară Vinerea au celebrat Ziua Teatrului ,,Kamishibai”, transformând o zi obișnuită într-un prilej de bucurie, curiozitate și întâlnire cu lumea poveștilor.

Activitatea s-a desfășurat în cadrul proiectului eTwinning „From Story to Cody”, un demers educațional care aduce împreună lectura, artele vizuale și tehnologia și care conectează elevi și profesori din România, Grecia, Cipru, Portugalia, Turcia și Slovacia într-o comunitate internațională de învățare.
Colectivul din Vinerea, coordonat de profesorii Nicoletta Huștiuc și Anca Cioară, a pregătit pentru copii o serie de momente dedicate teatrului Kamishibai – o artă tradițională japoneză ce îmbină cu delicatețe ilustrația cu arta povestirii. Cu ajutorul butai-ului, o mică scenă din lemn în care se introduc planșele ilustrate, cei mici au pășit într-un univers în care imaginația prinde formă, iar poveștile se dezvăluie treptat, cadru cu cadru. Copiii au descoperit farmecul acestui mod special de a spune povești, au ascultat cu atenție istorisirile pregătite și au creat propriile ilustrații, dând viață unor personaje colorate și unor emoții puternice trăite prin creion, pensulă și culoare.
Momentul cel mai așteptat al zilei a fost întâlnirea online cu o performera Kamishibai din Japonia, invitata specială a proiectului. Conectarea directă cu o artistă japoneză le-a oferit copiilor o experiență cu adevărat unică. Aceștia au urmărit un spectacol autentic de Kamishibai, s-au bucurat de modul în care povestea a prins viață în mâinile unei profesioniste și au ascultat cu interes prezentarea despre originile și evoluția acestei forme artistice. Întrebările copiilor au transformat sesiunea într-un dialog viu și plin de curiozitate, iar prezența artistei a deschis o fereastră reală către cultura niponă.
„Participarea la proiectul eTwinning „From Story to Cody” creează pentru elevi un context în care învățarea devine colaborativă, deschisă și orientată către descoperire. Prin schimburile interculturale și activitățile creative, copiii înțeleg mai bine diversitatea lumii în care trăiesc și se apropie de colegi din alte țări prin limbajul universal al poveștilor. Ziua Teatrului Kamishibai a demonstrat încă o dată puterea extraordinară a poveștilor de a uni oameni, de a inspira idei noi și de a deschide orizonturi. Evenimentul desfășurat la Grădinița Vinerea și Școala Primară Vinerea a fost o adevărată sărbătoare a imaginației și a colaborării. Vocea poveștilor a călătorit simbolic din România până în Japonia, creând un lanț al creativității fără granițe și oferind copiilor o zi pe care o vor purta în memorie ca pe o întâlnire cu magia unei culturi îndepărtate, dar surprinzător de apropiate prin frumusețea ei”, a declarat prof. Nicoletta Huștiuc.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Toamna care ne învață, ne inspiră și ne unește – proiecte tematice magice la Grădinița Vinerea și Grădinița Kunterbunt Cugir
Toamna a adus, și în acest an, un val de culoare, energie și activități tematice la Grădinița cu Program Prelungit Vinerea, unde activează prof. Nicoletta Huștiuc și prof. Daniela Olar, precum și la Grădinița Kunterbunt, prin implicarea prof. Adriana Breaz, Delia Simedru, Anișoara Filimon, Valentina Topirceanu, Ofelia Ferchian și Alexandra Bobar.

Împreună cu copiii și părinții, educatoarele au transformat „toamna aurie” într-o adevărată poveste de explorare, creativitate și învățare. În cadrul proiectelor tematice legate de Sarbatoarea toamnei, cei mici au învățat să numere folosind frunze de diferite forme și culori, pe care le-au sortat, comparat și aranjat în funcție de mărime, au pictat si colorant aspect de toamna, au modelat ploaia, crengute goale, acele ariciului.
Fructele de toamnă au devenit instrumente educative, ajutându-i pe copii să dezvolte primele noțiuni matematice într-un mod firesc și atractiv.
Activitățile de codare unplugged au ocupat un loc important în program, fiind variate și adaptate vârstei preșcolare. Copiii au: colorat după codul culorilor fructe, legume sau imagini de sezon; aranjat frunze, fructe sau fructe/legume după anumite criterii și secvențe; urmat „pași” pentru a ajuta veverița să adune ghinde și alune în coșulețe, dezvoltându-și astfel gândirea logică și capacitatea de a urma un algoritm.

Aceste activități au fost înscrise pe platforma codweek.eu, în cadrul inițiativei europene pentru dezvoltarea competențelor digitale. Drept recunoaștere, copiii și profesorii au primit certificate de participare, simbol al implicării lor în promovarea programării timpurii.
„Toamna a fost redată și prin numeroase lucrări plastice: colaje, picturi, creații cu materiale naturale, decorațiuni și mici proiecte tematice. Multe dintre acestea au fost trimise la concursuri dedicate preșcolarilor, oferindu-le copiilor ocazia de a fi apreciați pentru talentul și imaginația lor. Impreuna cu parintii copiii au realizat felicitari care au fost trimise unor camine de batrani, pentru a oferi mici bucurii. Activitățile desfășurate au implicat nu doar copiii și profesorii, ci și părinții, care au contribuit la materialele necesare și au participat la unele ateliere. Prin colaborare și entuziasm, toamna a devenit un prilej de conectare între grădiniță, copii, cadre didactice și familie”, susține prof. Nicoletta Chișbac – Huștiuc.
Constantin PREDESCU
-
Mondenacum 3 luniMesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luniCând pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 7 luniMESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 6 luniSfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Cugireniacum 4 săptămâniFoarfeca, visul și scena: Drumul unui frizer din Cugir spre succesul internațional
-
Sportacum 11 luniTriumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 7 luniCând sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 4 săptămâniMedicul cugirean Terezia Mureșan-Samoilescu a primit, la Berlin, premiul pentru studiul legat de modalitățile actuale de tratament ale plăgilor greu vindecabile