Rămâi conectat

Învăţământ - Cultură

Școala Gimnazială „Iosif Pervain” Cugir – „A doua șansă pentru un viitor mai bun”

Publicat

în

La nivelul județului Alba și-a început activitatea proiectul  „Măsuri de educație de tip a doua sansa”cu 3 grupe de învățămînt primar:  Școala Gimnazială “Iosif Pervain” Cugir- 2 grupe cu 34 cursanți; Școala Gimnazială “Iosif Sârbu” Șibot -1 grupă cu 18 cursanți. În luna aprilie a început la Școala Gimnazială “Iosif Sârbu” Șibot -1 grupă de secundar inferior, iar la Centru Școlar de Educație Incluzivă Alba Iulia- 1 grupă cu 15 cursanți.

Derularea unei campanii de promovare a programului de tip „A doua sansa” pe o perioada de 35 de luni, program alcatuit din trei tipuri de activitati distincte, are drept scop implicarea stakeholderilor la nivel de proiect, cu precadere a persoanelor participante in grupul tinta.

Obiectivul general al proiectului il reprezinta realizarea unor seturi de actiuni ce participa la obiectivele specifice ale programului „Masuri de educatie de tip a doua sansa.

„Programul de formare își propune sa ofere participantilor o buna cunoastere si capacitate de aplicare a strategiilor didactice specifice, a planurilor de actiune si a programelor in vederea reintegrarii in educatie a persoanelor care au parasit timpuriu scoala. Campania va fi organizată în mod continuu pe perioada de implementare, cu implicarea actorilor locali cu un grad ridicat de relevanță, precum lucratorii sociali, serviciile si organizatiile de tineret, directii de asistenta sociala, psihologii, asistentele medicale si alti terapeuti, servicii de protectie a copilului, specialisti, politisti, sindicate, mediul de afaceri, mediatori, organizatii interculturale, ONG-uri si alte organizatii comunitare din mediul sportiv, cultural si a sectoarelor de cetatenie activa etc.”, ne-a declarat prof. Eugenia Ignat – inspector la ISJ Alba.

Proiectul, prin setul de masuri previzionate, isi propune accelerarea procesului de incluziune a persoanelor vizate de activitatile specifice, precum si cresterea calitatii vietii prin educatie, grupul tinta fiind incurajat sa acumuleze un pachet compus din competente si abilitati de lucru necesare implicarii active in societate, eliminand astfel dezavantajele si disparitatile existente in ceea ce priveste accesarea unui loc de munca, diferenta intre veniturile populatiei comparativ la nivel de regiuni, cu preponderenta a persoanelor din medii defavorizate,

Cuantumul maxim al subventiei care poate fi acordata persoanelor din grupul tinta este de 680 lei/ nivel de studiu promovat pentru invatamantul primar si 1.530 lei/ nivel de studiu promovat pentru invatamantul secundar inferior.

Perioada de implementare: 31.12.2020- 30.12.2023.

Constantin PREDESCU

Învăţământ - Cultură

„Etwinning pas cu pas” – curs de formare, coordonat de o reprezentantă a Școlii Gimnaziale Nr. 3, din Cugir

Publicat

în

În cursul acestei lunii trecute, pe durata a două săptămani (25 ore), s-a desfășurat cursul „Etwinning pas cu pas,, cu aprobarea Etwinning Romania, sub egida Casei Corpului Didactic Alba, care a sprijinit obținerea avizului Ministerului Educației Naționale.

„Cursul s-a desfășurat sub coordonarea profesoarei Nicoletta Gabriela Huștiuc, formator, ambasador eTwinning Romania, Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir – Grădinița cu Program Normal Vinerea.

În acest interval, cursanții, cadre didactice de la preșcolar, primar, gimnazial și liceal, din toată țara, au avut posibilitatea să învețe despre proiectele internaționale etwinning participand la acest curs”, susține Nicoletta Huștiuc.

Chiar dacă majoritatea acestor cursuri s-au desfășurat în online, demersul s-a bucurat de prezența unor cadre didactice din București, Buzău, Hunedoara, Prahova, Arad și Alba, participând cu interes și nerăbdare pentru a asimila cât mai multe cunoștințe pe care ulterior să le poată folosi.

Astfel, toți participanții au avut posibilitatea să învețe noutăți despre platforma de cooperare și colaborare europeană Etwinning, care își desfășoară activitatea sub umbrela Erasmus+, activitate coordonată la nivelul fiecărei țări din Uniunea Europeană de Agențiile Naționale, care aprobă aceste proiecte și oferă posibilități de dezvoltare profesională.

„Etwinning presupune colaborare virtuală , mult actuală în acest context în care se află acum întreaga lume, deoarece doar astfel putem în ziua de azi colabora cu cadre didactice din spațiul european și nu numai. Deoarece sunt ambasador etwinning, faptul acesta îmi oferă atat bucuria că pot impărtăsi din cunoștintele mele legate de etwinning cu ceilalti, dar si ajutorul meu pe care il ofer cu placere datorita acestui rol pe care l-am dobandit prin munca assiduă înca din 2008, de când sunt membru activ al acestei minunate comunități de învățare”, a  precizat Nicoletta Gabriela Huștiuc. Aceasta a ținut să aducă mulțumiri Casei Corpului Didactic Alba, responsabilei de program, prof. Ligia Oros și nu în ultimul rând etwinning România.

Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

Părinții și elevii din Cugir cer IȘJ Alba să reînfințeze clasa „tăiată” de la Liceul Teoretic „David Prodan”

Publicat

în

Printr-un memoriu adresat Consiliului Local, mai mulți reprezentanți ai Comitetului de parinți din Cugir își exprimă dezacordul față de decizia IȘJ Alba de a propune pentru funcționare la Liceul Teoretic „David Prodan” din localitate, două clase a IX-a pentru  anul de învățământ 2021 – 2022, o clasă în regim hibrid: 14 elevi Matematică – Informatică și 14 elevi Ștințele ale  Naturii și o clasă Filologie.

Părinții solicită funcționarea, în continuare, a liceului cu trei clase: Matematică – Informatică intensiv  informatică, Ștințele Naturii și Filozofie intensiv Engleză.

„Înțelegem motivul și logica care a dus la această concluzie și anume raportarea strictă la sondajul opțunilor realizat în octombrie 2020, în care s-a cerut direct elevilor de clasa a VII-a să aleagă un profil sau o școală anume pentru continuarea studiilor după terminarea ciclului gimnazial, moment la care mulți dintre adolescenți nu au deja o opinie formată în ceea ce privește parcursul lor școlar viitor, și, mai ales, fără a li se aduce la cunoștință oferta școlară a celor două licee din oraș. Dorim să vă aducem de asemenea la cunoștință că sondajul realizat de IȘJ Alba pentru a afla opțiunile elevilor nu reflectă realitate din teren, și ca urmare a acestui fapt demersul de a afla opțiunile elevilor a fost refăcut succesiv în perioada 11.01. 2021 – 14.01.2021 și 08.02.2021 – 11.02.2021, la nivelul școlilor gimnaziale din bazinul demografic școlar al orașului Cugir, cu participarea benevolă a elevilor din clasa a VIII-a și, totodată în prezența părinților, iar rezultatele sunt cu totul altele”, se arată în memoriul înaintat legislativului local.

Față de cele prezentate mai sus, Comitetul de părinți solicită IȘJ Alba, MEC cât și Consiliului Local să aprobe funcționarea Liceului „David Prodan” cu trei clase în conformitate cu dorințele exprimate în scris, ale părinților și elevilor din clasa a VIII-a.

Constantin PREDESCU

Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

Proiect „etwinning” deosebit la Grădinița cu Program Normal din Vinerea

Publicat

în

Grădinița cu Program Normal Vinerea este unitate arondată Școlii Gimnaziale Nr. 3 Cugir, iar școala este pentru a doua oară consecutiv Școală Etwinning, datorită implicării active în proiectele etwinning, precum și recunoașterea internațională prin obținerea de certificate de calitate atat pentru cadre didactice cat și pentru copii.

În acest an școlar, deși activitatea s-a desfășurat doar în cea de-a doua jumătate a lunii septembrie 2019 și prima jumătate a lunii octombrie față în față, Grupa Mare ,,Albinuțele”, datorită faptului că instituția noastră este Școală Etwinning participă nemijlocit la Proiecte internaționale Etwinning, chiar și în perioada online. E drept, nu e ușor, deoarece, merită să recunoaștem, mai ales la grădiniță, activitatea nu s-ar putea realiza fără spijinul nemăsurat al părinților. Însă pornind de la vorbele ,,cine face lui își face, faptul că părinții lucrează acasă cu copiii, sub directa îndrumare și coordonare a doamnelor profesoare pentru învățămantul preșcolar, toate acestea însumand numai bine pentru viitorul copiilor. De obicei se vede diferența dintre copiii care au participat la activitățile din grădiniță și cei care nu au participat abia la școală, însă la fel este și la grădinița online”, susține Nicoleta Gabriela Huștiuc, prof. la Școala gimnazială nr. 3 Cugir

Profesoara dorește pe această cale să mulțumească tuturor părinților care au înțeles cat e de important să fie alături de copiii lor, nu doar cu cadouri și fizic, emoțional, ci și educativ, sprijinindu-i în activitățile desfășurate. ,,Astfel, în cadrul acestui minunat proiect ,,Steam-experiment, discoveries, research-Steam reprezentand stiinta, tehnica, educatie, arte, matematica, bineinteles concretizandu-se in experimente, descoperiri pe care copiii si cadrele didactice le realizeaza prin aceste experimente, cercetare pe care o realizeaza cadrele didactice si nu in ultimul rand cresterea motivatiei pentru invatare si prestigiului unitatii de invatamant prin participarea la aceste tipuri de proiecte. ,,Desi suntem doar parteneri in acest proiect cu fondatori din Lituania, colege minunate cu care am lucrat si anul trecut scolar, proiectul este amplu, asemenea unui proiect Erasmus, dar fara finantare si ,,in miniatură,, deoarece respectă aproape toate etapele de lucru ale unui proiect international”, afirmă Nicoleta Huțtiuc. Cadrele didactice sunt cele care isi aduc tot aportul pentru buna desfasurare a proiectului, deoarece cuprinde intalniri online de lucru, ateliere cu cadrele didactice, dar si experimente, activitati pe care fiecare cadru didactic le propane copiilor, care apoi le realizeaza impreuna cu parintii.

„Printre activitatile pe care le-am desfasurat pentru grupa mea au fost prezentarea personală, a insituției, a orașului, a țării, folosind instrumentele Padlet, Linoit, Canva, apoi pregătiri pentru experimente, activități online, trimiterea felicitărilor online pentru parteneri din proiect. Înainte de încheierea anului 2019, respectiv înainte de vacanță, fiecare cadru didactic partener a avut ca sarcină de lucru realizarea paginilor grupei în cadrul uneia dintre cărticelele care se realizează în cadrul proiectului, cu urări de sărbători, cu ajutorul Story Jumper.          

 Activitatea s-a finalizat cu bucurie și cu rodul muncii împlinite, linkul cărții regăsindu-se atât în twin space ul proiectului cât și pe pagina grupului proiectului sau distribuită pe pagina personală a fiecarui participant în parte. Momentan am reluat lucrul la proiect, cadrele lucrând la o altă carte, ca rezultat al proiectului, de data aceasta despre experimentele realizate, iar cartea va fi realizată cu ajutorul mai multor aplicații, inclusiv a codurilor QR, în bookcreator. E o minunată ocazie de a exersa și folosi diverse aplicații și instrumente web lucrul la proiectele etwinning, dar este minunat atunci când vezi bucuria muncii împlinite.

Recomand cu căldură înscrierea pe etwinning.net, crearea de cont și explorarea platformei, deoarece orice cadru didactic ce dorește să se perfecționeze ar trebui măcar o dată să participe la evenimente de învățare și activități de dezvoltare profesională pe care etwinning le oferă.

 Spun acestea atât în calitate de ambassador etwinning, cât și în calitate de fondator, partner si cadru didactic în continuă perfecționare. Accesați etwinning și nu veți regret”, a precizat profesoara. Aceasta a dorit să mulțumească și fondatoarei proiectului din Lituania, deoarece proiectul este foarte bine gandit si structurat si ne stârneste la lucru interactiv alaturi de alti parteneri valorosi din Lituania, Italia, Turcia.

  Constantin PREDESCU

Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

Omagiu poetului nepereche: Mihai Eminescu și Nicolae Densușeanu – întâlnirea dintre doi mari titani ai culturii românești

Publicat

în

În preajma comemorării zilei de naștere a poetului național Mihai  Eminescu, 15 ianuarie 1850, se cuvine să scoatem din uitare anumite aspecte ale vieții și operei acestuia.

Picătură cu picătură, toate acestea pot contribui la apropierea de adevăr privind deslușirea unor mistere și umbre din viața maestrului poeziei românești.

În toamna anului 1866 la Sibiu s-au întâlnit doi mari viitori titani ai culturii românești: Mihai Eminescu(1850-1889) și Nicolae Densușeanu(1846-1911).

Motivele vizitei tânărului Eminescu la Sibiu, pentru a-l întâlni pe Densușeanu erau cât se poate de serioase. Atât contemporanii poetului cât și cercetătorii operei lui au deslușit atracția lui față de Ardeal, față de istoria locuitorilor din această provincie românească.

Întâlnirea dintre Eminescu și Densușeanu a avut loc într-un context  mult mai complex, când poetul venea la Blaj pentru continuarea studiilor, dar și faptul că îl atrăgea întreg spațiu al Ardealului.

Cu trecerea timpului s-a constituit un capitol bogat și complex de cercetare eminesciană, ,,Eminescu și Transilvania” în care găsim aspectele definitorii pentru universul artistic al poetului național.

Iată câteva elemente biografice fundamentale care demonstrează că Eminescu este de neconceput fără Transilvania: dascălul său din Cernăuți, Aron Pumnul, era ardelean din Cuciulata Făgărașului și unul din fruntașii revoluției transilvane  de la 1848; cercetările mai noi de istorie literară au stabilit că ascendenții pe linie paternă ai poetului erau originari din Ardeal, din împrejurimile Blajului.

Poetul debutează într-o revistă ardeleană, în ,,Familia” lui Iosif Vulcan; tot într-o revistă ardeleană, ,,Federațiunea”, debutează și publicistic. Tor lui Iosif Vulcan îi datorează și numele ce a devenit o stea fixă a literaturii române(schimbând Eminovici cu Eminescu), scriind rânduri elogioase la debut:,,Cu bucurie deschidem coloanele foii noastre, acestui june de numai 16 ani, care cu cele dintâi poezii ale lui ne-a surprins plăcut”.

De altfel întreaga perioadă a poeziei eminesciene va fi găzduită în revista ,,Familia”.

Muza inspiratoare a lui Eminescu, și marea sa dragoste, Veronica Micle (n. Ana Câmpeanu), era originară din Năsăud și pribegise cu familia peste munți, stabilindu-se la Iași, după 1848.

În toate etapele vieții, între prietenii lui Eminescu găsim ardeleni. La Cernăuți era prieten cu Ionel Neamțu, din ținutul Năsăudului; la Blaj se va împrieteni cu Filimon Ilea, Ștefan Cacoveanu, Grigore Dragoș, cărora le dedică poezii și le dăruiește cărți. Cu unii dintre ei va continua prietenia și pe timpul studiilor  la Viena, iar când se gândește  în 1871, la sărbătorirea jubiliară de la Putna, pentru pomenirea lui Ștefan Cel Mare, una dintre cele mai patetice invitații o adresează ,,junimii studioase” de la Blaj.

Tot în Ardeal îl are ca mare prieten pe poetul Ioan Slavici, care i-a fost alături în momentele de cumpănă sufletească.

Mihai Eminescu scria în 1882: ,,Întâmplarea m-a făcut ca din copilărie încă, să cunosc poporul românesc, din apele Nistrului începând, în cruciș și în curmeziș până în Tisa și Dunăre”.

Poetul național a făcut trei călătorii în Transilvania în anii adolescenței.

Cea mai importantă este cea din primăvara anului 1866, având drept scop cunoașterea Blajului. Un rol important în hotărârea de a face aceste călătorii l-a jucat Aron Pumnul, care deși nu i-a fost lui Eminescu profesor  la clasă, se bucura în Bucovina de o mare autoritate, ca revoluționar de la 1848 în Transilvania. Aron Pumnul a fost ca un ,,apostol al deșteptării naționale în Bucovina”. În însemnările sale îl definea pe poet ca ,,…fiul meu de suflet”.

În ,,lecțiile” lui Aron Pumnul, Eminescu a ascultat ca de la un profet despre Școala Ardeleană și despre Revoluția de la 1848.

Când Eminescu numește Blajul ,,Mica Romă”, se gândea de bună seamă la ce îi spusese Aron Pumnul despre dascălii Blajului , care făcuseră din conștiința originii noastre romane un argument pentru afirmarea dreptului la viață a urgisitului popor român din Ardeal.

Perioada șederii la Blaj a poetului își va găsi ecoul în opera sa: poezie, dramartugie, proză, problemele istoriei transilvane.

Dar scrierea care sintetizează cel mai sintetic experiența întâlnirii lui Eminescu cu Transilvania și îndeosebi cu Blajul este romanul „Geniul pustiu”, care în fond este un jurnal al revoluției de la 1848, prezentat poetului de unul din amicii săi, blăjanul Ioniță Scipione Bădescu.

George Călinescu remarca, pe bună dreptate, că odată cu călătoria din 1866, Eminescu ieșea din vârsta copilăriei.

În așteptarea ajutorului financiar de la tatăl său pentru a se înscrie la școală, pentru a urma clasa a VII-a, Eminescu mai zăbovește la Blaj o perioadă, dar are timpul necesar să se deplaseze și la Alba Iulia pentru a participa la adunarea anuală a ,,ASTREI”, în zilele de 27-28 august 1866.

Este găzduit de Filimon Ilea la Seminarul din Blaj până către sfârșitul lui septembrie 1866.

Nu se înscrie totuși la școala din Blaj și în toamna acestui an se hotărăște să plece la București.

În septembrie poposește deci la Sibiu, pentru a-l cunoaște pe studentul Densușeanu, amândoi fiind colaboratori la revista ,,Familia” lui Iosif Vulcan.

La Sibiu este primit frățește de Ion Lapedatu, student în clasa a VII-a a gimnaziului romano-catolic de acolo și de Nicolae Densușeanu, student la academia de drepturi din acest oraș.

Ioan Lepădatu i-a fost mentor cât timp a zăbovit la Sibiu, conducându-l pe la locurile demne de văzut în oraș și vecinătate, ducându-lși la mormântul lui George Lazăr de la Avrig

Este găzduit de Densușeanu timp de trei zile, l-a îmbrăcat și la hrănit, așa cum scrie acesta în amintirile sale.

Ce au povestit ei în cele trei zile pe care le-au petrecut împreună, nu vom ști.

Interesant este că după această întâlnire cei doi nu s-au mai văzut în cursul vieții.

Se crede că un efect al întălnirii este că Densușeanu a renunțat la a scrie poezie și imediat publică în revista ,,Familia” primul său studiu de mitologie comparată:,,Scrutări mitologice la români”, lucrare care îi deschide drumul spre monumentala lui operă ,,Dacia Preistorică”.

La răndul său, Eminescu se va apleca cu o mai mare insistență asupra studiului istoriei publicând în decursul vieții numeroase articole și texte de factură istorică.

Pe timpul celor trei zile Eminescu i-a cerut ajutorul lui Densușeanu pentru a trece granița în România, deoarece nu avea pașaport pentru Transilvania.

Densușeanu face apel la un bun prieten din Rășinari, preotul Bratu, bunicul lui Octavian Goga, pentru a-i da pe cineva din poporenii săi care să-l treacă pe potecile rășinarilor în România.

Și astfel Eminescu ajunge la București și de aici mai departe spre alte zări, acolo unde viața îi oferă noi și noi oportunități de afirmare și de maturizare în creația lui literară.

Col(r) lector univ. dr. ing. Constantin AVĂDANEI,
Președintele Grupului de Inițiativă „CENTENAR-MAREA UNIRE-ALBA IULIA-2018”

Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

IȘJ Alba a avizat propunerile pentru funcțiile de directori ai unităților de învățământ din Cugir

Publicat

în

Ieri, 7 ianuarie 2021, Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Alba, a avizat propunerile privind numirea prin detașare în interesul învățământului pe funcția de director/director adjunct, în contextul încetării contractului de management, având în vedere prevederile art. 27 din Anexa la OMEN nr. 3969/2017, cu modificările și completările ulterioare, a următoarelor cadre didactice din județul Alba, începând cu data de 11 ianuarie 2020.

Pentru unele unități de învățământ din orașul Cugir au fost avizați favorabil următorii:

– ȘCOALA GIMNAZIALĂ „SINGIDAVA” CUGIR – DIRECTOR: VLASEA P. FLOARE

– ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 3 CUGIR – DIRECTOR: ȚÎRLEA A. ANCA STELA

– ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 3 CUGIR – DIRECTOR ADJUNCT: TEBAN C. LAURA DIANA

– ȘCOALA GIMNAZIALĂ „IOSIF PERVAIN” CUGIR – DIRECTOR: JURJ V. MIHAI

– ȘCOALA GIMNAZIALĂ „SINGIDAVA” CUGIR – DIRECTOR: VLASEA P. FLOARE

Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Știri Alba

Politică

Știrea Ta

Societate

Sport

Economie

Din Județ

Articole Similare

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir