Învăţământ - Cultură
Roade eTwinning la Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir. Instituția a obținut 7 certificate de calitate pentru cadre didactice și pentru copii
Anul școlar 2022/2023 a debutat cu emoție și cu bucurie, deoarece luna septembrie este așteptată cu nerăbdare, mai ales de cadrele didactice care au lucrat în proiecte internaționale eTwinning, parte integrantă Erasmus+.
Se poate menționa faptul că proiectele eTwinning sunt integrate în curriculum școlar, fapt ce reprezintă o bucurie și fără de care aceste proiecte nu ar fi premiate. Potrivit prof. Nicoletta Huștiuc, există o aplicație anume care se completează la finalul proiectului de fiecare cadru didactic ce a lucrat cu răspundere împreună cu clasa/grupa pe care a coordonat-o pe parcursul anului școlar. Astfel, aplicația pentru obținerea certificatului de calitate național pentru fiecare proiect în parte se realizează individual și se acordă individual. Deci Etwinning este una din singurele platforme în care proiectele internaționale sunt răsplătite, chiar dacă nu financiar.
Aceste merite ,,oarecum personale,, sunt rezultatul muncii cadrelor didactice, a fiecăruia în parte care lucrează cu interes în aceste proiecte minunate. Pentru ca un proiect să fie internațional trebuie să fie participanți din minim 2 țări din spațiul european. Astfel, la Grădinița Vinerea, în anul școlar precedent s-a lucrat la grupa mare, condusă de prof. Nicoletta Huștiuc, ambasadoare eTwinning îndrăgostită de eTwinning și de tot ce înseamnă profesia de dascăl, în 4 proiecte eTwinning, care e numărul maxim. Nu toate au avut durata întegului an școlar, deoarece pot fi proiecte minunate și pe durata scurtă, respectiv 3 luni, cum a fost cazul unuia din proiecte ,,Smile at math,,. La acest proiect precum și la ,,Little prince,, Nicoletta Huștiuc a fost fondatoarea proiectului, alături de colege din Turcia și Grecia. Ambele au primit certificate de calitate.
Deasemenea grupa mare condusă de prof. Nicoletta Huștiuc a primit premii certificate de calitate pentru aceste proiecte, munca copiilor fiind și ea recunoscută și bineînțeles, indirect, implicarea părinților. În total prof. Nicoletta Huștiuc a obținut 4 certificate de calitate cu care acum școala se poate mândri, deoarece cu ele și cu celelalte ale colegelor școala va putea participa la următoarea sesiune a aplicației pentru obținerea titlului de Școală eTwinning. Proiectele la care Nicoletta Huștiuc a participat împreună cu copiii în calitate de partener s-au numit ,,Kamishibai theatre-magic box,,-o continuare a metodelor teatrale învățate din mobilitatea cadrelor didactice în Croația, în cadrul proiectului Erasmus+ Ka 1 Tales la care doamna a participat și deasemenea ,,Recycling will be amazing,,-proiect continuare a Erasmus+Ka 2 Earthworm, pe tema reciclării.
„Toate proiectele au fost foarte bine dezvoltate, astfel încât munca a fost răsplătită și pe această cale aș sfătui toate cadrele didactice doritoare să lucreze în astfel de proiecte să încerce, este mult ,,self learning,,, dar cu voință se poate. Astfel, unul din proiecte ,,Smile at math.. a obținut doar în România 16 certificate de calitate, cadre didactice doritoare de lucru și serioase, proiect pentru care mulțumesc partenerilor, proiect ca toate celelalte cu întâlniri online, sesiuni de lucru, schimb de idei, experiențe didactice. La fel și ,,Micul Prinț,,, 12 certificate de calitate doar în Romania, fapt de care suntem nespus de recunoscători partenerilor. Etwinning oferă posibilitatea cooperării, colaborării, recunoașterea muncii indiferent de culoarea politică sau alte repere, fapt ce ne dă aripi, pe care unii ar vrea să le taie.
Mulțumesc eTwinning și tuturor colegelor care au înțeles importanța integrării unor astfel de proiecte în educația școlară și preșcolară”, ne-a mărturisit Nicoletta Huștiuc.
După cum am aflat, în cadrul grădiniței Vinerea, preșcolarii grupelor mici și mijlocii, coordonate de prof. înv. preșcolar Ignat Diana, au fost implicați în desfășurarea proiectului eTwinning, „Little Prince”, care valorifică o poveste fascinantă atât pentru cei mari, cât și pentru cei mici, care transmite valori morale și sociale, precum prietenia, loialitatea, fidelitatea, sacrificiul, ajutorul oferit celorlalți, importanța îngrijirii și protejării Planetei și a mediului înconjurător.
„Am ales implicarea în acest proiect de parteneriat eTwinning cu preșcolarii grădiniței Vinerea deoarece oferă multiple oportunități de dezvoltare și colaborare la nivel național și internațional, cu diferite unități de învățământ, diseminare de bune practici și metode de realizare a activităților, schimburi informaționale și modele acționale.
La nivelul comunității locale, preșcolarii și cadrele didactice din unitate au fost implicați în acțiuni umanitare în cadrul proiectului „Micul Prinț împarte zâmbete”, prin realizarea de felicitări de Crăciun și de Paște și donarea acestora.
În urma implicării în cadrul proiectului, grupa mică și mijlocie condusă de prof. Diana Ignat a primit certificatul de calitate, care atestă valoarea muncii depuse și recunoașterea oficială a calității activităților desfășurate.
De asemenea, unul dintre proiectele educaționale la care am participat în cadrul programului Erasmus a fost săptămâna de codare (Codeweek), în care am desfășurat cu cei mici activități de codare interesante, specifice vârstei”, a explicat profesoara.
Prin proiectele de parteneriat eTwinning, atât cadrele didactice aflate la început de profesie, cât și cele care au experiență mai vastă în acest domeniu, beneficiază de oportunități de formare profesională, de dobândire de noi abilități și competențe, toate valoroase în vederea îmbunătățirii actului educațional. În cadrul proiectelor, au loc întâlniri online cu grădinițele partenere, iar cadrele didactice implicate în proiect susțin o comunicare frecventă cu partenerii prin intermediul grupurilor de socializare și a platformei eTwinning, împărtășind ideile și activitățile realizate cu preșcolarii.
„Activitățile se desfășoară lunar, având diverse tematici care să cuprindă dezvoltarea holistică a preșcolarilor. De asemenea, în cadrul proiectului este susținută practica „mentoratului”, deoarece participanții mai puțin inițiați au ocazia de a învăța alături de colegii cu diverse experiențe profesionale și de a studia modele de bune practici pentru activitatea la grupă sau la clasă”, a mai precizat prof. Nicoletta Huștiuc.
Constantin PREDESCU

Învăţământ - Cultură
Profesori ai Școlii Gimnaziale Nr. 3 Cugir, la cursuri Erasmus+ în Croația
Recent, doi profesori ai Școlii Gimnaziale Nr. 3 Cugir, Alexandra și Radu Costea au participat la un curs Erasmus+ în Dubrovnik, Croația cu titlul: „Explore the World of Artificial Intelligence & Chat GPT for Teachers”, o experiență profesională deosebit de valoroasă.
Cei doi au avut ocazia să învețe despre inteligența artificială în educație, folosind instrumente moderne precum: ChatGPT, Brisk, Padlet, Wayground și Blooket. Au descoperit cum pot crea exerciții interactive, teste și materiale didactice adaptate elevilor, dar și cum să folosească platforme digitale pentru a face lecțiile mai atractive.
„Cursurile au fost dinamice, aplicate și coordonate de profesori pasionați, iar atmosfera internațională a fost una caldă și deschisă. Ne-a plăcut foarte mult această experiență, care ne-a oferit idei practice și inspirație pentru activitatea de zi cu zi la clasă. Ne întoarcem acasă cu dorința de a integra noile cunoștințe în lecțiile noastre și de a face învățarea mai interesantă pentru elevi. Multumim Erasmus+ pentru această oportunitate de formare care ne-a ajutat să ne perfecționăm și totodată să aduce un plus de valoare școlii si nouă”, ne-au transmis cursanții de la Școala Gimnazială Nr.3.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Echipajul Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir, locul III la etapa națională a concursului „Sanitarii Pricepuți”
Echipajul județului Alba, de la Școala Gimnazială „Singidava” din Cugir a obținut locul III la etapa națională a concursului „Sanitarii Pricepuți”, competiție de tradiție organizată de Crucea Roșie Română.
Concursul a reunit 45 de echipaje din întreaga țară, toate calificate în urma câștigării etapelor județene, într-o finală națională menită să testeze cunoștințele și abilitățile elevilor în domeniul educației pentru sănătate și acordării primului ajutor.
Județul Alba a fost reprezentat de echipajul Școlii Gimnaziale „Singidava” din Cugir, format din elevii Gabriel Andrei, Carina, Maria Alexandra, Andreea și Maria Emilia.
Aceștia au fost coordonați și pregătiți de doamna profesoară Stela Predescu. Rezultatul echipei este cu atât mai valoros cu cât concurența a fost foarte mare, iar nivelul de dificultate al probelor a fost ridicat.
„Felicit din toată inima echipajul județului Alba pentru rezultatul deosebit obținut la etapa națională a concursului „Sanitarii Pricepuți 2025”. Locul III pe podiumul național este o recunoaștere a muncii, seriozității și implicării de care acești elevi au dat dovadă în cadrul competiției. Mulțumiri sincere doamnei profesoare Stela Predescu, care a fost un sprijin esențial pentru echipă – a pregătit elevii cu profesionalism, răbdare și dedicare. De asemenea, nu putem să nu menționăm sprijinul constant al partenerilor noștri de la Star Assembly, care ne-au fost alături și în acest an în susținerea etapei județene a concursului. Le mulțumim pentru încredere și pentru susținerea acordată tuturor acțiunilor noastre dedicate educației pentru sănătate și primului ajutor în rândul tinerilor”, a declarat Adrian Dușa, directorul Crucii Roșii Române Filiala Alba.
Circa 300 de elevi de gimnaziu și de liceu au participat, în luna iunie, la faza județeană a concursului „Sanitarii Pricepuți”, cel mai longeviv concurs de educație pentru sănătate și prim ajutor din România. Competiția a fost organizată anual de Crucea Roșie Română Filiala Alba și a avut ca scop formarea elevilor din școlile gimnaziale și liceele din județul Alba, în domeniul educației pentru sănătate și al primului ajutor.
La faza județeană a concursului au fost invitate echipaje de la toate unitățile de învățământ din județul Alba, de nivel gimnazial și liceal. La gimnaziu, faza județeană a concursului „Sanitarii Pricepuți” a fost câștigată de echipajul Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir, care ulterior a reprezentat județul Alba la faza națională.
„Sanitarii Pricepuți” este singurul concurs dedicat sănătății și primului ajutor în școlile din România, încă din anul 1962, având o contribuție însemnată la instruirea elevilor în acordarea primului ajutor, în orice situație: la școală, pe stradă, în cadrul diverselor evenimente publice și orice alte împrejurări în care este nevoie de pricepere, promptitudine și dorință de implicare.
Concursul presupune reguli stricte și o tematică ce vizează aspecte legate de: noțiuni generale de igienă și educație pentru sănătate, regimul de activitate și odihnă al elevului, prevenirea bolilor contagioase, consumul de droguri, noțiuni de siguranță rutieră, principiile primului ajutor psihologic, noțiuni de protecție civilă. Totodată, tematica concursului conține o secțiune consistentă privind acordarea primului ajutor (principii de bază, etape în acordarea primului ajutor, suport vital de bază și defibrilare externă automată, primul ajutor de bază în urgențe de ordin medical, în caz de leziuni, probleme de sănătate cauzate de animale, probleme de sănătate cauzate de mediu etc).
Învăţământ - Cultură
Prof. Nicoletta Huștiuc din Cugir, participare la cursul „VIBES”, în Grecia
În perioada 9-15 iulie 2025, orașul Thesaloniki, Grecia, a găzduit cursul de formare Erasmus+ intitulat „VIBES – Visionary Initiatives for a Balanced and Eco-conscious Society”, reunind participanți din șase țări europene: România, Grecia, Italia, Polonia, Bulgaria și Turcia. Fiecare țară a fost reprezentată de câte cinci participanți, formând un grup divers și motivat de viitori specialiști, formatori și lideri de comunitate, uniți de dorința de a contribui la o societate mai echilibrată și mai conștientă din punct de vedere ecologic.
Obiectivele cursului a fost Proiectul „VIBES”, care a urmărit mai multe obiective esențiale: Promovarea inițiativelor ecologice și sustenabile la nivel local și internațional; Dezvoltarea spiritului civic și al gândirii critice în rândul participanților; Stimularea creativității și leadershipului pentru o societate echitabilă și durabilă; Consolidarea colaborării interculturale și a înțelegerii reciproce între tineri din diferite culturi europene.
Potrivit participantei la reuniune, prof. Nicoletta Huștiuc (Șc Gimnazială nr. 3 Cugir) cursul a fost structurat pe metode non-formale de educație, care au încurajat învățarea activă, implicarea personală și lucrul în echipă. Printre metodele utilizate s-au numărat: Ateliere interactive și brainstorming-uri tematice; Studii de caz despre inițiative sustenabile din țările participante; Simulări și jocuri de rol privind deciziile comunitare și politicile verzi; Teatru social, colaje creative și sesiuni de storytelling ecologic.
Activitățile au pus accent pe dialogul intercultural și pe schimbul de bune practici în domeniul educației ecologice și al implicării comunitare.
„Un punct forte al cursului „VIBES” a fost atmosfera de cooperare și învățare interculturală. Participanții au lucrat în echipe internaționale, descoperind perspective diferite asupra problemelor comune și învățând unii de la alții. Prin dialog și colaborare, s-au creat punți între culturi și prietenii care depășesc granițele geografice. Fiecare zi a adus noi oportunități de cunoaștere, iar echipele mixte au încurajat dezvoltarea abilităților de comunicare, leadership și lucru în echipă”, ne-a relatat Nicoletta Huștiuc.
Pe lângă activitățile educative, cursul a inclus și o vizită culturală în Thesaloniki, în care participanții au avut ocazia să descopere farmecul acestui oraș cu o istorie impresionantă. De la turnul alb și piețele vibrante, la ruinele antice și gastronomia locală, fiecare colț al orașului a devenit o lecție vie de cultură și identitate grecească.
Un alt moment memorabil a fost seara culturală, unde fiecare echipă națională a prezentat, într-un mod original, tradițiile și specificul țării sale. Participanții au adus bunătăți tradiționale, deserturi autentice, obiecte artizanale și au pregătit scurte prezentări video, creând o atmosferă de sărbătoare, curiozitate și respect reciproc.
„Deși temperaturile ridicate de afară ne-ar fi putut descuraja, ele nu ne-au împiedicat să învățăm activ și să colaborăm eficient în echipe internaționale. Ca viitori specialiști, ne-am consolidat cunoștințele de limbi străine, comunicând în engleză, franceză și chiar italiană, într-un mediu multicultural și dinamic.
Participarea la un curs Erasmus+ presupune o selecție riguroasă, care precede orice mobilitate. Este un proces care evidențiază motivația, competențele și dorința reală de a învăța. Însă efortul este pe deplin răsplătit: după zile intense de activități, ateliere și colaborări, ne bucurăm cu mândrie de certificatele obținute”, susține profesoara de la Gimnazială nr. 3 Cugir.
Erasmus+ este un program al Uniunii Europene care deschide orizonturi, creează punți între culturi și contribuie concret la dezvoltarea profesională și personală. Îndemnăm pe oricine are ocazia să participe la un astfel de proiect – cu siguranță nu va regreta.
„Mulțumim Atic România, Pylon One și Erasmus + pentru această oportunitate extraordinară!
Concluzie
Cursul „VIBES”, organizat de Pylon One din Grecia, nu a fost doar un eveniment de formare, ci o călătorie de autocunoaștere, colaborare și inspirație, în care fiecare participant a contribuit activ la construirea unei viziuni comune pentru o societate echilibrată și responsabilă. Dincolo de competențele dobândite, participanții au plecat acasă cu inimi deschise, idei noi și dorința de a transforma comunitățile din care provin.
Thesaloniki 2025 a fost martorul formării unei generații de viitori cetățeni responsabili, implicați și conștienți de rolul lor în construirea unui viitor sustenabil, solidar și deschis către diversitate.
Am scris acest articol pentru noi, toți cei 5 participanți din România”, a ținut să precizeze Nicoletta Huștiuc.
Constantin PREDESCU
-
Mondenacum 12 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 4 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 4 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Administraţieacum 11 luni
Premiu simbolic oferit de Primărie unor societăți comerciale din Cugir, cu prilejul aniversării a 225 de ani de tradiție industrială a orașului
-
Mondenacum 3 luni
Sfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Sportacum 8 luni
Triumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 4 luni
Când sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Sportacum 10 luni
„Roș-albaștrii” – remiză externă, după un meci nebun: ACS Mediaș – Metalurgistul Cugir 2-2 (0-0)