Învăţământ - Cultură
Reprezentantii părinților cu elevi în clasa a VIII-a, care optează pentru Colegiul Național „David Prodan”: „Copiii noștri nu sunt niște cifre în statistici”
După 29 de ani de democrație, încercăm sentimentul implacabil al neputinței în fața unui sistem care continuă să ne considere copiii niște cifre într-un calcul ce nu ține cont de drepturi și libertăți.
După aproximativ o lună de zile în care am adus argumente legale, funcționale și umane pentru păstrarea a trei clase la Colegiul Național “David Prodan”, ne dăm seama că trăim vremuri în care se mizează în continuare pe lipsa de reacție a societății.
Cine să se opună unei decizii care afectează “doar” aproximativ 30 de copii și familiile acestora? Se opun directorii de școli, indiferent că vorbim de gimnaziale sau colegii? Nu, pentru că în fața Inspectoratului Școlar Județean ei au statutul de subalterni, iar “capul plecat sabia nu-l taie”. Se opun profesorii din aceste instituții? Prea puțin probabil dacă nu le sunt afectate normele școlare. Se va opune comunitatea locală?
Fiind vorba de de un număr atât de mic de cetățeni afectați, șansele creării unui val general de nemulțumire sunt minime. Și atunci, ce dacă 30 de copii sunt direcționați forțat către alte licee, în pofida dorințelor lor? Ce dacă se încalcă flagrant principiul fundamentării deciziilor pe dialog și consultare așa cum prevede art 3, lit t. din Legea Educației? Ce dacă nu se respectă principiul respectării dreptului la opinie al elevului, că beneficiar direct al sistemului de învățământ, așa cum spune art 3, lit u. din aceeași lege? Exemplele pot continua pentru a demonstra că în toate calculele factorilor de decizie noi și copiii noștri nu am contat, ci am fost doar niște cifre insuficiente.
Deși nu știm dacă vom reuși să convingem pe cei care conduc ISJ Alba sau pe cei de la Ministerul Educației că avem dreptul să decidem, împreună cu copiii, destinul lor educativ, avem totuși mulțumirea că raționamentul “sistemului”a dat greș. Faptul că soarta celor aproximativ 30 de copii care rămân pe dinafară prin tăierea unei clase, a contat nu doar pentru familiile lor, ci și pentru comunitatea locală, o demonstrează cele 1300 de senmături strânse în mediul online, protestul profesorilor de la CNDP făcut alături de părinți și elevi, susținerea primită de la administrația locală și reprezentanții Prefecturii și, în cele din urmă, reacția partidelor politice din oraș, PNL și PSD. Solidaritatea creată a demonstrat că există reacție socială, că nu suntem doar mase tăcute și resemnate în fața unor decizii bazate de statistici.
Și pentru că acest demers mediatic pe care-l facem din pur sentiment civic să nu rămână doar o “declarație” fără fond, vom argumenta de ce ne-am căutat dreptul atât la ISJ Alba, Prefectură că autoritate mediatoare, Ministerul Educației și în cele din urmă la Federația Națională a Asociațiilor de Părinți.
În primul rând am adus că prim argument nerespectarea opțiunilor elevilor și ale părinților, exprimate în cadrul unui sondaj realizat de către CJRAE, la comandă ISJ Alba, din care rezultă că un număr de 82 de elevi doresc să urmeze Colegiul Național “David Prodan” (menționăm că la alte două sondaje realizate de colegiu și părinți, numărul a variat între 86 și 90).
Dacă ne referim doar la sondajul comandat de ISJ, atunci trebuie să spunem că este perfect adevărat că dintre cei 82 de elevi, 39 au optat pentru matematică-informatică, 28 pentru științele naturii și 15 pentru filologie. Luând în considerare numărul mic de opțiuni pentru cea din urmă specializare, ISJ Alba a decis să aprobe doar două clase, motivând că o a treia nu îndeplinește numărul de elevi.
Decizia a ignorat o realitate locală, aceea că elevul care nu întră la prima opțiune, cazul celor 11 elevi care vor “pica” de la mate-info, vor opta în continuare pentru acest colegiu, bifând următoarele două specializări. Așadar, prin distribuirea în funcție de ordinea opțiunilor, dacă adunăm cei 11 elevi care nu au intrat la prima specializare, cu cei 15 care au optat de la început pentru filologie, opținem 26 de elevi, suficienți pentru a forma o clasă.
Vrem totuși să precizăm că sondajul la care facem referire a fost realizat în luna octombrie a anului trecut, fără înștiințarea părinților, lipsind astfel orice posibilitate de consiliere din partea tutorilor legali ai copiilor. Este motivul pentru care, la următoarele sondaje, numărul elevilor care și-au exprimat opțiunea pentru CNDP a crescut până la 90.
Un al doile aspect ignorat de către ISJ Alba a fost propunerea Consiliului de Admnistrație al Colegiului Național “David Prodan” care a solicitat prin proiectul planului de școlarizare trei clase pentru această unitate de învățământ.
Așadar, deși ISJ Alba a comunicat că în stabilirea planului de școlarizare a ținut cont, printre altele, de opțiunile elevilor și de propunerea Consiliului de Administrație, realitatea confirmă că nu este așa. Ni s-a invocat consultarea cu agenții economici, aspect pe care-l considerăm nepotrivit în condițiile în care aceștia sunt interesați în special de invățământul profesional, care își are propriul bazin de colectare al viitorilor elevi.
De aceea vrem să facem o precizare că, noi, în calitate de părinți și cetățeni ai acestui oraș susținem învățământul tehnic și nevoia școlarizării viitoarei forțe de muncă capabilă să satisfacă cerințelei pieții economice de la nivel local. Condiderăm că școala profesională în sistem dual trebuie menținută și susținută de către întreaga comunitate și factorii de decizie. De aceea, nu vrem să se inducă ideea că existența unei clase de liceu la CNDP ar afecta în vreun fel acest învățământ, întrucât elevii care doresc să urmeze un colegiu teoretic, nu se vor direcționa niciodată către școala profesională.
Cu speranța că am reușit să lămurim public motivele care au stat la baza nemulțumirii noastre că părinți, ne exprimăm în continuare speranța că se va lua o decizie corectă, mai ales că a fost aprobată o clasă cu un număr de 28 de locuri de seral, cu profil filologie. Deci, considerând că există bugetate aceste locuri, mai trebuie doar bunăvointă de a transforma această clasă, eșuată din start, în una de zi, destinată absolvenților de clasa a VIII-a.
Reprezentantii părinților cu elevi în clasa a VIII-a care optează pentru CNDP
Învăţământ - Cultură
Ziua Națională a României celebrată în spiritul diversității și prieteniei, la Școala Gimnazială „Singidava” Cugir
Ziua Națională a României a fost marcată într-un mod deosebit de elevii cu cerințe educaționale speciale, alături de colegii lor din învățământul de masă ai Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir, ai Școlii Gimnaziale „Ștefan Pascu” Apahida (structura Școlii Gimnaziale Sânnicoară) și ai Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă Alba Iulia.

Împreună, au transformat această zi într-un moment plin de emoție, solidaritate și unitate autentică.
Activitățile dedicate Zilei Naționale au debutat cu prezentări și vizionări tematice, prin care copiii au redescoperit istoria României într-un mod captivant și adaptat nevoilor fiecăruia. Prin povești, imagini și exemple apropiate lor, elevii au reușit să înțeleagă mai bine semnificația zilei de 1 Decembrie și importanța unității unui popor.
„Atmosfera de sărbătoare a fost completată de momente cultural-artistice pregătite cu mult suflet. Cântecele patriotice, zâmbetele și emoția copiilor au umplut școala de lumină și bucurie, oferind tuturor o experiență memorabilă.
Prin jocuri și activități creative, elevii au realizat steaguri, desene și simboluri românești, fiecare dintre acestea purtând amprenta lor unică. Participanții au demonstrat încă o dată că diversitatea este o resursă valoroasă și că fiecare copil, indiferent de nevoile sale, are un rol important și merită să fie văzut, ascultat și apreciat.
A fost o zi a incluziunii, a prieteniei și a mândriei de a fi împreună.
La mulți ani, România!”, a menționat conducerea Unității școlare „Singidava”.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Ziua Națională a României sărbătorită prin joc, creativitate și învățare modernă la Grădinița din Vinerea și Grădinița Kunterbunt – Cugir
La Grădinița Vinerea și Grădinița Kunterbunt, Ziua Națională a României a fost sărbătorită într-un mod aparte: colorat, jucăuș, modern și profund educativ. Cadrele didactice au reușit să transforme această zi specială într-o călătorie plină de descoperiri, emoție și simboluri, pe înțelesul celor mai mici românei — copiii din grădiniță.

Atmosfera din sălile de grupă a fost una de sărbătoare, în care tradiția s-a împletit firesc cu metode inovative de predare, de la coding și storytelling până la experimente și artă creativă. Copiii s-au bucurat de un program bogat, adaptat nivelului lor de vârstă, care a inclus:
S-au realizat:
– Activități de codare și storytelling, inspirate din simbolurile naționale, pentru dezvoltarea gândirii logice și creative.
– Audiții muzicale tematice, cu melodii despre România și tradițiile ei.
– Jocuri matematice având ca element central culorile tricolorului.
– Colaje, pictură, modelaj și abilități practice despre „Țara mea”, ia tradițională, costumul popular și drapelul României.
– Tehnici artistice diverse: pictură cu buretele, lipire pe scotch, tehnica șervețelului, colaje mixte.
– Experimente științifice spectaculoase și sigure: tricolorul realizat cu apă, șervețele și culori; tricolorul creat cu bomboane, observând difuzia culorii.
– Jocuri sportive cu baloane tricolore, pentru bucurie, mișcare și spirit de echipă.
Prin aceste activități, copiii au explorat simbolurile României într-un mod captivant, interactiv și memorabil.
Sărbătoarea a fost posibilă datorită unei echipe dedicate de cadre didactice, care au pregătit cu grijă fiecare moment:
• La Grădinița Kunterbunt:
Anișoara Filimon
Adriana Breaz
Alexandra Bobar
Delia Simedru
Ofelia Ferchian
Valentina Topîrceanu
• La Grădinița cu Program Prelungit Vinerea:
prof. Nicoletta Hustiuc
prof. Daniela Olar
Prin implicarea lor, copiii au avut șansa de a trăi o experiență autentică, plină de sens și frumos.
O zi care rămâne în sufletul copiilor.
„Pentru cei mici, tricolorul, muzica și poveștile despre România s-au transformat în ocazii de exprimare creativă, bucurie și învățare prin joc. Activitățile pregătite au contribuit nu doar la dezvoltarea lor cognitivă, ci și la formarea respectului și dragostei față de țară. Ziua României, sărbătorită la Grădinița Vinerea și Grădinița Kunterbunt, a fost un exemplu minunat despre cum educația timpurie poate transmite valori mari prin metode mici, simple și potrivite copiilor”, ne-a relatat prof. Nicoletta Huștiuc.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Ziua Națională a României, celebrată cu emoție și entuziasm la Grădinița cu Program Prelungit „Prichindel” Cugir
Ziua Națională a României a fost celebrată cu multă emoție și entuziasm la Grădinița cu Program Prelungit „Prichindel” , structură a Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir.

Pentru preșcolarii grădiniței, această sărbătoare a reprezentat nu doar un moment festiv, ci și o adevărată lecție de istorie și tradiție românească. Activitățile au fost atent pregătite de cadrele didactice, care le-au vorbit copiilor despre semnificația zilei de 1 Decembrie și despre importanța Marii Uniri, subliniind valorile patriotismului și ale identității naționale.
Atmosfera sărbătorească a fost completată de decorurile tematice, de steaguri tricolore și de costume populare, care au transformat sala de grupă într-un mic colț de Românie. Copiii au ascultat povești despre țara noastră și au aflat lucruri noi despre simbolurile naționale. Entuziaști și implicați, au cântat cântece dedicate Zilei Naționale, au dansat și au recitat poezii inspirate din istoria și tradițiile românești. Prin aceste momente deosebite, micuții au reușit să transmită un mesaj de unitate, bucurie și mândrie națională.
Activitățile creative au completat în mod armonios programul zilei: copiii au realizat desene și lucrări tematice, au reinterpretat simbolurile României și au participat la jocuri educative. Educatoarele au privit cu emoție modul în care cei mici își exprimă dragostea pentru țară, înțelegând că patriotismul poate fi insuflat încă de la cele mai fragede vârste.
„Acest succes a fost posibil datorită dăruirii și profesionalismului cadrelor didactice de la Grădinița „Prichindel”. Educatoarele nu doar că au organizat un eveniment memorabil, dar au și reușit să le transmită preșcolarilor, cu multă răbdare și căldură, semnificația profundă a acestei sărbători. Prin metode interactive și creative, ele au transformat o lecție de istorie într-o experiență plină de bucurie și emoție. Evenimentul dedicat Zilei Naționale a demonstrat că tradițiile românești sunt vii și pot fi celebrate cu respect și bucurie, chiar și în rândul celor mai tineri membri ai comunității. La Grădinița „Prichindel” din Cugir, ziua de 1 Decembrie a fost o adevărată sărbătoare a unității, a istoriei și a iubirii de țară, lăsând în sufletele copiilor amintiri frumoase și pline de însemnătate”, ne-a declarat conducerea Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir.
Constantin PREDESCU
-
Mondenacum 4 luniMesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 8 luniCând pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 7 luniMESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luniSfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Cugireniacum o lunăFoarfeca, visul și scena: Drumul unui frizer din Cugir spre succesul internațional
-
Sportacum 12 luniTriumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 8 luniCând sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum o lunăMedicul cugirean Terezia Mureșan-Samoilescu a primit, la Berlin, premiul pentru studiul legat de modalitățile actuale de tratament ale plăgilor greu vindecabile