Rămâi conectat

Învăţământ - Cultură

Reprezentantii părinților cu elevi în clasa a VIII-a, care optează pentru Colegiul Național „David Prodan”: „Copiii noștri nu sunt niște cifre în statistici”

Cugir INFO

Publicat

în

După 29 de ani de democrație, încercăm sentimentul implacabil al neputinței în fața unui sistem care continuă să ne considere copiii niște cifre într-un calcul ce nu ține cont de drepturi și libertăți.

După aproximativ o lună de zile în care am adus argumente legale, funcționale și umane pentru păstrarea a trei clase la Colegiul Național “David Prodan”, ne dăm seama că trăim vremuri în care se mizează în continuare pe lipsa de reacție a societății.

Cine să se opună unei decizii care afectează “doar” aproximativ 30 de copii și familiile acestora? Se opun directorii de școli, indiferent că vorbim de gimnaziale sau colegii? Nu, pentru că în fața Inspectoratului Școlar Județean ei au statutul de subalterni, iar “capul plecat sabia nu-l taie”. Se opun profesorii din aceste instituții? Prea puțin probabil dacă nu le sunt afectate normele școlare. Se va opune comunitatea locală?

Fiind vorba de de un număr atât de mic de cetățeni afectați, șansele creării unui val general de nemulțumire sunt minime. Și atunci, ce dacă 30 de copii sunt direcționați forțat către alte licee, în pofida dorințelor lor? Ce dacă se încalcă flagrant principiul fundamentării deciziilor pe dialog și consultare așa cum prevede art 3, lit t. din Legea Educației? Ce dacă nu se respectă principiul respectării dreptului la opinie al elevului, că beneficiar direct al sistemului de învățământ, așa cum spune art 3, lit u. din aceeași lege? Exemplele pot continua pentru a demonstra că în toate calculele factorilor de decizie noi și copiii noștri nu am contat, ci am fost doar niște cifre insuficiente.

Deși nu știm dacă vom reuși să convingem pe cei care conduc ISJ Alba sau pe cei de la Ministerul Educației că avem dreptul să decidem, împreună cu copiii, destinul lor educativ, avem totuși mulțumirea că raționamentul “sistemului”a dat greș. Faptul că soarta celor aproximativ 30 de copii care rămân pe dinafară prin tăierea unei clase, a contat nu doar pentru familiile lor, ci și pentru comunitatea locală, o demonstrează cele 1300 de senmături strânse în mediul online, protestul profesorilor de la CNDP făcut alături de părinți și elevi, susținerea primită de la administrația locală și reprezentanții Prefecturii și, în cele din urmă, reacția partidelor politice din oraș, PNL și PSD. Solidaritatea creată a demonstrat că există reacție socială, că nu suntem doar mase tăcute și resemnate în fața unor decizii bazate de statistici.

Și pentru că acest demers mediatic pe care-l facem din pur sentiment civic să nu rămână doar o “declarație” fără fond, vom argumenta de ce ne-am căutat dreptul atât la ISJ Alba, Prefectură că autoritate mediatoare, Ministerul Educației și în cele din urmă la Federația Națională a Asociațiilor de Părinți.

În primul rând am adus că prim argument nerespectarea opțiunilor elevilor și ale părinților, exprimate în cadrul unui sondaj realizat de către CJRAE, la comandă ISJ Alba, din care rezultă că un număr de 82 de elevi doresc să urmeze Colegiul Național “David Prodan” (menționăm că la alte două sondaje realizate de colegiu și părinți, numărul a variat între 86 și 90).

Dacă ne referim doar la sondajul comandat de ISJ, atunci trebuie să spunem că este perfect adevărat că dintre cei 82 de elevi, 39 au optat pentru matematică-informatică, 28 pentru științele naturii și 15 pentru filologie. Luând în considerare numărul mic de opțiuni pentru cea din urmă specializare, ISJ Alba a decis să aprobe doar două clase, motivând că o a treia nu îndeplinește numărul de elevi.

Decizia a ignorat o realitate locală, aceea că elevul care nu întră la prima opțiune, cazul celor 11 elevi care vor “pica” de la mate-info, vor opta în continuare pentru acest colegiu, bifând următoarele două specializări. Așadar, prin distribuirea în funcție de ordinea opțiunilor, dacă adunăm cei 11 elevi care nu au intrat la prima specializare, cu cei 15 care au optat de la început pentru filologie, opținem 26 de elevi, suficienți pentru a forma o clasă.

Vrem totuși să precizăm că sondajul la care facem referire a fost realizat în luna octombrie a anului trecut, fără înștiințarea părinților, lipsind astfel orice posibilitate de consiliere din partea tutorilor legali ai copiilor. Este motivul pentru care, la următoarele sondaje, numărul elevilor care și-au exprimat opțiunea pentru CNDP a crescut până la 90.

Un al doile aspect ignorat de către ISJ Alba a fost propunerea Consiliului de Admnistrație al Colegiului Național “David Prodan” care a solicitat prin proiectul planului de școlarizare trei clase pentru această unitate de învățământ.

Așadar, deși ISJ Alba a comunicat că în stabilirea planului de școlarizare a ținut cont, printre altele, de opțiunile elevilor și de propunerea Consiliului de Administrație, realitatea confirmă că nu este așa. Ni s-a invocat consultarea cu agenții economici, aspect pe care-l considerăm nepotrivit în condițiile în care aceștia sunt interesați în special de invățământul profesional, care își are propriul bazin de colectare al viitorilor elevi.

De aceea vrem să facem o precizare că, noi, în calitate de părinți și cetățeni ai acestui oraș susținem învățământul tehnic și nevoia școlarizării viitoarei forțe de muncă capabilă să satisfacă cerințelei pieții economice de la nivel local. Condiderăm că școala profesională în sistem dual trebuie menținută și susținută de către întreaga comunitate și factorii de decizie. De aceea, nu vrem să se inducă ideea că existența unei clase de liceu la CNDP ar afecta în vreun fel acest învățământ, întrucât elevii care doresc să urmeze un colegiu teoretic, nu se vor direcționa niciodată către școala profesională.

Cu speranța că am reușit să lămurim public motivele care au stat la baza nemulțumirii noastre că părinți, ne exprimăm în continuare speranța că se va lua o decizie corectă, mai ales că a fost aprobată o clasă cu un număr de 28 de locuri de seral, cu profil filologie. Deci, considerând că există bugetate aceste locuri, mai trebuie doar bunăvointă de a transforma această clasă, eșuată din start, în una de zi, destinată absolvenților de clasa a VIII-a.

Reprezentantii părinților cu elevi în clasa a VIII-a care optează pentru CNDP


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Învăţământ - Cultură

Profesori ai Școlii Gimnaziale Nr. 3 Cugir, la cursuri Erasmus+ în Croația

Cugir INFO

Publicat

în

Recent, doi profesori ai Școlii Gimnaziale Nr. 3 Cugir, Alexandra și Radu Costea au participat la un curs Erasmus+ în Dubrovnik, Croația cu titlul: „Explore the World of Artificial Intelligence & Chat GPT for Teachers”, o experiență profesională deosebit de valoroasă.

Cei doi au avut ocazia să învețe despre inteligența artificială în educație, folosind instrumente moderne precum: ChatGPT, Brisk, Padlet, Wayground și Blooket. Au descoperit cum pot crea exerciții interactive, teste și materiale didactice adaptate elevilor, dar și cum să folosească platforme digitale pentru a face lecțiile mai atractive.

„Cursurile au fost dinamice, aplicate și coordonate de profesori pasionați, iar atmosfera internațională a fost una caldă și deschisă. Ne-a plăcut foarte mult această experiență, care ne-a oferit idei practice și inspirație pentru activitatea de zi cu zi la clasă. Ne întoarcem acasă cu dorința de a integra noile cunoștințe în lecțiile noastre și de a face învățarea mai interesantă pentru elevi. Multumim Erasmus+ pentru această oportunitate de formare care ne-a ajutat să ne perfecționăm și totodată să aduce un plus de valoare școlii si nouă”, ne-au transmis cursanții de la Școala Gimnazială Nr.3.

 

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

Echipajul Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir, locul III la etapa națională a concursului „Sanitarii Pricepuți”

Cugir INFO

Publicat

în

Echipajul județului Alba, de la Școala Gimnazială „Singidava” din Cugir a obținut locul III la etapa națională a concursului „Sanitarii Pricepuți”, competiție de tradiție organizată de Crucea Roșie Română.

Concursul a reunit 45 de echipaje din întreaga țară, toate calificate în urma câștigării etapelor județene, într-o finală națională menită să testeze cunoștințele și abilitățile elevilor în domeniul educației pentru sănătate și acordării primului ajutor.

Județul Alba a fost reprezentat de echipajul Școlii Gimnaziale „Singidava” din Cugir, format din elevii Gabriel Andrei, Carina, Maria Alexandra, Andreea și Maria Emilia.

Aceștia au fost coordonați și pregătiți de doamna profesoară Stela Predescu. Rezultatul echipei este cu atât mai valoros cu cât concurența a fost foarte mare, iar nivelul de dificultate al probelor a fost ridicat.

„Felicit din toată inima echipajul județului Alba pentru rezultatul deosebit obținut la etapa națională a concursului „Sanitarii Pricepuți 2025”. Locul III pe podiumul național este o recunoaștere a muncii, seriozității și implicării de care acești elevi au dat dovadă în cadrul competiției. Mulțumiri sincere doamnei profesoare Stela Predescu, care a fost un sprijin esențial pentru echipă – a pregătit elevii cu profesionalism, răbdare și dedicare. De asemenea, nu putem să nu menționăm sprijinul constant al partenerilor noștri de la Star Assembly, care ne-au fost alături și în acest an în susținerea etapei județene a concursului. Le mulțumim pentru încredere și pentru susținerea acordată tuturor acțiunilor noastre dedicate educației pentru sănătate și primului ajutor în rândul tinerilor”, a declarat Adrian Dușa, directorul Crucii Roșii Române Filiala Alba.

Circa 300 de elevi de gimnaziu și de liceu au participat, în luna iunie, la faza județeană a concursului „Sanitarii Pricepuți”, cel mai longeviv concurs de educație pentru sănătate și prim ajutor din România. Competiția a fost organizată anual de Crucea Roșie Română Filiala Alba și a avut ca scop formarea elevilor din școlile gimnaziale și liceele din județul Alba, în domeniul educației pentru sănătate și al primului ajutor.

La faza județeană a concursului au fost invitate echipaje de la toate unitățile de învățământ din județul Alba, de nivel gimnazial și liceal. La gimnaziu, faza județeană a concursului „Sanitarii Pricepuți” a fost câștigată de echipajul Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir, care ulterior a reprezentat județul Alba la faza națională.

„Sanitarii Pricepuți” este singurul concurs dedicat sănătății și primului ajutor în școlile din România, încă din anul 1962, având o contribuție însemnată la instruirea elevilor în acordarea primului ajutor, în orice situație: la școală, pe stradă, în cadrul diverselor evenimente publice și orice alte împrejurări în care este nevoie de pricepere, promptitudine și dorință de implicare.

Concursul presupune reguli stricte și o tematică ce vizează aspecte legate de: noțiuni generale de igienă și educație pentru sănătate, regimul de activitate și odihnă al elevului, prevenirea bolilor contagioase, consumul de droguri, noțiuni de siguranță rutieră, principiile primului ajutor psihologic, noțiuni de protecție civilă. Totodată, tematica concursului conține o secțiune consistentă privind acordarea primului ajutor (principii de bază, etape în acordarea primului ajutor, suport vital de bază și defibrilare externă automată, primul ajutor de bază în urgențe de ordin medical, în caz de leziuni, probleme de sănătate cauzate de animale, probleme de sănătate cauzate de mediu etc).


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

Prof. Nicoletta Huștiuc din Cugir, participare la cursul „VIBES”, în Grecia

Cugir INFO

Publicat

în

În perioada 9-15 iulie 2025, orașul Thesaloniki, Grecia, a găzduit cursul de formare Erasmus+ intitulat „VIBES – Visionary Initiatives for a Balanced and Eco-conscious Society”, reunind participanți din șase țări europene: România, Grecia, Italia, Polonia, Bulgaria și Turcia. Fiecare țară a fost reprezentată de câte cinci participanți, formând un grup divers și motivat de viitori specialiști, formatori și lideri de comunitate, uniți de dorința de a contribui la o societate mai echilibrată și mai conștientă din punct de vedere ecologic.

Obiectivele cursului a fost Proiectul „VIBES”, care a urmărit mai multe obiective esențiale: Promovarea inițiativelor ecologice și sustenabile la nivel local și internațional; Dezvoltarea spiritului civic și al gândirii critice în rândul participanților; Stimularea creativității și leadershipului pentru o societate echitabilă și durabilă; Consolidarea colaborării interculturale și a înțelegerii reciproce între tineri din diferite culturi europene.

Potrivit participantei la reuniune, prof. Nicoletta Huștiuc (Șc Gimnazială nr. 3 Cugir) cursul a fost structurat pe metode non-formale de educație, care au încurajat învățarea activă, implicarea personală și lucrul în echipă. Printre metodele utilizate s-au numărat: Ateliere interactive și brainstorming-uri tematice; Studii de caz despre inițiative sustenabile din țările participante; Simulări și jocuri de rol privind deciziile comunitare și politicile verzi; Teatru social, colaje creative și sesiuni de storytelling ecologic.

Activitățile au pus accent pe dialogul intercultural și pe schimbul de bune practici în domeniul educației ecologice și al implicării comunitare.

„Un punct forte al cursului „VIBES” a fost atmosfera de cooperare și învățare interculturală. Participanții au lucrat în echipe internaționale, descoperind perspective diferite asupra problemelor comune și învățând unii de la alții. Prin dialog și colaborare, s-au creat punți între culturi și prietenii care depășesc granițele geografice. Fiecare zi a adus noi oportunități de cunoaștere, iar echipele mixte au încurajat dezvoltarea abilităților de comunicare, leadership și lucru în echipă”, ne-a relatat Nicoletta Huștiuc.

Pe lângă activitățile educative, cursul a inclus și o vizită culturală în Thesaloniki, în care participanții au avut ocazia să descopere farmecul acestui oraș cu o istorie impresionantă. De la turnul alb și piețele vibrante, la ruinele antice și gastronomia locală, fiecare colț al orașului a devenit o lecție vie de cultură și identitate grecească.

Un alt moment memorabil a fost seara culturală, unde fiecare echipă națională a prezentat, într-un mod original, tradițiile și specificul țării sale. Participanții au adus bunătăți tradiționale, deserturi autentice, obiecte artizanale și au pregătit scurte prezentări video, creând o atmosferă de sărbătoare, curiozitate și respect reciproc.

„Deși temperaturile ridicate de afară ne-ar fi putut descuraja, ele nu ne-au împiedicat să învățăm activ și să colaborăm eficient în echipe internaționale. Ca viitori specialiști, ne-am consolidat cunoștințele de limbi străine, comunicând în engleză, franceză și chiar italiană, într-un mediu multicultural și dinamic.

Participarea la un curs Erasmus+ presupune o selecție riguroasă, care precede orice mobilitate. Este un proces care evidențiază motivația, competențele și dorința reală de a învăța. Însă efortul este pe deplin răsplătit: după zile intense de activități, ateliere și colaborări, ne bucurăm cu mândrie de certificatele obținute”, susține profesoara  de la Gimnazială nr. 3 Cugir.

Erasmus+ este un program al Uniunii Europene care deschide orizonturi, creează punți între culturi și contribuie concret la dezvoltarea profesională și personală. Îndemnăm pe oricine are ocazia să participe la un astfel de proiect – cu siguranță nu va regreta.

„Mulțumim Atic România, Pylon One și Erasmus + pentru această oportunitate extraordinară!

Concluzie

Cursul „VIBES”, organizat de Pylon One din Grecia, nu a fost doar un eveniment de formare, ci o călătorie de autocunoaștere, colaborare și inspirație, în care fiecare participant a contribuit activ la construirea unei viziuni comune pentru o societate echilibrată și responsabilă. Dincolo de competențele dobândite, participanții au plecat acasă cu inimi deschise, idei noi și dorința de a transforma comunitățile din care provin.

Thesaloniki 2025 a fost martorul formării unei generații de viitori cetățeni responsabili, implicați și conștienți de rolul lor în construirea unui viitor sustenabil, solidar și deschis către diversitate.

Am scris acest articol pentru noi, toți cei 5 participanți din România”, a ținut  să precizeze Nicoletta Huștiuc.

 

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Știrea ta

Politică

Societate

Economie

Sport

Din județ

Cele mai citite știri

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir