cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir

Acasă » Actualitate » Proiectul național Şcoala Familiei a continuat zilele trecute la Cugir prin prezentarea modulului „Efectele ecranelor şi detoxifierea digitală”

Proiectul național Şcoala Familiei a continuat zilele trecute la Cugir prin prezentarea modulului „Efectele ecranelor şi detoxifierea digitală”

Publicat în 03.05.2017 la ora 8:10

Duminică, 30 aprilie 2017, s-a desfăşurat la Biserica Sfinţii Trei Ierarhi din orașul Cugir, un nou modul intitulat „Efectele ecranelor şi detoxifierea digitală’’, susţinut de formatorul braşovean Dan Florea.

Prezentă  la această a patra întâlnire din cadrul proiectului naţional ,,Şcoala Familiei- educaţie pentru părinţi”, organizatoarea la nivelul judeţului Alba, doamna Laura Berca şi-a exprimat  atât bucuria reîntâlnirii ,,cu mult drag faţă de acest grup de care m-am ataşat sufleteşte”, cât şi mulţumirile faţă de părintele  Ioan Cândea, organizatorul şi susţinătorul acestui proiect la nivelul oraşului.

Pregătit atât informaţional cât şi cu curajul abordării acestui subiect modern şi deopotrivă controversat, Dan Florea, licenţiat al Universităţii Lucian Blaga din Sibiu cu studii de Master în cadrul Departamentului de Relaţii Internaţionale şi Studii de securitate, a organizat pe parcursul a mai bine de patru ore,  o prezentare conformă idealului său, aceea ,,de a contribui la schimbarea în bine a societăţii”, nu prin demonologizarea tehnologiei ci prin informarea, educarea gândirii critice spre adoptarea unei conduite de echilibru între oferta maximizată a informaţiilor din mediul virtual  şi efectele timpului petrecut în faţa mijloacelor tehnologice moderne.

Cu adresabilitate atât pentru adulţii prezenţi, (tineri şi bunici, casnici sau IT-şti, profesori,  asistenţi sociali, preoţi) cât mai ales pentru copiii acestora aflaţi la vârsta ingenuă a necunoştinţei şi a atracţiei spre mirajul lumii virtuale, modulul prezentat cu profesionalism a grupat informaţii despre efectele imediate şi  în timp ale televizorului, calculatorului, tabletei sau smarth-phonului asupra sănătăţii fizice, mintale şi spirituale ale utilizatorului ce se transformă hipnotic în ,,homo mediaticus”. Abordând îndemnul ,,Ai copil? Învaţă să fii părinte!”, Dan Florea a luat în discuţie interactivă problematica din  cărţile biofizicianului Virgiliu Gheorghe, doctor în bioetică al  Universităţii Aristotel din Tesalonic, “Revrăjirea lumii sau de ce nu mai vrem să ne desprindem de televizor” , “Efectele micului ecran asupra minţii copilului” , studiile psihologilor americani sau europeni asupra efectelor constatate în timp asupra tinerei generaţii precum şi metode de detoxificare digitală cum este metoda 4 săptămâni  prezentată de psihiatra Victoria Dunckley în ,, Reset Your Child’s brain” .

Pornind de la datele statistice care arată că în România timpul mediu petrecut de copii în faţa televizorului sau computerului este cuprins între 5 şi 7 ore pe zi, chiar mai mult în cazul adolescenţilor, s-a discutat asupra efectului imediat , observat după cca 2 minute, de intrare a creierului din starea activă, conştientă, capabilă de a se concentra şi a lua decizii caracterizată de  undele Bheta, în starea de unde Alpha de cca 12 Hz, caracteristică  stării de presomn, punte între conştient şi subconştientul caracterizat de undele Theta de 8 Hz, prezente în starea de somn uşor.

În această stare hipnotică, pasivă, de relaxare şi slăbire a atenţiei , a concentrării şi a puterii de decizie, la care se adaugă lumina rece alb-albastră,intensă, impulsurile rapide , culorile intense, ritmul , sunetele electronice, viteza mare a imaginilor derulate rapid pe parcursul a mai multor ore şi zile, reţelele neuronale din cortexul prefrontal capitulează. Aflat într-o stare ireală de ,,fight or flight”, pasivă în realitate dar cu  stress indus prin hiperactivare emoţională, vizuală şi auditivă precum cea din cadrul desenelor, jocurilor video, filmelor cu scene violente, cu tentă intens emoţională, sexuală sau pornografică, organismul reacţionează producând  adrenalină şi cortizol neutilizabilereal, blocate organic şi dezvoltând boli majore în timp, datorită afectării sistemului nervos simpatic şi parasimpatic.

Apar manifestările  de tip SEE (sindromul ecranului electronic), Multitasking, Hyperlink, stresului  cronic sau dependenţei digitale precum ochi uscaţi, ameţeală,tulburări de vedere, indispoziţie, sfidarea autorităţii parentale sau şcolare,refuzul funcţiilor executive sau acceptul numai cu  agitaţie, desensibilizare, instabilitate emoţională,scăderea puterii de concentrare şi atenţie, probleme de memorare şi de învăţare, agresivitate, desincronizarea ritmului circadian, insomnii (scade melatonina) sau somn în exces, hiperactivitate – ADHD, interiorizare sau LD până la autism, dureri de cap, stomac,obezitate, bulimie sau anorexie şi chiar deces. Emisfera stângă dotată cu centrii analizei, selecţiei, planificării, a cedat controlul raţional  în favoarea centrilor emisferei drepte, mesajele subliminale având drum liber spre subconştient. Cu cât simptomele dependenţei sunt detectate mai devreme,  cu atât recuperarea este mai rapidă, idealul şi scopul acestui modul fiind informarea părinţilor spre prevenirea atingerii unor astfel de praguri majore de dependenţă a copiilor faţă de mijloacele moderne informatice.

Programul de intervenţie 4 săptămâni de detoxificare digitală (postire electronică)  discutat în cadrul modulului, presupune o primă săptămână de pregătire care include detectarea problemelor, delimitarea  obiectivelor, implicarea familiei, bunicilor, prietenilor, pentru gestionarea optimă a situaţiei şi evitarea conflictelor de tip subminarea autorităţii, informare şi dialogare cu copilul,urmată de trei săptămâni marcate de  înlocuirea dependenţei cu activităţi comune de tipul plimbare în parc, cu bicicleta, fotbal, tenis, înot, origami, monopoly, vizite la teatru, muzee, mănăstiri, lectură, învăţarea unui instrument muzical, grădinărit, meşteşugit , olărit, pictură sau acţiuni de voluntariat. Toate aceste activităţi practicate interactiv, real alături de părinţi, bunici, prieteni, dezvoltă cultura comunitară bazată pe empatie, sociabilitate, sensibilizare, antagonică culturii virtuale care pasivizează, dezumanizează.

În ultima parte a întâlnirii, a avut loc o sesiune de exerciţii interactive în care grupurile participanţilor au avut de analizat necesitatea prezenţei unui computer în casă, discutând cu argumente pro şi  contra, programele  „200 euro”  şi  „Prima Tabletă” pentru digitalizarea lecţiilor. Dacă unii părinţi au fost de acord cu tableta aducând argumente ca diminuarea costurilor şcolare, efectul ecologic, transparenţa actului educaţional, monitorizarea şi evaluarea copilului, egalizarea şanselor de studiu şi dezvoltarea competenţelor digitale necesare în epoca modernă, alţii au adus argumente contra  prin desensibilizarea , diminuarea interactivităţii reale fizice şi psihice, a  dialogului în triunghiul educaţional copii, părinţi , profesori, apariţia problemelor de sănătate având în vedere recomandările medicilor pediatri  de interdicţie totală a ecranelor emiţătoare de radiaţie electromagnetică precum TV, tabletă, computer sau  telefon până la 2 ani, ulterior  de jumătate de oră pe zi până la 12 ani.

Utilitatea  întâlnirii părinţilor cu formatorul Dan Florea, deopotrivă intelectuală şi spirituală, marcând necesitatea echilibrului şi înţelepciunea alegerilor în faţa modernului, încheiată cu cântarea „Îngerul a strigat!” închinată Învierii Domnului, ar putea fi depăşită doar de următoarea întâlnire al cărei profil se conturează deja din însăşi titlul ei… „Educarea caracterului”.

Tatiana Ungurianu

Acest articol a fost citit de 114 ori

Proiectul național Şcoala Familiei a continuat zilele trecute la Cugir prin prezentarea modulului „Efectele ecranelor şi detoxifierea digitală”
5 (100%) 1 vote

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Completează termenul lipsă * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.