Actualitate
Preotul Ioan Sabău, arestat de câteva ori în perioada comunistă, a creat la Vinerea obiceiul Păștenilor care dăinuie și în zilele noastre
În aceste zile se împlinesc 15 ani de la trecerea la cele veșnice, a vrednicului de pomenire, preotul Ioan Sabău, unul dintre marii preoţi ai Ardealulului, aparținând pleiadei de „Sfinți ai Închisorilor” din țara noastră, care în întreaga sa viață pământească nu a făcut niciun compromis cu regimurile dictatoriale ale României (carlist, antonescian sau cel comunist), cel pentru care preoția nu a constituit o meserie, ci o vocație.
Numele părintelui Ioan Sabău este rostit cu o pioșenie înălțătoare de către credincioșii ortodocși din Vinerea și de către cei din satele din sudul Transilvaniei, el lăsând în urmă amintirea unui curajos și neostenit apărător al credinței, un preot model cu o nobilă ținută morală și intelectuală, care și-a înțeles pe deplin menirea. Anii grei petrecuți în închisorile dictaturilor sub care a trăit nu au reușit să-l întoarcă din drumul pe care soarta i l-a ales. A știut să iasă biruitor din numeroasele și cumplitele încercări ale vieții cu smerenie și nesfârșită credință în Dumnezeu.
Părintele Ioan Sabău s-a născut la 20 octombrie 1914, în satul Folt, de pe malul drept al Mureșului, în apropiere de Orăștie, într-o familie de oameni săraci, fiind al treilea și cel mai mic dintre copii ai familiei Ioan și Maria Sabău, având o copilărie plină de încercări, rămânând orfan de tată la vârsta de 10 ani. A fost crescut cu multe sacrificii de către mama sa cu ajutorul bunicului său, Petru.
Găsind un important suport în Dumnezeu și în credință, ceea ce, după spusele mamei sale, era cel mai de preț lucru din viață, a început să urmeze între anii 1920-1924 școala din satul natal, îndeplinind astfel dorința tatălui său, aflat pe patul de moarte, urmând apoi Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” din Orăștie (1924-1931), muncind pe brânci pentru a obține o bursă cu care să se poată întreține. Deși a fost sfătuit de către directorul liceului din Orăștie să urmeze o carieră militară, a ales să-și îndeplinească visul din copilărie, pe când cânta în strana bisericii din sat, urmând Facultatea de Teologie din Cernăuți, pe care o absolvă în anul 1935.
Deoarece bunicii săi au murit între timp, iar mama sa se descurca greu singură cu gospodăria, la îndemnul ei se întoarce acasă, nemaiașteptând să-i fie repartizată o catedră. În acele vremuri, facultățile teologice din Ardeal nu aveau permisiunea să elibereze diplome de licență, astfel încât doar absolvenții de la București, Chișinău și Cernăuți puteau fi repartizați ca profesori de religie. Căsătorit între timp (noiembrie 1935) cu Alexandra Traciuc, o frumoasă bucovineancă, profesoară de franceză, care absolvise Facultatea de Litere Cernăuți, fiind oricum atras de preoție, a fost hirotonit diacon în 29 decembrie 1935 și apoi în ziua următoare, 30 decembrie, preot în parohia Ceru Băcăinți.
Această hirotonire se realizează în urma audienței la Mitropolitul Nicolae Bălan la Sibiu, acesta având o anumită reticență față de absolvenții de la Cernăuți, deoarece studenții de la Facultatea de Teologie din Sibiu au plecat la Cernăuți din cauza taxelor prea mari și a exigenței mai mari existente la Sibiu. În cele din urmă, mitropolitul Bălan îi repartizează parohia din Ceru Băcăinți, un sat risipit, cu casele împrăștiate pe dealuri, cu destul de multe probleme, acolo unde nu a mai existat preot de vreo 50 de ani. Aici, reușește într-un timp foarte scurt să-și apropie enoriașii, care au început să umple biserica, reușind să-i încânte cu noutățile din viața spirituală și făcându-i să-l iubească, izbutind să repare atât biserica, cât și casa parohială, totodată sprijinind și zidirea unei școli pentru copiii din sat.
După doi ani, este mutat de mitropolitul Bălan, în interes creștinesc, la Renghet, un sat de lângă Geoagiu, pentru a rezolva marile probleme morale existente aici. De aici, pentru părintele Sabău începe calvarul hărțuirilor, atunci când a luat atitudine față de situația imorală în care se complăcea regele Carol al II-lea, care se despărțise de regina Elena (mama regelui Mihai I) și trăia în concubinaj cu Elena Lupescu. Atunci, în anul 1938, a fost arestat pentru prima oară timp de două săptămâni. A doua arestare vine la 22 septembrie 1939, după asasinarea prim-ministrului Armand Călinescu de către legionari, fiind acuzat că este antimonarhist și eliberat după câteva zile din lipsă de probe. În anul 1940, obține prin concurs parohia Vinerea, ce aparținea atunci județului Hunedoara. În urma rebeliunii legionare din 21-23 ianuarie1941, părintele este arestat din nou în martie și este închis la Deva până în septembrie 1941, când este eliberat și i se stabilește domiciliul forțat în Vinerea. Au urmat arestările din septembrie 1944, fiind acuzat de politică legionară și internat în lagărul de lângă Hațeg (fiind găsit nevinovat, a fost eliberat în noiembrie), apoi, în aprilie 1945, acuzat că a săvârșit parastase și pentru ostașii români căzuți pe frontul de răsărit, fiind internat în lagărul de la Caracal. După eliberare (în luna august) părintele s-a întors la Vinerea cu dorința arzătoare de a continua construcția bisericii celei noi, începute în anul 1937. A fost arestat a șasea oară în 1948, după ce a făcut un Memoriu către vinerenii din America pentru a le solicita sprijin financiar la construirea bisericii. I s-a înscenat un proces în care a fost acuzat că ar fi acordat ajutor luptătorilor anticomuniști din munți și a fost închis la Deva, fiind eliberat din lipsă de probe în 1949.
Revenind la Vinerea, a continuat cu multă dăruire și înverșunarea-i caracteristică munca pentru împlinirea acestui deziderat al vinerenilor – construirea bisericii – cea mai impunătoare biserică pe care părintele Sabău o lasă în urma sa, înțelegând rolul primordial al Bisericii în istoria neamului, în păstrarea ființei naționale și a credinței străbune, așa cum afirma Petre Țuțea: „Dacă Biserica ar dispărea din istorie, istoria n-ar mai avea oameni. Ar dispărea și omul. În Biserică afli că exiști. Ce pustiu ar fi spațiul dacă n-ar fi punctat de biserici!”. De numele părintelui Sabău se leagă construirea sau renovarea din temelii a șapte biserici, dintre care cea mai impunătoare este „Catedrala” din Vinerea, Biserica „Sf. Ierarh Nicolae”, construită cu mult efort și răbdare, între anii 1937-1957, copie fidelă a Catedralei Mitropolitane Sibiu și sființită în 20 octombrie 1957 (chiar de ziua de naștere a părintelui) în prezența a 10.000 de credincioși, slujba impresionantă fiind oficiată de un sobor de 120 de preoți, avându-i în frunte pe Î.P.S. Vasile Lăzărescu, mitropolitul Banatului, și delegatul Episcopiei Aradului, P.C. Episcop Vicar Gheorghe Lițiu. A fost prima biserică ridicată și sfințită în plin regim comunist ateu, care a încercat în zadar să saboteze acest măreț eveniment: au tăiat limba clopotului pentru ca acesta să cadă peste paracliser, au pus zahăr și nisip în benzina din grupul electrogen împiedicând difuzarea slujbei prin megafoane, au adus trupe de teatru, Teatru Dramatic din Petroșani, Teatrul de Estradă din Deva, Teatrul de păpuși din Alba Iulia, iar pe stadionul din Cugir au adus echipe de fotbal din București, dar locuitorii din Cugir, Vinerea și împrejurimi au participat cu toții la sfințire.
Astfel, niciun act de sabotaj nu a putut împiedica desfășurarea acestei mari sărbători. Ca urmare a acestui eșec, comuniștii se răzbună, părintele este din nou arestat în noaptea de 21 spre 22 august 1958, fiind acuzat că a instigat credincioșii împotriva regimului și condamnat de Tribunalul Militar din Brașov la 8 ani de închisoare corecțională „pentru uneltire împotriva ordinii sociale prin agitație”. A urmat detenția la Deva din 22 august 1958 și apoi la Aiud, din 12 iulie 1959.
La Aiud, despre care spunea că a fost o „școală spirituală fantastică”, părintele și-a făcut Biserică din închisoare, afirmând că aici a învățat „binefacerile mănăstirii” și că „nicăieri nu a simțit mai bine apropierea de Dumnezeu cum a simțit-o în temniță”. Aici a întâlnit personalități de seamă ale culturii și spiritualității românești, prof. univ. Onisifor Ghibu, teologul și filozoful Nichifor Crainic, preotul și teologul Dumitru Stăniloae, fizicianul academician George Manu, filozoful Petre Țuțea, părintele Ilarion Felea, poetul Radu Gyr, filozoful Mircea Vulcănescu.
Cu toate suferințele îndurate în închisorile comuniste, părintele Sabău și-a păstrat demnitatea, fiind printre puținii care n-au făcut niciun compromis, care nu și-a vândut sufletul, refuzând orice colaborare cu autoritățile comuniste și cu organul lor represiv-securitatea, mulțumindu-i lui Dumnezeu pentru toate aceste suferințe, înțelegând că „fără durere nu există nici mântuire, nici Rai”.
După eliberarea din închisoare, la 1 august 1964, s-a întors în satul său natal, Folt, iar începând cu 1 octombrie, același an, este numit preot la Bobâlna. Fiind mereu o provocare pentru regim, a fost urmărit, supravegheat, provocat și ascultat. Vinerenii, vizitându-l des la Bobâlna, au încercat zadarnic să îl aducă înapoi în parohia de unde a plecat înainte de a fi arestat. Au înaintat și un memoriu semnat de către 600 de persoane, adresat Episcopiei de Arad, dar solicitările au fost respinse. Aceasta nu l-a împiedicat pe părintele Sabău să participe, ori de câte ori a avut ocazia, la diferite manifestări la Vinerea, satul pe care l-a păstrat la loc de cinste în sufletul său nobil, cununii, botezuri, înmormântări, Sfinte Masluri sau alte procesiuni religioase, precum și la festivitățile organizate de Societatea culturală „Vinereana” cu prilejul împlinirii vârstei de 85 de ani sau al sărbătoririi a 40 de ani de la sfințirea Bisericii „Sf. Ierarh Nicolae”. Deși bătrân și bolnav, predicile sale răsunătoare și mobilizatoare au continuat să fie ascultate cu nesaț de numeroșii credincioși în bisericile satelor din jur precum și în mănăstirile Afteia, Oașa, Prislop sau Schitul „Înălțarea Sfintei Cruci” de la Aiud, unde era mereu prezent de hramul acestei biserici.
Părintele Ioan Sabău, acest Om cu suflet mare și credință nemăsurată, biruind sisteme ticăloase, boli și suferințe, un adevărat exemplu de viață și luptă creștinească, „cel mai iubit dintre vinereni” (așa cum l-am numit într-un articol în revista „Toamna Cugireană” în anul 2016) sau „patriarhul hunedorenilor” (cum îl numesc cei din județul Hunedoara) s-a ridicat în Împărăția Cerească la 16 februarie 2009, îndeplinindu-și pe deplin menirea în Împărăția Pământească – să întărească credința în Dumnezeu a credincioșilor.
Ca o recunoaștere a personalității sale deosebite și a importantei sale activități în slujba neamului românesc și a credinței străbune, în anul 2010, la propunerea Societății Culturale „Vinereana”, Primăria și Consiliul Local Cugir îi atribuie post-mortem preotului Ioan Sabău titlul de „Cetățean de Onoare” al orașului Cugir.
Dorin DAVID
Actualitate
Spectacol omagial dedicat Unirii Principatelor Române, pe scena Centrului Cultural „Valentin Uritescu” din Cugir
Unirea Principatelor Române – marcată printr-un spectacol dedicat susținut de către tinerii membri ai cercurilor de muzică, dans și teatru de la Centrul Cultural „Valentin Uritescu” din Cugir.
Unirea Principatelor Române este un moment cheie în istoria României fără de care închegarea statului modern România, nu putea exista. Aflate la confluența celor trei imperii: habsburgic, țarist și otoman cele două provincii (Țara Românească și Moldova) au reușit să înfăptuiască acest mare act istoric! Remarcabilă în acele momente a fost personalitatea domnitorului Alexandru Ioan Cuza, tânăr colonel în vârstă de doar 39 de ani și a ministrului său, Mihail Kogălniceanu.
Acest act istoric marcant pentru țara noastră a fost celebrat prin cântecul patriotic și jocul românesc alături de Fanfara Cugir și Marian Vințan, Mlădițe Cugirene și Ionela Popa, Ansamblul Câmpul Pâinii cu Alina și Alin Turlea. Cercul de teatru coordonat de Maria Dodoc a adus în scenă o secvență din Moș Ion Roată și Unirea.
Felicitări tuturor pentru implicare și pentru atmosfera frumoasă de mare sărbătoare pe care ne-au transmis-o tuturor!
Actualitate
Biserica medievală „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”: Scurt istoric al vieții creștine în satul Vinerea
Cele dintâi surse care ne dezvăluie informații despre ortodoxie în satul Vinerea sunt cuprinse într-o însemnare pe un Sinaxar din anul 1699, unde apare numele preotului care slujea în aceea vreme în comuna Vinerea: „Neagoi de la Vinere”.
În anul 1755, vinerenii asemeni cugirenilor vor protesta împotriva aderării la Unirea cu Roma:
„Noi vinerenii, din scaunul Orăștiei ne cerem arhiereu neunit, pe legea grecească și ne iscălim: eu judele Crăciun Barbu, eu Iuon Furdui, eu Samoilă Micle, eu Georgiu Grecu, eu Nicula Urâtul, eu Oprea Filimon și cu tot satul împreună.”
Un izvor preţios ne este oferit de statistica făcută românilor ortodocşi în anul 1766, de către administraţia episcopului Dionisie Novacovici, care înregistrează la Vinerea 534 de locuitori de confesiune ortodoxă.
Peste un an, sunt cunoscute și numele preoților ortodocși vinereni, în persoana lui Petru Nemeș și Avram Uret. În cursul secolului al XIX-lea, comunitatea ortodoxă devine tot mai numeroasă, aceasta și pe fondul eşecului greco-catolicismului în Vinerea.
Dintr-o altă statistică a populației ortodoxe transilvănene din anul 1805, ne dezvăluie existența la Vinerea a unui număr de 290 de familii neunite, o biserică și doi preoți: Petru Uretescu și Matei Crăciun. Creşterea numărului populaţiei ortodoxe din Vinerea se reflectă sugestiv prin prisma statisticii oficiale din anul 1857, în care din cei 1521 de locuitori ai comunei, 1502 aparţineau acestei confesiuni.
Din prima parte a acestui veac vom cunoaşte preoţi din familia Herleştilor, începând cu Theodor Herlea (1790-1852), Ion Herlea (1843-1847), Ioan Herlea (1848-1881), urmaţi apoi de Dănilă Păcurariu (1881-1921), Romul Albu (1914-1921), Nicolae Cerbicean (1921-1940) și Ioan Sabău (1940-1959).
În secolul al XIX-lea, locuitorii din Vinerea, participă activ cu donații în sprijinul unor mănăstiri ca: Stânișoara, Turnu și Frăsinei, toate lăcașuri de cult din județul Vâlcea, sau îmbrățișând viața monahală.
• Istoricul Bisericii medievale Sfinții Apostoli Petru și Pavel” Vinerea
În primul rând țin să le mulțumesc pentru oferirea informațiilor părintelui paroh a comunie Vinerea Mircea Moșneag și a lect. Univ. Dr. Cristian Ioan Popa din cadrul Facultății de Istorie și Filologie din cadrul Universității 1 Decembrie 1918 Alba Iulia.
Informațiile despre acest monument totuși prin valoarea sa istorică s-au păstrat foarte puține în acest sens, unele chiar de loc. Datele referitoare la vechimea bisericii sunt contradictorii. Potrivit părintelui paroh Mircea Moșneag biserica datează din anul 1310.
Biserica de zid din cimitir o regăsim și pe hărțile iosefine din secolul al XVIII-lea, moment în care lăcașul de cult se afla și acum la periferia vestică a satului.
Potrivit lui Vasile Herlea, autorul lucrării „Contribuție la Monografia localității Vinerea” publicată în anul 2002, acesta consemnează că edificiul ar avea o vechime de 6-7 secole. În lucrarea Magyrorszag Muemlekei, se precizează că biserica actuală s-a ridicat pe fundația vechii biserici cu turn, dar nu i se precizează vechimea. Avocatul Ioan Mihu, întocmește în anul 1912, un anteproiect pentru zidirea unei noi biserici ortodoxe în localitate.
Motivul întocmirii acestui proiect ar fi capacitatea mică a bisericii în concordanță cu numărul în creștere a vinerenilor, a doua cauză, care a stat la baza întocmirii proiectului cărturarului vinerean, a fost aceea a incendiului din 1910.
Biserica cu hramul „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”, din localitatea Vinerea, este construită în formă de navă cu plafon, cu un singur turn-podișor. A fost zidită peste temeliile vechi și ridicată integral de la nivelul contraforturilor în sus, în perioada epocii romane. În anul 1890, lăcașul de cult vinerean devine ruină, zidurile bisericii sunt practic vândute bucată cu bucată.
Daunele provocate de incendii repetate, unul dintre ele are loc în anul 1560, în timpul invaziei turcești în zonă, iar ultimul în anul 1910- fiind de altfel cel mai devastator, flăcările provocând edificiului mari pagube, și de lucrările de renovare ale bisericii, au condus la dispariția mai multor elemente arhitectonice din epoca medievală.
Din vechiul edificiu medieval s-au mai păstrat doar fundaţiile, zidurile de la geamuri în jos și contraforturile puternice ale zidurilor de incintă care susțin nava pe laturile de nord si sud. După același autor Vasile Herlea, în fața altarului bisericii erau lespezi mari de piatră, cu vechime în epoca romană, și care au fost refolosite în construcția bisericii. Nișele prezente pe exteriorul altarului la aproximativ 0,50 metri de la nivelul actual al solului, reprezentau pentru specialiști vechile ferestre medievale.
În cursul secolului al -XX-lea, biserica suferă numeroase reparații, în ultimul deceniu fiind repictată și remobilată complet. Lucrările de renovare executate în anul 1987, sub grija părintelui paroh Mircea Moșneag au constat în restaurarea bolții, a podelei și a picturii interioare a bisericii și a iconostasului din altar, a stranelor și a scaunelor arhiepiscopale. În aceeași perioadă este schimbat clopotul mare din turnul din piatră, cu unul mai mic de 1500 kilograme.
Pictura cu tematică religioasă din interiorul cât și din exteriorul bisericii, a fost executată de către pictorul Vasile Nițulescu, fiul pictorului Constantin Nițulescu, cel care a pictat între anii 1950-1957 Biserica „Sfântul Ierarh Nicolae”din Vinerea, cea care se află pe strada Principală din localitate. Lucrările la iconostasul bisericii au fost executate de către sculptorul albaiulian Ioan Cristea. Icoanele din iconostas au fost pictate de către „baciul” Nicolae din Vinerea. Construcția stranelor și a scaunelor arhierești au fost executate de către meșterul local Crăciun Herlea.
După terminarea integrală a lucrărilor de restaurare a bisericii, aceasta a fost târnosită (sfințită), la data de 22 septembrie 1990 în prezența Preasfinţitului Andrei Andreicuț, Arhiepiscopului de Alba Iulia.
Biserica devine biserică parohială în anul 1995, când din ordinul Arhiepiscopiei Ortodoxe de Alba Iulia este înființat pe raza localități, un al doilea post de preot paroh și Biserica „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”-Vinerea devine Vinerea II.
În mileniul al III-lea, mai exact în anul 2006, sub conducerea preotului Ioan Stanciu au loc alte lucrări de renovare și restaurare a bisericii astuparea nișelor de la partea inferioară a absidei altarului, încorporarea turnului-clopotniță într-un pridvor susținut de stâlpi, ridicarea celui de-al doilea pridvor în genul primului – pe intrarea de sud, retencuire, rezugrăvire-pictură cu tematică religioasă pe pereții celor două pridvoare, zugrăvire cu culoare a contraforturilor.
Cel care s-a preocupat de cercetarea, restaurarea și punerea în valoare a elementelor medievale ale bisericii îi sunt atribuite preotului Dimitrie Gornic (1914-1986), ierarh originar din județul Arad, fost deținut politic care a pătimit în închisorile comuniste, acesta a fost condamnat la 18 ani de detenţie grea, pentru „activitate intensă contra clasei muncitoare” şi 18 ani de muncă silnică, pentru „uneltire contra ordinii sociale”.
Preotului Dimitrie Gornic i se datorează declararea edificiului ca monument istoric. În cimitirul bisericii vinerene, se află mormântul avocatului Ioan Mihu si al familiei acestuia, deputat la Marea Unire din 1918 de la Alba Iulia, ca delegat al cercului electoral Orăștie.
Text și foto: Sorin Giurcă
Actualitate
Miercuri, 15 ianuarie 2025: Reuniune dedicată Zilei Culturii Naționale, organizată la Cugir
Miercuri, 15 ianuarie 2025, începând cu ora 18.00, cetățenii orașului Cugir sunt invitați la Centrul Cultural „Valentin Uritescu” din Cugir la o interesantă și inedită întâlnire, prima din acest an.
Organizat sub semnul Culturii Naționale, pe lângă ceaiul servit din partea casei, participanții și-au propus să dezbată și Calendarul Cultural pentru anul care tocmai a început, dar și pentru a se și delecta cu momente ad-hoc dedicate zilei poetului nepereche, Mihai Eminescu.
După cum declară primarul Adrian Teban, este un prilej propice „să planificăm împreună un an cultural bun, cu evenimente pentru fiecare dintre noi și pentru întreaga comunitate”.
Potrivit edilului „localnicii sunt invitați să vină cu propuneri noi și colaborări viitoare pentru a putea corela toate evenimentele și spectacolele viitoare astfel încât, împreună să ne dezvoltăm cât mai frumos ca și comunitate, prin artă și cultură”.
„Nu ezitați să veniți însoțiți de instrumentul muzical preferat sau cu o poezie în buzunar, pentru a sărbători Ziua Culturii Naționale conturând împreună o strategie și o planificare locală care să o susțină”, au precizat și reprezentanții Centrului Cultural.
CONSTANTIN PREDESCU
-
Din judeţacum 9 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 9 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 5 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 9 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic 2025, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 9 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 11 luni
MESAJE de 8 MARTIE, Ziua Femeii 2024. Felicitări, urări și SMS-uri pentru femeile din viața voastră | cugirinfo.ro
-
Administraţieacum 4 luni
Premiu simbolic oferit de Primărie unor societăți comerciale din Cugir, cu prilejul aniversării a 225 de ani de tradiție industrială a orașului
-
Mondenacum 8 luni
Sfinții Constantin și Elena 2024. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro