Rămâi conectat

Actualitate

Pe urmele Marii Uniri la Cugir – Partea I

cugirinfo.ro

Publicat

în

De Ziua Națională, Centrul Cultural Cugir vă propune un scurt serial cu titlul „Pe urmele Marii Uniri la Cugir”.

Alături de profesorul Alin Teodorescu, vom face un parcurs istoric al întâmplărilor locale de la 1918, vom cunoaște locurile și o parte dintre cugirenii care au participat la pregătirea și realizarea Unirii de la Alba Iulia.

În demersul nostru ne vom concentra mai degrabă asupra modului în care evenimente internaționale și naționale s-au reflectat asupra comunității cugirene și a manierei în care aceasta a reușit să le gestioneze. Vom face o incursiune imaginară în vremurile și locurile trecute pentru a încerca să înţelegem problemele cu care se confrunta cugireanul de rând în anul 1918. Acest lucru ne este înlesnit oarecum de faptul că ni se păstreză actele și procesele verbale ale ședințelor Consiliului Național Român, o instituție intermediară între vechea administraţie austro – ungară și noua administrație românescă. Comunitatea cugireană este privilegiată -am putea spune- în acest sens, deoarece, foarte puține comune au păstrat arhivele cu documentele acelor timpuri.

În rândurile care urmează vom încerca să pătrundem în atmosfera entuziastă a sfârșitului de an 1918, care a fost marcat pe plan modial de încheierea Marelui Război- așa cum a fost numit de oamenii acelor vremuri- iar în spațiul românesc, de evenimentul istoric care a eclipsat toate celelalte evenimente petrecute până atunci- Marea Unire petrecută la Alba Iulia în data de 1 decembrie 1918 și care ulterior a fost aleasă ca zi națională a României.

Așadar, să descoperim locurile din Cugir care au fost stâns legate de Marea Unire.

1. TREPTELE CĂPITĂNIȚEI

Primul dintre locurile care și-a pus cel mai mult amprenta asupra unirii la Cugir sunt “Treptele Căpităniței”- considerat punctul zero al evenimentelor premergătore Marii Uniri de la Cugir. Aceste trepte se aflau în fața casei din stânga porții principale a cimitirului Bisericii Sf. Treime. În anul 1918 cugirenii se adunau „La Trepte” pentru a asculta anunțurile importante ale primăriei sau mesajele transmise de autoritățile centrale.

Istoria acestor trepte este mult mai veche decât evenimentele din luna noiembrie 1918, iar ceea ce știm astăzi despre acest loc se datorează monografiei despre Comuna Cugir scrisă în anul 1932 de Augustin Berian și în mod special documentelor Consiliului Național Român din Cugir.

Astfel, în capitolul „Publicitatea la Cugir”, Augustin Berian ne spune că inițial autoritățile făceau anunțurile importante pentru comunitatea cugireană în fața primăriei sau „canțelariei comunale” cum îi spuneau pe atunci cugirenii. Reprezentatul primăriei aștepta în zilele de duminică sau sărbători momentul în care lumea ieșea de la biserică și se aduna în fața “canțelariei comunale” pentru a face diverse anunțuri care priveau comunitatea.

Locul anunțurilor s-a schimbat după ce fostul notar și primar Nicolae Măriuț a construit o casă din cărămidă cu trepte în față, lângă intrarea principală în cimitir pe partea stângă, visavi de clădirea Școlii Românești din Cugir.

„Treptele Căpităniței” cum au fost denumite ulterior erau trei la număr și au primit o dublă întrebuințare. Erau folosite pentru intrarea într-un magazin care funcționa în prima cameră de la strada principală și erau folosite și ca platformă de pe care reprezentatul primăriei făcea anunțurile fiind mult mai înalte decât nivelul străzii și mult mai aproape de biserică.

„[locul s-a schimbat] Numai după clădirea casei de zid, situată și astăzi lângă poarta cimitirului de fostul notar și primar Nic. Măriutz, astăzi locuită de d-na. Căp. Tăban, în fața cărora se găsesc și astăzi niște trepte/scări de piatră pentru intrarea în prăvălie (vezi art. „Cei trei Jacobi” de la cap. Industrie comeţ). Pe aceste trepte se aştepta de către autoritatea comunală ieşirea oamenilor din biserică după a căror sosire se începea tălmăcirea poruncilor din nemțește și ungurește pe înţelesul tuturor”, (ing. Augustin Berian, Monografia Cugirului 1932, ed. Qual Media, Cluj Napoca, 2013, p. 116)

Augustin Berian ne mai spune că aici a funcționat pentru o perioadă, cel de-al treilea magazin din comună, deținut de un evreu. În cele din urmă, magazinul a dat faliment iar treptele au fost folosite doar ca platformă pentru anunțuri. Casa a fost ulterior cumpărată de fostul căpitan în armata asutro-ungară Gheorghe Teban- cel mai probabil după desfințarea magazinului. După moartea sa, proprietara casei a rămas soția, căreia cugirenii îi spuneau Căpitănița.

Revenind la legătura acestora cu evenimentele care le-au făcut celebre…

În ziua de duminică 4 noiembrie 1918, preotul Ariton Migia după ce oamenii au ieșit de la slujba din biserică a convocat aici prima adunare liberă a cugirenilor. Scopul manifestației a fost înființarea unei administrații românească pentru comunitatea cugirenă care trebuia să ia locul vechii administrații a statului maghiar. A fost o adunare istorică pentru toată suflarea românească cugireană. Procesele verbale alocă acestui eveniment 4 pagini scrise de mână. Rând pe rând, oratorii locali le vor vorbi cugirenilor de pe Treptele Căpităniței despre libertate și despre noua lume care atunci se deschidea în fața ochilor tuturor- după secole de-a rândul în care, moșii și strămoșii lor au putut doar să o viseze sau să o spere, ca toți românii să trăiască într-o singură țară.

Procesele verbale menționează că „la trepte” s-au ținut 4 mari adunări memorabile în zilele de: 4 (duminică), 5 (luni), 8 (joi) și 24 (sâmbătă) noiembrie 1918.

Au fost amintite în mod explicit însă doar de două ori și anume în procesul verbal al adunării „ținute în liber” din 8 noiembrie, convocată cu ocazia depunerii jurământului Gărzii Naționale din Cugir:

„Sfințindu-se steagul, ese stegaru cu el afară din biserică, dândui-se poporului ştirea, că jurământul gardei civile naționale, se va ținea în liber, acolo unde s’a ţînut prima adunare poporală, de glorioasă amintire a renaşterii noastre naţionale, acolo de unde mai demult se dădea poporului porunci, acel loc a fost „Treptele căpităniței””. (Consiliul Național Român, Registre I, p. 24-25)

A doua oară, în același proces verbal, sunt menționate în legătură cu depunerea jurământului:

„Pe trepte se ridică preşedintele sfatului naţional Ariton Migia, garda vine lângă trepte, steagul le fâlfăie peste capete în adierea lină a vântului, iar preotul ceteşte şi cu toţii zic jurământul următor:…”( Consiliul Național Român, Registre I, p. 24-25)

Cu siguranță mulți oratori au vorbit de pe ele la cele patru mari adunări, dar în procesele verbale nu au fost consemnați decât opt: președintele Consiliului Național Român Cugir – pr. Ariton Migia, vice președintele Consiliului Național Român Cugir – pr. Romul Crișan, secretarul Consiliului Național Român Cugir – învățător Traian Lupea, Gheorghe Micu Niculae, Gheorghe Băluț Nicolae, directorul Școlii Românești din Cugir – Mihaiu Găzdak, protopop gr. cat Ioan Ienea din Orăștie, directorul Băncii “Ardeleana” Orăștie – dr. Octavian Sglimbea.

Datorită acelor adunari memorabile, treptele au rămas celebre în amintirea oamenilor chiar ṣi zeci de ani mai târziu. Augustin Berian mărturisea că au fost folosite și de alte personalități care au vizitat ulterior Cugirul:

„Dar aceste scări / trepte, au devenit cu deosebire de la 1918 încoace istorice pentru faptul că de pe aceste scări în formă de tribună, se vorbea, se povestea de diferiţi oratori apropierea zorilor de libertate ce aveau să vină, pentru întregirea neamului, din care cauză s-au şi botezat cu frumosul nume de „Tribuna Cugirului”. De pe această tribună au vorbit atâţia fruntaşi ai neamului ca: Dr. Aurel Vlad din Orăștie, D. G. G. Mironescu, foşti miniștri, N. Ghidioneseu, prof. Univ. D. Dămian, directorul liceului din Orăştie, preoţii Mija și Crişan etc.” (ing. Augustin Berian, Monografia Cugirului 1932, ed. Qual Media, Cluj Napoca, 2013, p. 116)

Astăzi din păcate treptele nu mai există și nici nu am reușit până acum să le identificăm în vreo poză veche. În schimb, casa în fața căreia erau amplasate există și poate fi văzută în imaginea atașată textului. Pentru a ne face o idee despre cum arătau, am apelat la memoria celor care și le mai amintesc. În acest sens, l-am rugat pe tatăl meu, Teodorescu Petru să realizeze o schiță a lor și dorim să-i mulțumim și pe acestă cale.

Constantin PREDESCU

Autor: Prof. Alin TEODORESCU

Vor urma episoadele:

– ȘCOALA ROMÂNEASCĂ DIN CUGIR

– CASINA ROMÂNĂ

– BISERICA SF. TREIME

– CANȚELARIA COMUNALĂ


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Actualitate

Biserica medievală „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”: Scurt istoric al vieții creștine în satul Vinerea

cugirinfo.ro

Publicat

în

Cele dintâi surse care ne dezvăluie informații despre ortodoxie în satul Vinerea sunt cuprinse într-o însemnare pe un Sinaxar din anul 1699, unde apare numele preotului care slujea în aceea vreme în comuna Vinerea: „Neagoi de la Vinere”.

În anul 1755, vinerenii asemeni cugirenilor vor protesta împotriva aderării la Unirea cu Roma:

„Noi vinerenii, din scaunul Orăștiei ne cerem arhiereu neunit, pe legea grecească și ne iscălim: eu judele Crăciun Barbu, eu Iuon Furdui, eu Samoilă Micle, eu Georgiu Grecu, eu Nicula Urâtul, eu Oprea Filimon și cu tot satul împreună.”

Un izvor preţios ne este oferit de statistica făcută românilor ortodocşi în anul 1766, de către administraţia episcopului Dionisie Novacovici, care înregistrează la Vinerea 534 de locuitori de confesiune ortodoxă.

Peste un an, sunt cunoscute și numele preoților ortodocși vinereni, în persoana lui Petru Nemeș și Avram Uret. În cursul secolului al XIX-lea, comunitatea ortodoxă devine tot mai numeroasă, aceasta și pe fondul eşecului greco-catolicismului în Vinerea.

Dintr-o altă statistică a populației ortodoxe transilvănene din anul 1805, ne dezvăluie existența la Vinerea a unui număr de 290 de familii neunite, o biserică și doi preoți: Petru Uretescu și Matei Crăciun. Creşterea numărului populaţiei ortodoxe din Vinerea se reflectă sugestiv prin prisma statisticii oficiale din anul 1857, în care din cei 1521 de locuitori ai comunei, 1502 aparţineau acestei confesiuni.

Din prima parte a acestui veac vom cunoaşte preoţi din familia Herleştilor, începând cu Theodor Herlea (1790-1852), Ion Herlea (1843-1847), Ioan Herlea (1848-1881), urmaţi apoi de Dănilă Păcurariu (1881-1921), Romul Albu (1914-1921), Nicolae Cerbicean (1921-1940) și Ioan Sabău (1940-1959).

În secolul al XIX-lea, locuitorii din Vinerea, participă activ cu donații în sprijinul unor mănăstiri ca: Stânișoara, Turnu și Frăsinei, toate lăcașuri de cult din județul Vâlcea, sau îmbrățișând viața monahală.

• Istoricul Bisericii medievale Sfinții Apostoli Petru și Pavel” Vinerea

În primul rând țin să le mulțumesc pentru oferirea informațiilor părintelui paroh a comunie Vinerea Mircea Moșneag și a lect. Univ. Dr. Cristian Ioan Popa din cadrul Facultății de Istorie și Filologie din cadrul Universității 1 Decembrie 1918 Alba Iulia.

Informațiile despre acest monument totuși prin valoarea sa istorică s-au păstrat foarte puține în acest sens, unele chiar de loc. Datele referitoare la vechimea bisericii sunt contradictorii. Potrivit părintelui paroh Mircea Moșneag biserica datează din anul 1310.

Biserica de zid din cimitir o regăsim și pe hărțile iosefine din secolul al XVIII-lea, moment în care lăcașul de cult se afla și acum la periferia vestică a satului.

Potrivit lui Vasile Herlea, autorul lucrării „Contribuție la Monografia localității Vinerea” publicată în anul 2002, acesta consemnează că edificiul ar avea o vechime de 6-7 secole. În lucrarea Magyrorszag Muemlekei, se precizează că biserica actuală s-a ridicat pe fundația vechii biserici cu turn, dar nu i se precizează vechimea. Avocatul Ioan Mihu, întocmește în anul 1912, un anteproiect pentru zidirea unei noi biserici ortodoxe în localitate.

Motivul întocmirii acestui proiect ar fi capacitatea mică a bisericii în concordanță cu numărul în creștere a vinerenilor, a doua cauză, care a stat la baza întocmirii proiectului cărturarului vinerean, a fost aceea a incendiului din 1910.

Biserica cu hramul „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”, din localitatea Vinerea, este construită în formă de navă cu plafon, cu un singur turn-podișor. A fost zidită peste temeliile vechi și ridicată integral de la nivelul contraforturilor în sus, în perioada epocii romane. În anul 1890, lăcașul de cult vinerean devine ruină, zidurile bisericii sunt practic vândute bucată cu bucată.

Daunele provocate de incendii repetate, unul dintre ele are loc în anul 1560, în timpul invaziei turcești în zonă, iar ultimul în anul 1910- fiind de altfel cel mai devastator, flăcările provocând edificiului mari pagube, și de lucrările de renovare ale bisericii, au condus la dispariția mai multor elemente arhitectonice din epoca medievală.

Din vechiul edificiu medieval s-au mai păstrat doar fundaţiile, zidurile de la geamuri în jos și contraforturile puternice ale zidurilor de incintă care susțin nava pe laturile de nord si sud. După același autor Vasile Herlea, în fața altarului bisericii erau lespezi mari de piatră, cu vechime în epoca romană, și care au fost refolosite în construcția bisericii. Nișele prezente pe exteriorul altarului la aproximativ 0,50 metri de la nivelul actual al solului, reprezentau pentru specialiști vechile ferestre medievale.

În cursul secolului al -XX-lea, biserica suferă numeroase reparații, în ultimul deceniu fiind repictată și remobilată complet. Lucrările de renovare executate în anul 1987, sub grija părintelui paroh Mircea Moșneag au constat în restaurarea bolții, a podelei și a picturii interioare a bisericii și a iconostasului din altar, a stranelor și a scaunelor arhiepiscopale. În aceeași perioadă este schimbat clopotul mare din turnul din piatră, cu unul mai mic de 1500 kilograme.

Pictura cu tematică religioasă din interiorul cât și din exteriorul bisericii, a fost executată de către pictorul Vasile Nițulescu, fiul pictorului Constantin Nițulescu, cel care a pictat între anii 1950-1957 Biserica „Sfântul Ierarh Nicolae”din Vinerea, cea care se află pe strada Principală din localitate. Lucrările la iconostasul bisericii au fost executate de către sculptorul albaiulian Ioan Cristea. Icoanele din iconostas au fost pictate de către „baciul” Nicolae din Vinerea. Construcția stranelor și a scaunelor arhierești au fost executate de către meșterul local Crăciun Herlea.

După terminarea integrală a lucrărilor de restaurare a bisericii, aceasta a fost târnosită (sfințită), la data de 22 septembrie 1990 în prezența Preasfinţitului Andrei Andreicuț, Arhiepiscopului de Alba Iulia.
Biserica devine biserică parohială în anul 1995, când din ordinul Arhiepiscopiei Ortodoxe de Alba Iulia este înființat pe raza localități, un al doilea post de preot paroh și Biserica „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”-Vinerea devine Vinerea II.

În mileniul al III-lea, mai exact în anul 2006, sub conducerea preotului Ioan Stanciu au loc alte lucrări de renovare și restaurare a bisericii astuparea nișelor de la partea inferioară a absidei altarului, încorporarea turnului-clopotniță într-un pridvor susținut de stâlpi, ridicarea celui de-al doilea pridvor în genul primului – pe intrarea de sud, retencuire, rezugrăvire-pictură cu tematică religioasă pe pereții celor două pridvoare, zugrăvire cu culoare a contraforturilor.

Cel care s-a preocupat de cercetarea, restaurarea și punerea în valoare a elementelor medievale ale bisericii îi sunt atribuite preotului Dimitrie Gornic (1914-1986), ierarh originar din județul Arad, fost deținut politic care a pătimit în închisorile comuniste, acesta a fost condamnat la 18 ani de detenţie grea, pentru „activitate intensă contra clasei muncitoare” şi 18 ani de muncă silnică, pentru „uneltire contra ordinii sociale”.

Preotului Dimitrie Gornic i se datorează declararea edificiului ca monument istoric. În cimitirul bisericii vinerene, se află mormântul avocatului Ioan Mihu si al familiei acestuia, deputat la Marea Unire din 1918 de la Alba Iulia, ca delegat al cercului electoral Orăștie.

 

Text și foto: Sorin Giurcă


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Miercuri, 15 ianuarie 2025: Reuniune dedicată Zilei Culturii Naționale, organizată la Cugir

cugirinfo.ro

Publicat

în

Miercuri, 15 ianuarie 2025, începând cu ora 18.00, cetățenii orașului Cugir sunt invitați la Centrul Cultural „Valentin Uritescu” din Cugir la o interesantă și inedită întâlnire, prima din acest an.

Organizat sub semnul Culturii Naționale, pe lângă ceaiul servit din partea casei, participanții și-au propus să dezbată și Calendarul Cultural pentru anul care tocmai a început, dar și pentru a se și delecta cu momente ad-hoc dedicate zilei poetului nepereche, Mihai Eminescu.

După cum declară primarul Adrian Teban, este un prilej propice „să planificăm împreună un an cultural bun, cu evenimente pentru fiecare dintre noi și pentru întreaga comunitate”.

Potrivit edilului „localnicii sunt invitați să vină cu propuneri noi și colaborări viitoare pentru a putea corela toate evenimentele și spectacolele viitoare astfel încât, împreună să ne dezvoltăm cât mai frumos ca și comunitate, prin artă și cultură”.

„Nu ezitați să veniți însoțiți de instrumentul muzical preferat sau cu o poezie în buzunar, pentru a sărbători Ziua Culturii Naționale conturând împreună o strategie și o planificare locală care să o susțină”, au precizat și reprezentanții Centrului Cultural.

 

CONSTANTIN PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Sute de cugireni au participat luni, 6 ianuarie 2025, la slujba Agheazmei Mari oficiată pe platoul din fața Catedralei „Adormirea Maicii Domnului”

cugirinfo.ro

Publicat

în

Locuitorii orașului Cugir, au participat la Slujba de Bobotează. Credincioșii au plecat acasă cu apă sfințită Pe o vreme primăvăratică, sute de cugireni ai orașului Cugir, au participat astăzi la slujba specială de Bobotează(sfinţire a apelor), numită şi Agheasma Mare.

Apa primită astăzi, are puteri tămăduitoare asupra sufletului şi trupului celui care o bea.

Sărbătorile de Iarnă, se vor încheia marți cu Sărbătoarea Sfântului Ioan Botezătorul.

Slujba Bobotezei a început la ora 09.00 cu Liturghia sfântului Ioan Gură de Aur Arhiepiscopul Constantinopolului, urmată de cea a sfințirii Aghiasmei Mari. Slujba a avut loc pe platoul din fața Catedralei „Adormirii Maicii Domnului” din Cugir, fiind oficiată de către preoții parohi Adrian Cebotari și Bogdan Șalariu.

Tot aici, organizatorii au pregătit 7 butoaie umplute cu apă, puse la dispoziția credincioșilor care au dorit să ia apă sfințită acasă.

În final, la sfârşitul slujbei de Bobotează, credincioşii au primit şi binecuvântarea preoţilor slujitori.

• Ce este Aghiasma Mare și cum se bea

Practic, după ce se cheamă Duhul Sfânt, mâna preotului binecuvântează cruciş apa de trei ori, apoi se rosteşte iar o rugăciune, după care procedeul este repetat. La sfârşit, în apă se cufundă crucea şi busuiocul.

Agheasma de Bobotează este considerată apa sfințită cu cele mai mari puteri, este apa ce rămâne “vie” și proaspătă timp îndelungat fară a se deteriora odată cu trecerea timpului.

Agheasma cea Mare se săvârşeşte de către arhiereu sau preot într-un cadru festiv, numai în biserică, lângă o apă curgătoare, lângă un lac sau la malul mării, şi numai de Bobotează sau în Ajunul ei.

Aceasta este tămăduitoare şi are putere sfinţitoare foarte mare, pentru că este sfinţită în chiar ziua în care Mântuitorul a sfinţit apele, botezându-Se în Iordan.

În restul anului, cei opriți de la Sfânta Împărtășanie, ca mângâiere si nădejde a mântuirii lor, au voie sa o ia după ce se spovedesc.

Mai poate fi luată și imediat după Sfânta Împărtăşanie.

Ea se mai folosește la sfințirea bisericilor, a antimiselor, a Sfântului si Marelui Mir, precum si la casele tulburate de demoni.

Azi se stropesc cu Aghiasma Mare toate casele, ogoarele, viile, livezile si animalele, pentru a le feri de toată reaua întâmplare. Unii credincioși obișnuiesc sa o păstreze în vase curate, ca pe o binecuvântare, ani în șir, aceasta rămânând curată si plăcută la gust.

 

Aghiasma Mică se bea imediat după Sfânta Anafură, în tot cursul anului.

Prin stropirea cu apă sfințită duhurile cele viclene se gonesc din tot locul, oamenii se acoperă și se păzesc de tot lucrul rău, se aduce îndestulare gospodăriilor, se tămăduiesc bolile și se dăruiește iertare de păcatele mici.

Această apă se foloseşte de către preot la săvârșirea ierurgiilor (slujbe mici), sfințirea fântânilor, a icoanelor, a bisericii care a suferit o reparație de mică anvergură, a veșmintelor si obiectelor de cult.

Se mai folosește și la alte slujbe, precum binecuvântarea începerii semănatului, sfinţirea vaselor, izbăvirea viilor si grădinilor bântuite de lăcuste si gândaci.

Cunoscută sub denumirea Botezul Domnului, Boboteaza aminteşte de momentul în care Iisus Hristos, la vârsta de 30 de ani, a fost botezat de Sfântul Ioan Botezătorul în râul Iordan.

Evanghelistul Matei spune că Iisus a venit din Galileea la râul Iordan, unde boteza Ioan Botezatorul, cerând să fie şi el botezat. Ioan i-a spus: „Eu am trebuinţă să fiu botezat de tine şi tu vii la mine”, iar la răspunsul lui Iisus că aşa se cuvine, acesta a fost botezat în cele din urmă de către Ioan.

Boboteaza este o manifestare a celor trei elemente ale Treimii: Fiul este botezat în Iordan de către Ioan Botezătorul, Sfântul Duh se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer îl declară că fiind Fiul Său.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Știrea ta

Politică

Societate

Economie

Sport

Din județ

Cele mai citite știri

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir