Învăţământ - Cultură
Mâine începe Bacalaureatul. Vezi ce trebuie să ştii
Luni, 10 iunie cu începând cu ora 9.00 elevii din anii terminali şi cei care au terminat promoţiile anterioare şi s-au înscris, vor susţine examenul de bacalaureat.
Proba de mâine, evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală la limba şi literatura română (proba A) se va verifica capacitatea de a înţelege un text la prima vedere, literar sau non-literar, de a exprima şi argumenta un punct de vedere, de a-şi organiza discursul, de a se adapta la situaţia de comunicare şi de a utiliza limba literară. Elevii trebuie să ateste că pot identifica şi prezenta elementele unei comunicări (emiţător, receptor, mesaj, cod, canal, context) şi funcţiile acestora, dar mai ales că pot vorbi onest, liber, pornind de la un text la prima vedere. În urma susţinerii acestei probe, absolvenţii nu vor primi note, ci un certificat care atestă capacitatea lor de a utiliza limba română: utilizator mediu, avansat sau experimentat.
Prima sesiune a bacalaureatului, evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română se desfăşoară până pe 12 iunie, potrivit calendarului de desfăşurare a examenului aprobat de Ministerul Educaţiei Naţionale.
Din judeţul Alba s-au înscris 3.408 pentru a susţine acest examen dintre care 2.495 sunt în clasa a 12-a. S-au înscris 570 persoane care au terminat liceul anii trecuţi. Metodologia de organizare prevede că absolvenţii promoţiilor anterioare anului 2011 vor susţine examenul de bacalaureat în conformitate cu programele şcolare aprobate în 2011. La bacalaureat 2013 vor participa 343 elevi care provin de la şcolile profesionale sau cu regim de seral.
Accesul în sală la bacalaureat se face pe bază de act de identitate
Pentru probele scrise, accesul candidaţilor în sălile de examen se va face pe baza actului de identitate, cu cel puţin 30 de minute înainte de începerea probei. Elevii vor fi puşi câte unul în bancă.
Regulamentul de organizare al examenului prevede că elevii nu au voie să intre în sală cu niciun fel de lucrări, de la manuale până la dicţionare de care s-ar putea ajuta la examen.
Examenul se va organiza, la fel ca şi în ceilalţi ani, în trei tipuri de centre de examen: licee – in care se organizează probele orale, centrele de examen unde se organizează probele scrise şi centrele zonale de evaluare unde se dă proba E, la alegere a profilului.
Pentru a promova examenul elevii vor trece fiecare examen cu cel puţin nota 5, dar per ansamblu, media de la BAC 2013 trebuie să fie de cel puţin 6. Pentru candidaţii care obţin media generală 5,99, aceasta se va rotunji la 6,00.
Calendarul Examenului de Bacalaureat 2013 sesiunea iunie – iulie
Examenul de bacalaureat începe în 10 iunie cu evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală la limba şi literatura română (proba A), susţinută până în 12 iunie. În perioada 12-14 iunie va avea loc (proba B) evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă. Proba de evaluarea a competenţelor digitale (proba D) se întinde pe durata a cinci zile (17-21 iunie) care va fi urmată de evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională în perioada 25-28 iunie (proba C).
Probele scrise la bacalaureat vor fi susţinute în 1 iulie la Limba şi literatura română (proba E a), iar în 2 iulie va avea loc proba la Limba şi literatura maternă (proba E b). Emoţiile continuă în 3 iulie (proba E c) atunci când elevii vor susţine proba obligatorie a profilului şi în 5 iulie ultima probă care va fi la alegere în funcţie de profilul terminat (proba E d).
În 8 iulie până la ora 12.00 rezultatele vor fi afişate pe internet şi respectiv la şcoli, iar contestaţiile se fac în aceeaşi zi în intervalul orar 12.00-16.00. Între 9 şi 11 iulie vor fi rezolvate contestaţiile şi se vor afişa în 12 iulie.
Potrivit metodologiei, elevii pot avea subiecte diferite în funcţie de profilul terminat, iar sălile unde vor fi examinaţi şi unde se vor corecta lucrările vor fi supravegheate video.
Învăţământ - Cultură
Școala Gimnazială „Singidava” Cugir – școală pilot în proiectul „Politici și resurse pentru școli sigure și suportive”
În urma procesului de selecție derulat conform metodologiei aprobate în cadrul proiectului „Politici şi resurse pentru şcoli sigure și suportive”, Școala Gimnazială „Singidava” Cugir a fost selectată ca unitate pilot pentru implementarea activităților de testare şi validare a instrumentelor dezvoltate prin proiect.

Proiectul este implementat de Ministerul Educației şi Cercetării în colaborare cu UNICEF România, Comisia Europeană şi beneficiază de consultanță din partea BRIO în etapa de pilotare.
Activitățile cheie ale proiectului includ o analiză reprezentativă la nivel național cu privire la starea de bine a elevilor și abilitățile sociale și emoționale ale acestora în cadrul învățământului gimnazial, o evaluare a bunelor practici europene în acest domeniu, dezvoltarea de instrumente și recomandări, precum și un program pilot în 8-10 școli, care să sprijine testarea elementelor dezvoltate prin proiect.
Proiectul a debutat cu participarea reprezentanților școlilor implicate, a inspectoratelor școlare, precum și a reprezentanților CJRAE, la un workshop dedicat obiectivelor proiectului. Din partea școlii, a participat prof. consilier Bianca Mareș. Participanții au fost consultați cu privire la nevoile specifice fiecărei școli în raport cu obiectivele propuse, iar ulterior au participat la Conferința Internațională TAIEX, unde au fost prezentate exemple de bune practici de către reprezentanți ai sistemelor de învățământ din diverse țări partenere.
Participarea Şcolii Gimnaziale „Singidava” Cugir contribuie la pilotarea intervenției privind promovarea stării de bine și a mediului educațional sigur și suportiv, precum și la validarea instrumentelor și a programului de formare a personalului şcolar, realizate cu sprijinul tehnic al BRIО.
În implementarea acestei etape, Inspectoratul Şcolar Județean Alba şi Centrul Județean de Resurse şi Asistență Educațională Alba sprijină activ şcoala-pilot, prin facilitarea comunicării, sprijin metodologic local şi implicarea specialiştilor în consiliere şcolară. Colaborarea instituțională dintre școală, inspectorat și CJRAE este esențială pentru asigurarea calității procesului de pilotare şi pentru integrarea rezultatelor în practica educațională curentă. Școala a primit deja vizita reprezentanților UNICEF, iar diriginții claselor de gimnaziu au început activitatea de învățare pe platforma de learning scoala.brio.ro pentru a deveni, la rândul lor, formatori pentru cadre didactice din școală sau din școlile partenere. Prin acest proiect se vor dezvolta instrumente personalizate, cum ar fi ghiduri, recomandări și programe de formare dedicate personalului educațional pentru a integra activități pentru dezvoltarea competențelor sociale și emoționale în activitatea de predare și în managementul clasei.
Acest angajament instituțional şi implicarea activă în această pilotare reprezintă o contribuție importantă la dezvoltarea politicilor şi resurselor pentru şcoli sigure și suportive în România.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
„Bucuriile Toamnei” – Proiect educational la Colegiul Național „David Prodan” Cugir
În fiecare an, toamna este sărbătorită cu emoție și bucurie de elevii și cadrele didactice de la Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir și Școala Gimnazială „Ioan Mihu” Vinerea, structuri arondate Colegiului Național „David Prodan” Cugir, în cadrul proiectului educațional „BUCURIILE TOAMNEI”.

Recent, timp de aproape 10 zile, școala s-a transformat într-un veritabil colț de poveste. Toamna, cu întreaga ei paletă de culori și arome, a devenit sursa principală de inspirație. Elevii din ciclul primar și cel gimnazial au pornit într-o călătorie educativă și creativă în cadrul proiectului „BUCURIILE TOAMNEI”, inițiativă menită să îi ajute să descopere farmecul schimbărilor din natură și plăcerea de a crea.
Activitățile au început cu citirea unor textelor literare dedicate acestui anotimp. În sălile de clasă, copiii au ascultat poezii, au descifrat sensurile metaforelor, au cântat și au vorbit despre modul în care scriitorii descriu ploaia, frunzele, vântul sau lumina aurie a toamnei. Au înțeles astfel că toamna nu este doar o trecere spre iarnă, ci și un prilej de introspecție și frumusețe.
„Elevii, sprijiniți de cadre didactice și părinți, au creat adevărate opere de artă pornind de la materiale simple din natură: frunze ruginii, conuri de brad, crenguțe, fructe, legume, dovlecei sau flori de sezon. Prin îndemânarea lor au prins viața colaje impresionante, picturi vibrante, personaje din povești și obiecte decorative ingenioase. Măștile de carnaval și costumațiile de toamnă au fost dovadă că inventivitatea lor nu are limite.
Au fost organizate ateliere de creație literară, în care elevii și-au pus gândurile pe hârtie. Au scris în română și engleză texte în care au descris ce înseamnă pentru ei toamna: uneori nostalgie, alteori liniște, uneori veselie sau chiar un început.
Activitățile proiectului „BUCURIILE TOAMNEI” s-au încheiat cu o prezentare a costumelor de toamnă și o expoziție organizată în sălile de clasă și pe holurile școlii. Copiii au defilat în costume inspirate din natură, fiecare costum fiind o mică operă de artă. A fost o paradă veselă, acompaniată de cântece și dans.
Astfel, „BUCURIILE TOAMNEI” nu a fost doar un proiect educațional, ci o experiență care a adus comunitatea mai aproape. A unit elevi, părinți, bunici și profesori într-o sărbătoare a frumuseții, a creativității și a naturii. Toamna, cu farmecul ei discret, a reușit să transforme școala într-un loc mai cald, mai colorat și mai viu”, ne-a relatat prof. Szilagyi – Tomoiu Mihaela.
Colegiul Național „David Prodan” Cugir / (Ar.) Școala Gimnazială Nr. 3 Cugir a îmbrăcat astfel straiele aurii ale toamnei prin lucrările realizate cu multă dăruire, bucurie și îndemânare de elevi, sub îndrumarea cadrelor didactice coordonatoare: Țîrlea Anca Stela – director, Teban Laura dir. adj., profesori: Szilagyi-Tomoiu Mihaela, Enescu Luminița, Borza Monalisa, Presecan Sabina, Tecșa Anda, Matei Mihaela, Sîmpetru Cristina, Țigău Anamaria, Nistor Anca, Bran Camelia, Conț Mădălina, Șandru Rebeca, Igna Daniela, Cebotari Luminița, Vereș Mihaela, Țîrlea Alexandra, Popa Ionela, Todea Daniela, Cioara Anca, Herlea Ana, Szabo Ionela, Bec Iasmina, Tuhuț Andreea.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Ziua Teatrului Kamishibai la Grădinița și Școala Primară Vinerea – o sărbătoare a poveștilor și creativității în proiectul eTwinning „From Story to Cody”
În această săptămână, copiii și cadrele didactice de la Grădinița Vinerea și Școala Primară Vinerea au celebrat Ziua Teatrului ,,Kamishibai”, transformând o zi obișnuită într-un prilej de bucurie, curiozitate și întâlnire cu lumea poveștilor.

Activitatea s-a desfășurat în cadrul proiectului eTwinning „From Story to Cody”, un demers educațional care aduce împreună lectura, artele vizuale și tehnologia și care conectează elevi și profesori din România, Grecia, Cipru, Portugalia, Turcia și Slovacia într-o comunitate internațională de învățare.
Colectivul din Vinerea, coordonat de profesorii Nicoletta Huștiuc și Anca Cioară, a pregătit pentru copii o serie de momente dedicate teatrului Kamishibai – o artă tradițională japoneză ce îmbină cu delicatețe ilustrația cu arta povestirii. Cu ajutorul butai-ului, o mică scenă din lemn în care se introduc planșele ilustrate, cei mici au pășit într-un univers în care imaginația prinde formă, iar poveștile se dezvăluie treptat, cadru cu cadru. Copiii au descoperit farmecul acestui mod special de a spune povești, au ascultat cu atenție istorisirile pregătite și au creat propriile ilustrații, dând viață unor personaje colorate și unor emoții puternice trăite prin creion, pensulă și culoare.
Momentul cel mai așteptat al zilei a fost întâlnirea online cu o performera Kamishibai din Japonia, invitata specială a proiectului. Conectarea directă cu o artistă japoneză le-a oferit copiilor o experiență cu adevărat unică. Aceștia au urmărit un spectacol autentic de Kamishibai, s-au bucurat de modul în care povestea a prins viață în mâinile unei profesioniste și au ascultat cu interes prezentarea despre originile și evoluția acestei forme artistice. Întrebările copiilor au transformat sesiunea într-un dialog viu și plin de curiozitate, iar prezența artistei a deschis o fereastră reală către cultura niponă.
„Participarea la proiectul eTwinning „From Story to Cody” creează pentru elevi un context în care învățarea devine colaborativă, deschisă și orientată către descoperire. Prin schimburile interculturale și activitățile creative, copiii înțeleg mai bine diversitatea lumii în care trăiesc și se apropie de colegi din alte țări prin limbajul universal al poveștilor. Ziua Teatrului Kamishibai a demonstrat încă o dată puterea extraordinară a poveștilor de a uni oameni, de a inspira idei noi și de a deschide orizonturi. Evenimentul desfășurat la Grădinița Vinerea și Școala Primară Vinerea a fost o adevărată sărbătoare a imaginației și a colaborării. Vocea poveștilor a călătorit simbolic din România până în Japonia, creând un lanț al creativității fără granițe și oferind copiilor o zi pe care o vor purta în memorie ca pe o întâlnire cu magia unei culturi îndepărtate, dar surprinzător de apropiate prin frumusețea ei”, a declarat prof. Nicoletta Huștiuc.
Constantin PREDESCU
-
Mondenacum 3 luniMesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luniCând pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 7 luniMESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 6 luniSfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Cugireniacum 4 săptămâniFoarfeca, visul și scena: Drumul unui frizer din Cugir spre succesul internațional
-
Sportacum 12 luniTriumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 7 luniCând sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum o lunăMedicul cugirean Terezia Mureșan-Samoilescu a primit, la Berlin, premiul pentru studiul legat de modalitățile actuale de tratament ale plăgilor greu vindecabile