Învăţământ - Cultură
La Cugir, proiectul „Fiecare copil în grădiniţă”, la ceas de bilanţ
Potrivit recomandărilor făcute de Comisia Europeană, „prevenirea transmiterii dezavantajelor de la generaţie la generaţie este o investiţie crucială în viitorul Europei, cu beneficii pe termen lung pentru copii, economie şi întreaga societate”.
În acest context, s-a acţionat de către autorităţile române ca educaţia timpurie să fie corelată pozitiv cu rate mai mari de absolvire a şcolii şi de angajabilitate şi mai mici de infracţionalitate. Un recent raport pe patru ani către parteneri şi investitori privin derularea în România a Programului „Fiecare copil în grădiniţă”, evidenţiază faptul că acei copii care sunt expuşi de timpuriu limbajului şi cărţilor devin elevi mai buni la şcoală şi adulţi mai uşor de angajat mai târziu. Tot respectivul raport relevă faptul că investiţia în programe de educaţie timpurie este esenţială pentru a rupe cercul sărăciei multigeneraţionale şi, în acelaşi timp, este o dovadă de economie inteligentă.
Referindu-se la rezultatele cumulate în perioada 2010-2014, precum şi la efectele reale ale programului, directorul adjunct al Şcolii Gimnaziale „Singidava” Cugir, prof. Gabriela Lupu, arăta că „există o evoluţie şi un progres clar datorită acestei abordări. Mulţi dintre copii sunt acum integraţi, iar părinţii lor au mai mult respect faţă de profesori şi faţă de ei înşişi. Sunt mai toleranţi şi mai înclinaţi să respecte un program”. Potrivit profesoarei, iniţiativa înscrierii în programul „Fiecare copil în grădiniţă” a pornit în 2010, ca urmare a organizării „Atelierelor de vară” pentru copiii care urmau să intre în clasa a I-a, după modelul atelierelor de vară pentru limba engleză, promovate de prof. Delia Niculaş, şi care s-au finalizat cu o reuşită prin organizarea „Grădiniţei estivale”, datorită faptului că au fost cuprinse toate activităţile de formare a şcolarului mic. Aceste demersuri au condus şi la constatarea nivelului scăzut de educaţie al copiilor din familiile defavorizate, devansând strategia locală prin implementarea conceptului de „Educaţie timpurie”.
„În perioada 2011-2012, am realizat în cadrul şcolii gimnaziale, o grupă pe nivel simultan (grădiniţă) cu 20 de copii, cu finanţarea postului de către ISJ Alba şi cu parteneriatul Ovidiu Ro. De atunci, numărul copiilor incluşi în proiect a crescut, iar conceptul de integrare a prins contur prin cuprinderea preşcolarilor în grupele grădiniţelor arondate la Şcoala Gimnazială „Singidava”. În paralel, s-a acţionat ca familiile copiilor să fie stimulate şi să-şi înscrie copiii la grădiniţă, să frecventeze zilnic cursurile. Pentru aceasta, primesc tichete sociale în sumă de 50 lei/lună, îmbrăcăminte, rechizite, materiale sanitare, vitamine etc”, ne-a declarat Gabriela Lupu. Am mai aflat că au loc şedinţe lunare cu părinţii, sesiuni educative pentru mame şi serbări şcolare. „Am constatat faptul că cei 40 de copii care beneficiază acum de acest program frecventează cursurile, sunt mult mai autonomi în activitatea zilnică, dezvoltă abilităţi de joc, de comunicare, schimbare pozitivă de comportament, iar părinţii lor devin mult mai responsabili faţă de nevoile educative ale copiilor. A scăzut, de asemenea, numărul absenţelor”, a precizat directoarea adjunctă. Un rol esenţial l-a jucat, potrivit Gabrielei Lupu, mediatoarea şcolară Gabriela Pienar, care a bătut din uşă în uşă pentru identificarea grupului ţintă şi care, pe parcursul anului şcolar, ţine legătura permanent cu familiile acestor copii. „Deprinderea de a veni zi de zi la grădiniţă îi va ajuta pe copii şi în învăţământul primar, ceea ce va conduce şi la scăderea riscului de abandon şcolar”, susţine doamna Lupu.
După cum am aflat, ca urmare a faptului că proiectul se desfăşoară în condiţii bune, şcoala a ieşit de sub monitorizare, cadrele didactice fiind formate pe cerinţele proiectului şi activitatea se derulează autonom prin coordonarea prof. învăţământ preşcolar Ilona Bârsan, de la Grădiniţa „Prichindel” Cugir.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Festivalul Toamnei – o poveste colorată la Grădinița „Prichindel” din Cugir
Echipa de proiect, formată din Profesorii pentru educație timpurie: Uritescu Cornelia, Urieșu Mihaela, Oprea Loredana, Sasu Angela, Vinceler Anca, Trifa Adina, Budereș Emilia, Comsa Ioana, Maierescu Oana, Rotaru Alina, Oneț Simona, Tigan Elena, Csizmar Raluca, împreună cu coordonatorul grădiniței prof. Suciu Delia au militat împreună pentru ceea ce avea să însemne și în acest an “Sărbătoarea culorilor și a bucuriei”, desfășurată în cadrul proiectului Săptămâna verde.

Toamna și-a așternut mantia ruginie peste oraș, iar la Grădinița „Prichindel” a prins viață o adevărată sărbătoare a culorilor, a bucuriei și a creativității. În cadrul Festivalului Toamnei, copiii, părinții și cadrele didactice au transformat curtea grădiniței într-un colț de poveste, plin de miresme de frunze uscate, castane și mere coapte.
Micii artiști ai grădiniței au impresionat prin expoziția de lucrări realizate cu materiale din natură – frunze multicolore, ghinde, conuri, flori uscate și semințe, toate transformate cu imaginație și îndemânare în tablouri, figurine și decorațiuni pline de farmec. Fiecare lucrare a spus o poveste: unele au surprins peisaje tomnatice, altele animale din pădure sau chiar personaje de basm născute din frunze aurii și castane lucioase.

Atmosfera a fost una de sărbătoare, cu râsete cristaline, cântece vesele și ochi curioși care străluceau de mândrie. Educatoarele au încurajat copiii să descopere frumusețea naturii și bucuria de a crea cu propriile mâini, iar părinții au fost încântați să admire rodul muncii și imaginației celor mici.
„Ne dorim ca fiecare copil să simtă magia anotimpului și să înțeleagă cât de frumos poate fi tot ceea ce ne oferă natura”, a fost gândul colectivului de educatoare al grădiniței.
Festivalul Toamnei de la Grădinița „Prichindel” a fost mai mult decât un eveniment – a fost o lecție despre armonia dintre natură, copilărie și creativitate. În culorile calde ale toamnei, s-au împletit zâmbete, emoții și amintiri care vor rămâne vii mult timp în sufletele celor mici.
Toamna aceasta, la Grădinița „Prichindel”, arta a purtat parfumul frunzelor și veselia copilăriei.
Învăţământ - Cultură
Proiect internațional pe tema modificărilor climatice, derulat de elevi ai Colegiului Național „David Prodan” din Cugir
Elevii clasei a VII-a A de la Colegiul Național „David Prodan” Cugir participă împreună cu dirigintele lor – prof. Claudiu Mărginean-Bota, la un proiect internațional pe tema modificărilor climatice, demers care durează 6 săptămâni, dar rezultatele lui ar putea avea impact considerabil în următorii ani.

În cele 6 săptămâni, elevii au prilejul de a descoperi modul în care s-au modificat temperaturile de la suprafața Pământului, caută cauze,descoperă efecte, iar la finalul proiectului vor veni cu câteva soluții-propuneri, care să atenueze ușor impactul activităților umane asupra mediului.
Pe lângă lecțiile la care au participat în cadrul școlii, au fost invitați să ia parte, online, alături de peste 60 de elevi din India,Turcia, Mexic, România.
Împreună cu dirigintele lor, elevii au adunat imagini, au făcut prezentări legate de încălzirea globală și de efectele acesteia(inundații, secetă, scăderea debitului Dunării, tornade în România, fenomene extreme tot mai intense), au realizat interviuri cu persoane vârstnice, au reciclat, au reutilizat unele produse și vor propune Primăriei Cugir unele proiecte la care se gândesc ei că ar face bine mediului cugirean.
„Sperăm ca la finalul proiectului puterea exemplului fiecărui participant să se multiplice în comunitatea noastră astfel încât să conștientizăm cu toții că Terra este casa noastră și trebuie să o îngrijim așa cum se cuvine”, a dorit să precizeze profesorul.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Eveniment aniversar organizat la Centrul Cultural „Valentin Uritescu”, cu ocazia celebrării a 250 de ani de învățământ la Cugir (1775–2025)
Cu ocazia Zilei Mondiale a Educației, în orașul Cugir a fost organizat un eveniment aniversar deosebit, prin care s-au celebrat 250 de ani de învățământ în comunitatea noastră.

Anul 2025 marchează un moment istoric – împlinirea a 250 de ani de la înființarea primei școli în Cugir, avându-l ca învățător pe Ilie (Elias) Muntean, așa cum este consemnat în raportul generalului Chr. Roll din 20 mai 1777.
Evenimentul s-a desfășurat joi, 2 octombrie 2025, și a reunit cadre didactice în activitate și pensionate de la Colegiul Național „David Prodan”, Colegiul Tehnic „Ion D. Lăzărescu” și Școala Gimnazială „Singidava”. Atmosfera a fost întreținută de către trupa TOPHAT, avându-i ca soliști pe Andrada Hofmeister și Bogdan Todea, artiști originari din Cugir.

În cadrul evenimentului au luat cuvântul Adrian Teban, primarul orașului Cugir și doamna Diane Dobrean, directorul Centrului Cultural „Valentin Uritescu”.
Primarul Adrian Teban a adresat câteva cuvinte invitaților: „Ne bucurăm că alături de noi se află atât cadrele didactice în activitate cât și profesorii ajunși la vârsta pensionării. Aceast eveniment este prilejul potrivit de a ne întâlni, de a socializa și de a consolida o echipă unită, care să lucreze în beneficiul copiilor și părinților din orașul nostru. Administrația locală are datoria de a sprijini cât mai bine sistemul educațional iar împreună cu dumneavoastră, cei care formați generații de elevi, putem asigura un viitor solid pentru comunitate.Vă mulțumim pentru întreaga dumneavoastră activitate și sperăm ca acest eveniment să vă aducă mai aproape unii de alții și să reînnoiască în fiecare dintre dumneavoastră vocația și pasiunea pedagogică”.

Diane Dobrean, director al Centrului Cultural Cugir a transmis: „Astăzi celebrăm atât Ziua Educației și împlinirea a 250 de ani de la atestarea primei școli din Cugir. Este un fapt documentat în monografia orașului din 1932, semnată de inginerul Augustin Berian, care menționează raportul generalului Chr. Roll și numele primului învățător – Ilie (Elias) Muntean.
Cel mai probabil, prima școală a funcționat chiar în casa sa, așa cum era obiceiul acelor vremuri. În calitate de oraș UNESCO care învață, punem un accent deosebit pe educație, atât formală cât și nonformală, în beneficiul tuturor membrilor comunității. Ne bucurăm că putem duce împreună mai departe această tradiție a educației”.

Tot în cadrul evenimentului, profesorilor prezenți li s-au oferit plachete gravate în semn de mulțumire și recunoștință pentru contribuția lor la dezvoltarea educației în Cugir.
-
Mondenacum 3 luniMesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luniCând pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 7 luniMESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 6 luniSfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Cugireniacum 2 săptămâniFoarfeca, visul și scena: Drumul unui frizer din Cugir spre succesul internațional
-
Sportacum 11 luniTriumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 7 luniCând sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 3 săptămâniMedicul cugirean Terezia Mureșan-Samoilescu a primit, la Berlin, premiul pentru studiul legat de modalitățile actuale de tratament ale plăgilor greu vindecabile