Rămâi conectat

Învăţământ - Cultură

La Cugir, proiectul „Fiecare copil în grădiniţă”, la ceas de bilanţ

Redacția Cugirinfo.ro

Publicat

în

copiiPotrivit recomandărilor făcute de Comisia Europeană, „prevenirea transmiterii dezavantajelor de la generaţie la generaţie este o investiţie crucială în viitorul Europei, cu beneficii pe termen lung pentru copii, economie şi întreaga societate”.

În acest context, s-a acţionat de către autorităţile române ca educaţia timpurie să fie corelată pozitiv cu rate mai mari de absolvire a şcolii şi de angajabilitate şi mai mici de infracţionalitate. Un recent raport pe patru ani către parteneri şi investitori privin derularea în România a Programului „Fiecare copil în grădiniţă”, evidenţiază faptul că acei copii care sunt expuşi de timpuriu limbajului şi cărţilor devin elevi mai buni la şcoală şi adulţi mai uşor de angajat mai târziu. Tot respectivul raport relevă faptul că investiţia în programe de educaţie timpurie este esenţială pentru a rupe cercul sărăciei multigeneraţionale şi, în acelaşi timp, este o dovadă de economie inteligentă.
Referindu-se la rezultatele cumulate în perioada 2010-2014, precum şi la efectele reale ale programului, directorul adjunct al Şcolii Gimnaziale „Singidava” Cugir, prof. Gabriela Lupu, arăta că „există o evoluţie şi un progres clar datorită acestei abordări. Mulţi dintre copii sunt acum integraţi, iar părinţii lor au mai mult respect faţă de profesori şi faţă de ei înşişi. Sunt mai toleranţi şi mai înclinaţi să respecte un program”. Potrivit profesoarei, iniţiativa înscrierii în programul „Fiecare copil în grădiniţă” a pornit în 2010, ca urmare a organizării „Atelierelor de vară” pentru copiii care urmau să intre în clasa a I-a, după modelul atelierelor de vară pentru limba engleză, promovate de prof. Delia Niculaş, şi care s-au finalizat cu o reuşită prin organizarea „Grădiniţei estivale”, datorită faptului că au fost cuprinse toate activităţile de formare a şcolarului mic. Aceste demersuri au condus şi la constatarea nivelului scăzut de educaţie al copiilor din familiile defavorizate, devansând strategia locală prin implementarea conceptului de „Educaţie timpurie”.
„În perioada 2011-2012, am realizat în cadrul şcolii gimnaziale, o grupă pe nivel simultan (grădiniţă) cu 20 de copii, cu finanţarea postului de către ISJ Alba şi cu parteneriatul Ovidiu Ro. De atunci, numărul copiilor incluşi în proiect a crescut, iar conceptul de integrare a prins contur prin cuprinderea preşcolarilor în grupele grădiniţelor arondate la Şcoala Gimnazială „Singidava”. În paralel, s-a acţionat ca familiile copiilor să fie stimulate şi să-şi înscrie copiii la grădiniţă, să frecventeze zilnic cursurile. Pentru aceasta, primesc tichete sociale în sumă de 50 lei/lună, îmbrăcăminte, rechizite, materiale sanitare, vitamine etc”, ne-a declarat Gabriela Lupu. Am mai aflat că au loc şedinţe lunare cu părinţii, sesiuni educative pentru mame şi serbări şcolare. „Am constatat faptul că cei 40 de copii care beneficiază acum de acest program frecventează cursurile, sunt mult mai autonomi în activitatea zilnică, dezvoltă abilităţi de joc, de comunicare, schimbare pozitivă de comportament, iar părinţii lor devin mult mai responsabili faţă de nevoile educative ale copiilor. A scăzut, de asemenea, numărul absenţelor”, a precizat directoarea adjunctă. Un rol esenţial l-a jucat, potrivit Gabrielei Lupu, mediatoarea şcolară Gabriela Pienar, care a bătut din uşă în uşă pentru identificarea grupului ţintă şi care, pe parcursul anului şcolar, ţine legătura permanent cu familiile acestor copii. „Deprinderea de a veni zi de zi la grădiniţă îi va ajuta pe copii şi în învăţământul primar, ceea ce va conduce şi la scăderea riscului de abandon şcolar”, susţine doamna Lupu.
După cum am aflat, ca urmare a faptului că proiectul se desfăşoară în condiţii bune, şcoala a ieşit de sub monitorizare, cadrele didactice fiind formate pe cerinţele proiectului şi activitatea se derulează autonom prin coordonarea prof. învăţământ preşcolar Ilona Bârsan, de la Grădiniţa „Prichindel” Cugir.

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Învăţământ - Cultură

Arap Loredana, elevă a Colegiului Național „David Prodan” Cugir, calificare la faza națională a Olimpiadei de Filozofie

cugirinfo.ro

Publicat

în

Arap Loredana este o elevă cum rar întâlnești, o elevă venită anul acesta din Republica Moldova la Colegiul Național „David Prodan” în clasa a X-a profilul filologie intensiv limba engleză.

Arap Loredana ne-a surprins plăcut pe toți cu un rezultat deosebit – locul I la etapa județeană a Olimpiadei de Filozofie și o calificare automată la etapa națională. Am spus rezultat deosebit deoarece ea a concurat cu elevii de la clasa a XII-a unde se studiază de fapt această materie. Regulamentul olimpiadelor permite ca la disciplinele care se studiază doar un singur an cum este și cazul filozofiei să poată participa și elevii din ciclurile inferioare iar Loredana a acceptat această provocare deși ea doar peste 2 ani va studia la clasă această materie.

Pentru Loredana acest an școlar este un an al marilor provocări – la doar 15 ani a venit în altă țară să învețe, iar pentru aceasta și-a părăsit părinții, frații, casa, prietenii, colegii și toate persoane dragi și a trebuit astfel să se adapteze la o mentalitate diferită de cea cu care era obișnuită, să se acomodeze cu noii profesori, colegi de clasă și cămin, lucruri care pentru o adolescentă uneori nu sunt deloc ușoare și presupun în primul rând mult curaj și la fel multă ambiție și răbdare.

Îndrumată fiind de doamna profesoară Oarga Serafina – care a reușit să-i vadă potențialul deosebit și să-l valorifice în direcția filozofiei – Loredana a reușit prin seriozitate, ambiție și multă muncă să se remarce astfel la nivel județean.

Nu aveam cum să nu-i cerem să ne descrie această experiență pe care v-o redăm în cele ce urmează:

„Cel mai bun drum spre succes este să te îndrăgostești de ceea ce faci, spunea Jackie Chan. Deși la început filosofia mi se părea plictisitoare pe parcurs am început să o îndrăgesc descoperind cât mai multe secrete ale umanității. Cu multe frici, dar și cu multe speranțe am pășit spre o nouă provocare care poartă numele de olimpiada la filosofie. M-am pregătit mult, iar această muncă a dat roade.

Cuvinte profunde de recunoștință venite din adâncul sufletului doresc să i le adresez doamnei Oarga Serafina Liliana pentru că mi-a oferit această oportunitate de a experimenta viața, că a crezut în mine deși sunt doar în clasa a 10-a și m-a pregătit să concurez cu cei din clasa a XII-a, că m-a încurajat și motivat să particip și mai ales că mi-a demonstrat că nimic nu e imposibil. Voi munci din greu și mai mult ca până acum și sper din tot sufletul să nu vă dezamăgesc nici la etapa națională”.

Ne bucurăm nespus de mult de performanța ta Loredana și ne mândrim că ai ales să fi elevă la Colegiul Național David Prodan Cugir, dar suntem conștienți că la ceea ce ești tu acum au contribuit foarte mult alături de părinții tăi și profesorii din Republica Moldova și-i felicităm pe această cale și pe unii și pe alții pentru ceea ce au reușit să sădească în sufletul tău. Îți dorim mult succes la etapa națională.

Prof. Anca Alisie


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

Cunoașterea tehnicilor de prim ajutor și capacitatea de a le aplica în situații de urgență, la Liceul Tehnologic „Ion D. Lăzărescu” Cugir

cugirinfo.ro

Publicat

în

Marți, 26 martie 2024, la Centrul pentru tineri din Cugir a avut loc derularea proiectului: „Aspectul multidimensional al vulnerabilității provocate de boală”, un demers având ca scop implicarea tinerilor într-o formă de pregătire acreditată în vederea însușirii unor tehnici de acordare a primului ajutor pentru salvarea de vieți.

Cu această ocazie,  Centrul pentru tineri a organizat o etapă de instruire, un transfer de cunoștințe și abilități de la asistenți medicali la un număr de 18 elevi.

Potrivit organizatorilor acestei acțiuni „primul ajutor acordat reprezintă o abilitate crucială pe care ar trebuie să o dețină fiecare tânăr. Cunoașterea tehnicilor de prim ajutor și capacitatea de a le aplica pot face diferența între viață și moarte în situații de urgență.  Primul ajutor contribuie la salvarea de vieți, prevenirea complicațiilor, îmbunătățirea șanselor de recuperare, menținerea stabilității victimei. Tehnicile însușite în cadrul acestui curs au vizat acordarea primului ajutor în caz de înec, abordarea șocului, reanimarea cardio-pulmonară, precum și masajul cardiac extern”.

Proiectul a fost inițiat de Centrul pentru tineri, coordonat de părintele Adrian Cebotari (Parohia Cugir VII) și desfășurat în parteneriat cu Liceul Tehnologic „Ion D. Lăzărescu” Cugir.

A fost importantă contribuția și implicarea directorului instituției, profesor Ionuț Iancu și a profesoarei de religie, Ana Dan.

Cursul a fost asigurat de Crucea Roșie din România, prin persoanele calificate, asistentele: Camelia Costinaș și Nicoleta Dănilă, care au furnizat informații precise și relevante.

Părintele Adrian Cebotari a mulțumit formatoarelor și elevilor participanți și a subliniat faptul că „o comunitate de tineri corect instruiți devine mai rezilientă și poate face față mai bine situațiilor de urgență, accidentelor grave sau mai puțin grave până la sosirea ajutorului medical profesionist. Cunoașterea și practicarea primului ajutor pot crește încrederea în sine și capacitatea de a răspunde prompt în situații critice. Până la urmă acordarea primului ajutor este un act de solidaritate și responsabilitate civică, dar și o manifestare a grijii față de aproapele nostru”.

 

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Învăţământ - Cultură

Drăgan Maria și Lața Miruna, eleve ale Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir, calificate la faza națională a Olimpiadei de Științe Socio-Umane

cugirinfo.ro

Publicat

în

Școala Gimnazială „Singidava” Cugir a trăit bucuria de a avea printre elevi două viitoare participante la faza națională a Olimpiadei de Științe Socio-Umane care se va desfășura la Baia Mare în perioada 27 aprilie – 1 mai 2024. Ele s-au calificat în urma clasării pe primul loc la etapa județeană.

Prin studiu, determinare și perseverență, echipa alcătuită din elevele Drăgan Maria (clasa a VII-a A) și Lața Miruna (clasa a VIII-a A), coordonată de prof. Moga Alina, a reușit performanța de a obține locul I la etapa județeană a Olimpiadei de Științe Socio-Umane.

Acest rezultat nu este deloc îmtâmplător, este încununarea muncii și seriozității, ambele eleve remarcându-se an de an prin rezultatele deosebite obținute la concursurile și olimpiadele școlare. Le felicităm și le dorim mult succes!”, a declarat conducerea unității de învățământ.

Constantin PREDESCU


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Știrea ta

Politică

Societate

Economie

Sport

Din județ

Cele mai citite știri

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir