Învăţământ - Cultură
La Colegiul Național „David Prodan” din Cugir a fost lansat proiectul educațional „Viitorul începe azi”
În Amfiteatrul II, de la Colegiul Național „David Prodan” Cugir a avut loc lansarea proiectului „Viitorul începe azi”, proiect prezentat de către directorul unității școlare, profesoara Ionela Cozmescu.
Obiectivul general în conformitate cu ţinta strategică din Proiectul de dezvoltare instituţională a şcolii este Creşterea calităţii actului instructiv-educativ prin derularea de programe şi strategii pentru asigurarea unui climat stimulativ pentru performanţă, prin ofertarea unui curriculum la decizia şcolii diversificat şi atractiv, realizat prin consultarea elevilor şi părinţilor şi cuprinderea a cât mai mulţi elevi într-o formă de educaţie extracurriculară, pentru facilitarea tranziţiei de la învăţământul secundar la cel terţiar.
Acest obiectiv presupune îmbunătățirea performanțelor școlare ale elevilor din învățământul liceal, prin derularea de programe și strategii didactice adaptate nevoilor specifice, cu implicarea activă a comunității, pentru creșterea ratei de promovabilitate la examenul de bacalaureat și facilitarea tranziției de la învățământul secundar la cel terțiar.
Potrivit directoarei coegiului, acest demers va însemna: Creșterea cu 2% până la sfârşitul proiectului, respectiv cu 0,5% înfiecare an, a ratei de promovabilitate la examenul de bacalaureat a elevilor ColegiuluiNațional„David Prodan”Cugir, prin activități de remediere școlară; Stimularea interesului și a motivației pentru învățare a elevilor dezavantajați din punct de vedere social, pe parcursul desfășurării proiectului, prin programe de dezvoltare personaleși de îmbunătățire a abilităților socio-emoționale, în vederea facilitării inserției absolvenților în învățământul superior sau pe piața muncii; Reducerea absenteismului cu 10% până la sfârşitul proiectului, respectiv cu 2,5% pe an, prin activităţi de consiliere şi orientare şcolară şi prin implicarea elevilor în activităţi extracurriculare; Menţinerea ratei de absolvire a elevilor claselor terminale la 100% prin abordarea unor strategii didactice moderne şi dotarea în acest sens a unor săli de clasă şi cabinete cu echipamente IT și software.
Beneficiarii direcţi ai proiectului sunt 255 de elevi ai claselor IX-XII ai Colegiului Național David Prodan Cugir de la cele trei specializări: matematică-informatică (intensiv informatică), științe ale naturii și filologie (intensiv limba engleză).
Beneficiarii direcţi ai proiectului vor participa la activităţi pedagogice și remediale la clasa a XII-a la limba română, matematică, istorie, biologie/ chimie/ socio-umane/ geografie/ informatică/ limbă modernă, activităţi remediale pentru clasele IX-XI, activităţi de consiliere și de sprijin pentru grupurile dezavantajate. Aceștia au fost aleși pe baza unor criterii transparente, ce au vizat: anul de studiu, dificultățile observate în progresul şcolii.
Beneficiarii indirecți ai proiectului sunt, pe de o parte părinții și familiile acestor elevi, elevii colegiului care nu sunt participanţi direcţi ai proiectului, dar care pot fi beneficiarii acestuia prin diseminarea de informaţii și de experienţă a celor implicaţi ȋn proiect, cadrele didactice, comunitatea locală, centrele de învățământ superior, agenții economici ai orașului și nu în ultimul rând, centrele de cercetare și perfecționare.
Principalele beneficii ale rezolvării problemelor constate la nivelul instituției de învățământ ar fi următoarele: prin creșterea promovabilității la examenul de bacalaureat, un număr mai mare de elevi ar beneficia de posibilitatea urmării unor studii superioare și de șansa inserției pe piața muncii. Activitățile remediale se vor desfășura după orele de curs, profesorii implicați făcând parte din Consorțiul de învățământ local, aceștia fiind remunerați din bugetul proiectului. Locul derulării lor vor fi sălile de clasă și cabinetele de specialitate.
Pentru buna desfășurare a tuturor activităților se vor utiliza materiale didactice create și multiplicate de către profesorii noștri precum: fișe de lucru, materiale informative, sinteze, auxiliare, scheme recapitulative; realizarea lor va fi susținută financiar din bugetul proiectului. Grupele sunt organizate ținându-se cont de rezultatele obținute de elevi pe parcursul anului școlar și de tipurile de dificultăți înregistrate. În desfășurarea acestor activități se va urmări prioritar recuperarea/consolidarea cunoștințelor deficitare, precum și exersarea abilităților de comunicare scrisă/orală la limba română/limbile moderne și a competențelor specifice la matematică. În felul acesta preconizăm atingerea activităților se vor utiliza materiale didactice create și multiplicate de către profesorii noștri precum: fișe de lucru, materiale informative, sinteze, auxiliare, scheme recapitulative.
Realizarea lor va fi susținută financiar din bugetul proiectului. Grupele sunt organizate ținându-se cont de rezultatele obținute de elevi pe parcursul anului școlar și de tipurile de dificultăți înregistrate. În desfășurarea acestor activități se va urmări prioritar recuperarea/consolidarea cunoștințelor deficitare, precum și exersarea abilităților de comunicare scrisă/orală la limba română/limbile moderne și a competențelor specifice la matematică. În felul acesta preconizăm atingerea primelor trei obiective propuse în proiect Membrii echipei, la nivel instituțional sunt: directorul unităţii de învăţământ- coordonator, 5 profesori din cadrul colegiului, administratorul financiar, administratorul de patrimoniu, secretarul instituţiei,un reprezentant al Consiliului Local, președintele Consiliul Reprezentativ al părinților, președintele Consiliului Elevilor Colegiului Național ”David Prodan” Cugir.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
„Săptămâna legumelor și a fructelor donate” la Școala Gimnazială Singidava Cugir – un exemplu de solidaritate și responsabilitate
Timp de 5 zile, Școala Gimnazială „Singidava” din Cugir, alături de structurile arondate – Creșa Prichindel, GPP Prichindel și GPN Voinicel – a derulat recent, activitatea caritabilă „Săptămâna legumelor și a fructelor donate”, un proiect devenit deja tradiție în cadrul instituției. Acțiunea face parte din Programul SNAC – Strategia Națională de Acțiune Comunitară, având ca scop promovarea spiritului civic, a altruismului și a implicării în sprijinirea comunității locale.

La fel ca și în anii trecuți, proiectul s-a bucurat de o participare deosebită: 450 de elevi și 40 de cadre didactice au ales să se implice activ în demersul de voluntariat, înțelegând importanța micilor gesturi care pot aduce schimbări mari în viața celor din jur. Timp de o săptămână, elevii din ciclul primar și gimnazial, împreună cu preșcolarii și educatoarele lor, au colectat aproximativ 750 kg de fructe și legume. Acestea au fost distribuite către 50 de familii din comunitate aflate în dificultate.
Activitatea a reprezentat o lecție practică de empatie și bunătate, elevii înțelegând că solidaritatea nu se învață doar din manuale, ci mai ales prin fapte. Prin implicarea lor, copiii au reușit să aducă bucurie în casele unor oameni care se confruntă cu dificultăți, dezvoltându-și totodată simțul responsabilității sociale.
Coordonatorul SNAC din cadrul Școlii Gimnaziale „Singidava”, dna director adjunct prof. Stela Predescu, apreciază deschiderea și generozitatea tuturor participanților, subliniind că: „Fiecare donație, indiferent de mărimea ei, poartă în sine un gest de solidaritate. Ne bucurăm să vedem că elevii noștri înțeleg importanța voluntariatului și reușesc, an de an, să ofere speranță celor aflați în nevoie. Mulțumim cadrelor didactice, părinților și tuturor copiilor pentru implicare și pentru faptul că au demonstrat încă o dată că împreună putem face bine.”
Directorul Școlii Gimnaziale „Singidava”, d-na. prof. Floare Vlasea a transmis un mesaj de apreciere și responsabilitate comunitară: „Prin acest proiect, Școala Gimnazială ‘Singidava’ și structurile sale își reafirmă angajamentul față de educarea unor generații responsabile, empatice și dispuse să contribuie la binele comunității. Activitatea rămâne un exemplu de bune practici și un model de colaborare între școală, familie și comunitate.”
Prin efortul comun al copiilor, cadrelor didactice și părinților, activitatea „Săptămâna legumelor și a fructelor donate” rămâne o expresie autentică a solidarității și a spiritului comunitar.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Ziua Națională a României celebrată în spiritul diversității și prieteniei, la Școala Gimnazială „Singidava” Cugir
Ziua Națională a României a fost marcată într-un mod deosebit de elevii cu cerințe educaționale speciale, alături de colegii lor din învățământul de masă ai Școlii Gimnaziale „Singidava” Cugir, ai Școlii Gimnaziale „Ștefan Pascu” Apahida (structura Școlii Gimnaziale Sânnicoară) și ai Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă Alba Iulia.

Împreună, au transformat această zi într-un moment plin de emoție, solidaritate și unitate autentică.
Activitățile dedicate Zilei Naționale au debutat cu prezentări și vizionări tematice, prin care copiii au redescoperit istoria României într-un mod captivant și adaptat nevoilor fiecăruia. Prin povești, imagini și exemple apropiate lor, elevii au reușit să înțeleagă mai bine semnificația zilei de 1 Decembrie și importanța unității unui popor.
„Atmosfera de sărbătoare a fost completată de momente cultural-artistice pregătite cu mult suflet. Cântecele patriotice, zâmbetele și emoția copiilor au umplut școala de lumină și bucurie, oferind tuturor o experiență memorabilă.
Prin jocuri și activități creative, elevii au realizat steaguri, desene și simboluri românești, fiecare dintre acestea purtând amprenta lor unică. Participanții au demonstrat încă o dată că diversitatea este o resursă valoroasă și că fiecare copil, indiferent de nevoile sale, are un rol important și merită să fie văzut, ascultat și apreciat.
A fost o zi a incluziunii, a prieteniei și a mândriei de a fi împreună.
La mulți ani, România!”, a menționat conducerea Unității școlare „Singidava”.
Constantin PREDESCU
Învăţământ - Cultură
Ziua Națională a României sărbătorită prin joc, creativitate și învățare modernă la Grădinița din Vinerea și Grădinița Kunterbunt – Cugir
La Grădinița Vinerea și Grădinița Kunterbunt, Ziua Națională a României a fost sărbătorită într-un mod aparte: colorat, jucăuș, modern și profund educativ. Cadrele didactice au reușit să transforme această zi specială într-o călătorie plină de descoperiri, emoție și simboluri, pe înțelesul celor mai mici românei — copiii din grădiniță.

Atmosfera din sălile de grupă a fost una de sărbătoare, în care tradiția s-a împletit firesc cu metode inovative de predare, de la coding și storytelling până la experimente și artă creativă. Copiii s-au bucurat de un program bogat, adaptat nivelului lor de vârstă, care a inclus:
S-au realizat:
– Activități de codare și storytelling, inspirate din simbolurile naționale, pentru dezvoltarea gândirii logice și creative.
– Audiții muzicale tematice, cu melodii despre România și tradițiile ei.
– Jocuri matematice având ca element central culorile tricolorului.
– Colaje, pictură, modelaj și abilități practice despre „Țara mea”, ia tradițională, costumul popular și drapelul României.
– Tehnici artistice diverse: pictură cu buretele, lipire pe scotch, tehnica șervețelului, colaje mixte.
– Experimente științifice spectaculoase și sigure: tricolorul realizat cu apă, șervețele și culori; tricolorul creat cu bomboane, observând difuzia culorii.
– Jocuri sportive cu baloane tricolore, pentru bucurie, mișcare și spirit de echipă.
Prin aceste activități, copiii au explorat simbolurile României într-un mod captivant, interactiv și memorabil.
Sărbătoarea a fost posibilă datorită unei echipe dedicate de cadre didactice, care au pregătit cu grijă fiecare moment:
• La Grădinița Kunterbunt:
Anișoara Filimon
Adriana Breaz
Alexandra Bobar
Delia Simedru
Ofelia Ferchian
Valentina Topîrceanu
• La Grădinița cu Program Prelungit Vinerea:
prof. Nicoletta Hustiuc
prof. Daniela Olar
Prin implicarea lor, copiii au avut șansa de a trăi o experiență autentică, plină de sens și frumos.
O zi care rămâne în sufletul copiilor.
„Pentru cei mici, tricolorul, muzica și poveștile despre România s-au transformat în ocazii de exprimare creativă, bucurie și învățare prin joc. Activitățile pregătite au contribuit nu doar la dezvoltarea lor cognitivă, ci și la formarea respectului și dragostei față de țară. Ziua României, sărbătorită la Grădinița Vinerea și Grădinița Kunterbunt, a fost un exemplu minunat despre cum educația timpurie poate transmite valori mari prin metode mici, simple și potrivite copiilor”, ne-a relatat prof. Nicoletta Huștiuc.
Constantin PREDESCU
-
Mondenacum 4 luniMesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 8 luniCând pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 8 luniMESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luniSfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Cugireniacum o lunăFoarfeca, visul și scena: Drumul unui frizer din Cugir spre succesul internațional
-
Sportacum 12 luniTriumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 8 luniCând sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 2 luniMedicul cugirean Terezia Mureșan-Samoilescu a primit, la Berlin, premiul pentru studiul legat de modalitățile actuale de tratament ale plăgilor greu vindecabile