Administraţie
Investiție de peste 30 de milioane de lei, în „Poiana cu Goruni” din Vinerea și pe malul Râului Mare din Cugir
La Cugir, pe malul Râului Mare și la Vinerea, în Poiana cu Goruni, administrația locală plănuiește să amenajaze două zone de agrement, printr-o investiție de peste 30 milioane de lei. Cele două zone vor fi unite printr-o pistă de biciclete.

Vor fi amenajate un parc aventură, loc de joacă pentru copii, o zonă pentru tir cu arcul și o zonă pentru airsoft, pavilioane din lemn și vetre special amenajate pentru a putea fi montate ceaune sau grătare, piste de biciclete și multe altele.
Valoarea cu TVA (19%) a investiţiei este de 30.372.085,25 lei, din care valoarea lucrărilor de construcţii-montaj (C+M) 24.474.777,07 lei.
Perioada de implementare propusă este de 28 de luni.
Proiectul propus care face obiectul prezentei documentații se desfășoară pe trei zone:
Zona 1 – Poiana cu Goruni: situată în vestul localității Vinerea, este situată în intravilanul localității Vinerea, fiind reglementată urbanistic iar conform destinaţie din PUG zona este încadrată în UTR5 – SP6 subzona pentru sit de arhitectură, cultură tradițională și agreement. Accesul spre această zonă se face din strada Calea Gorunilor și are o formă circular.
Zona2 – zona de agreement și recreere pe malul râului Cugir: situată în sud-estul localități Vinerea, pe malul râului Cugir, fiind situat în extravilanul localității Vinerea (zona este nereglementată urbanistic). Accesul spre acest teren se face din strada Principală care se suprapune peste DJ704. Forma este neregulată, fiind în forma unui riniche.
Zona 3 – pistă de biciclete: situată în partea vestică a localității Vinerea, fiind situată în extravilanul acesteia și se desfășoară pe partea dreaptă a variantei de ocolire a localității Vinerea în sensul de mers spre Cugir. Ca și destinaţie după PUG – căi de comunicații.
Intervenția propusă în această documentație presupune pe de o parte câștigarea terenului adiacent râului Cugir (zona 2), prin reconversia și refuncționalizarea terenului neutilizat din acest areal și transformarea acestuia într-o zonă de petrecere a timpului liber iar pe de altă parte modernizarea zonei de agrement existentă în Poiana cu Goruni (zona 1) și interconectarea acestor zone între ele prin intermediul unei piste de biciclete care are ca scop crearea infrastructurii în vederea promovării mijloacelor de transport nepoluante (zona3).
Prin lucrările prevăzute în proiect, se va îmbunătăți microclimatul din zonă prin amenajarea de spații verzi coerente din punct de vedere peisagistic și alte amenajari necesare agrementului și recreerii, răspunzând cerințelor locuitorilor din zonă, copii, adulți și persoane cu dizabilități.
In cadrul Masterplanului reglementat prin PUZ spre aprobare se propune dezvoltarea unor puncte de centralitate constituite din zone cu activități cheie și de referință, precum și de alte spații de interes, atractive pentru publicul general.
Și în Poiana cu Goruni, la modernizarea spațiului existent se propune aceași modalitate de intervenție.
S-a dorit ca proiectul propus să aibă o influență minimă-invaziză asupra zonelor studiate în special asupra zonei 1, încercându-se să se conserve specificul local dar în același timp să creeze un cadru ambiental plăcut, care să atragă cât mai multi doritori să-și petreacă timpul în aer liber, să facă mișcare, să socializeze, să renunțe la autoturisme și să se deplaseze pe jos sau cu bicicleta, efectele pozitive asupra populației văzându-se în timp, chiar dacă nu pot fi cuantificate foarte ușor în bani.
• Amenajarile propuse se adresează tuturor categoriilor de populație
Accesul se va realiza dinspre rețeaua de mobilitate a orașului de pe trama stradală existent, fiind posibil atît cu mijloacele de transport publice, cu autoturisme dar și pietonal și cu bicicleta.
Accesul la zona 1 se face din strada Calea Gorunilor, care va fi modernizată prin programul național Anghel Saligny. Prin proiectul de modernizare a străzii nu au fost prevăzute spații de parcare în zonă de aceea prin acest proiect s-a prevăzut în partea de nord a amplasamentului o zonă pentru parcarea autoturismelor cu îmbrăcăminte din iarbă, compusă din două zone cu o capacitate de 19 locuri, pe acoperișul cărora vor fi montate panouri solare. Energia produsă de acestea va fi folosită pentru iluminatul exterior sau a construcțiilor proiectate, doar dacă cantitatea produsă de acestea nu este suficientă se va folosii enegia electric din rețea.
Pentru zona 1 s-a prevăzut în partea nord-vestică o zonă de acces ocazional auto, restricționarea traficului se face cu stâlpi retractabili, fiind posibil accesul doar când au loc manifestări socio-culturale, pentru participanți. Lățimea este 3,5 m și iar la capătul acesteia este prevăzută o zonă de întoarcere, care este amenajată peisagistic.
Din aceasta se desprind traseele destinate circulației pietonale care șerpuiesc printre arborii existenții împărțind spațiul existent în diferite zone de interes. Din aceasta se desprind aleile secundare care duc spre aceste zone de interes și zonele de intervenție peisagistică.
În lungul acestora precum și în zonele de intervenție peisagistică vor fi amplasate panouri de informare cu privire la speciile de plante, arborii și arbuștii care sunt plantați, precum și rolul lor în reducerea amprentei de carbon, și rolul fiecărei în păstrarea și ocrotirea naturii.
În partea de vest s-a prezăzut un parc aventură cu trei trasee cu cabluri la înălțime pentru adulți și copii.
În partea de sud s-a prevăzut un loc de joacă pentru copii, o zonă pentru tir cu arcul și o zonă pentru airsoft.
In zona centrală s-a propus înlocuirea scenei existente cu o nouă scenă și amenajarea unor gradene pentru spectatori atunci cand se organizează spectacole în aer liber.
Aici se organizează anual Festivalul de folclor din Poiana cu Goruni precum și Festivalul „Cultură pentru Cultură” prin care se promovează tradițiile și meșteșugurile din zonă.
O parte din gorunii existenți sunt bolnavi, s-au inventariat și s-au marcat pe planul de situație. Aceștia vor trebui înlocuiți etapizat cu material săditor nou, sănătos, de același tip.
Zona va fi mobilată cu pavilioane din lemn și vetre special amenajate pentru a putea fi montate ceaune sau grătare atunci când se organizeză diferite activități socio-cultural. Pavilioanele vor fi cu acoperișuri verzi. Zona va fi dotată cu mobilier urban din lemn (bănci, coșuri gunoi, mese pentru picnic, etc).
Deoarece suprafața Poienii cu Goruni este mult mai mare decât suprafața care face obiectul prezentului proiect, s-a analizat și amenajat în special zona central care nu are așa mare densitate de plantare cu arbori, și permite utilizatorilor să profite atât de câldura sorelui admirâd și simțind mirosul ierbii și a florilor dintr-o pajiste dar și răcoarea și mirosul pădurii.
În lungul traseelor pietonale, s-au ales suprafețe care vor fi plantate cu plante perene, arbuști și arbori din speciile autohtone. Aceste zone vor fi udate cu apa provenită de la ploaie care este stocată iar când cantitatea de precipitații este redusa vor fi udate cu apă de la rețea.
Iluminatul exterior va fi pe 3 niveluri:
– iluminat înalt în zona accesului ocazional auto, zona locului de joacă pentru copii, tir și airball
– iluminat mediu în lungul traseelor pietonale
– iluminat jos în lungul traseelor pietonale
– iluminat ambiental pentru punerea în evidență arborilor cu un coronament impunător
Zonele de circulație din cele două parcuri va fi supravegheată video, camerele de supraveghere vor fi montate pe stâlpii de iluminat și stâlpi adiționali pe aleile adiacente.
Accesul spre zona 2, se face din strada Principală care a fost modernizată iar acum beneficiază atât de trotuare special amenajate cât și de piste pentru bicicletă. Proiectul nostru se racordează la infrastructura existentă. Se propune realizarea unui acces auto care să permit circulația în ambele sensuri, amenajat până la limita zonei noastre de interes, care realizează și accesul în zona propusă prin proiect pentru parcare cu o capacitate de 16 locuri.
Accesul pietonal se va face prin amenajarea unui trotuar paralel cu calea de acces care se racordează la trotuarul existent de pe strada Principală și până la zona noastră.
Pista de biciclete propusă se va racorda la pista existent pe strada Principală, urmărește apoi calea de acces până la sit-ul nostru apoi urmărește limita de proprieta pe partea vestică a amplasamentului până la limita zonei de reglementare prin PUZ.
Zona de agrement și recreere este străbătută de un traseu pietonal aproape circular care se desfășoara în lungul pistei de biciclete și pe malul râului Cugir fiind ca o coloană vertebrală, cu îmbrăcăminte din iarbă rezistentă la călcare. Din aceasta se ramifică alte trasee pietonale care duc spre punctele de interes din zonă (loc de joacă, teren de sport, zonă practicare sport în aer liber, canal agreement, zone de ședere, socializare și relaxare în ansambluri de pergola, etc). Pentru a scoate în evidență structura scheletară a amenajării aceste ramificații vor avea îmbrăcămintea din iarbă rezistentă la călcare cu accente din traverse de lemn de gorun.
Pentru a mări gradul de atractivitate precum și pentru ameliorarea stocurilor de carbon, sporindu-se astfel reziliența și reducând vulnerabilitatea, s-a prezăzut un canal de agrement pentru practicarea sportului – caiac pentru copii, cu malurile amenajate cu anrocamente plantate cunoscute sub denumirea de tehnică de „VEGETATED RIPRAP”, tehnică folosită pentru protejarea zonelor împotriva eroziunii și controlul acesteia.
La capetele zonei de canal sunt două ochiuri de apă care vor avea și rol de recirculare a apei pe această zonă și care vor fi populate cu pești din specii autohtone (ciprinide) care pe lângă rolul lor de epurare naturală a apei au rol și la păstrarea biodiversității.
Cele două zone de agreement vor fi conectate între ele prin pista de biciclete care este prevăzută pe partea dreaptă a variantei de ococlire a localității Vinerea, în sensul de mers spre Cugir, pe marginea șanțului pentru colectarea apelor pluvial.
Pe zona 1 și zona 2, se prevăd pe lângă cele descries mai sus următoarele: corp administrativ, grup sanitar, platformă pentru colectarea selectivă a deșeurilor.
• Necesitatea realizării proiectului
Necesitatea investiției este fundamentată într-o serie de documente strategice. Strategia Integrata de Dezvoltare Urbană a orașului Cugir 2021 – 2023, este un alt document strategic ale carui obiective specifice contribuie la creșterea atractivității orașului Cugir și a zonelor aparținătoare pentru locuire și pentru afaceri.
Obiectivul general al elaborarii Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană asumat de către autoritatea publică locală se referă la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor din orașul Cugir și din zonele periurbane prin promovarea unei dezvoltării economice, sociale și de mediu armonioase, prin promovarea de acțiuni integrate și complementare în zonele identificate prin studii care necesită aceste acțiuni.
Poiana cu Goruni este una din principalele zone de petrecere a timpului liber pentru locuitorii UAT Cugir. Aici are loc și Festivalul de Folclor precum și alte activității organizate de primăria Cugir. Este situată la vest fiind situată la cca. 1,5 km de localitatea Vinerea și la cca. 4,5 km de orașul Cugir.
Zona de pe malul Râului Cugir este situată în partea de sud est a localității Vinerea și este o zonă nevalorificată pentru potențialul ei, la ora actual fiind plină de mărăcini. în cadrul SIDU se relevă faptul că există un deficit ridicat de spații verzi la nivelul zonelor rezidențiale ale orașului, dublat de un mesaj direct din partea comunității, care își dorește mai multe opțiuni de recreere în aer liber.
Reabilitarea malurilor râului Cugir ar putea oferi un răspuns viabil acestei probleme, aducând totodată un plus de valoare zonei limitrofe, aflată în proces de restructurare. Distribuția inegală a spațiilor verzi la nivelul orașului, dublată de un deficit de spațiu public pentru plantare, conduce la un deficit de spații umbrite de promenadă și recreere în timpul verii, contribuind, în același timp, și la creșterea incidenței insulelor de căldură urbană.
Totodată, există riscul accentuării fenomenelor asociate schimbărilor climatice, ca urmare a deficitului de perdele de protecție a căilor de comunicații și zonelor industriale, a lipsei unei centuri
verzi sau a aliniamentelor incomplete de arbori de-a lungul străzilor. în acest sens, SIDU promoveaza dezvoltarea infrastructurii de agrement și de petrecere a timpului liber.
Principalele intervenții propuse în PUG al orașului Cugir și preluate în PMUD sunt:
– ranforsarea sistemelor rutiere la străzile modernizate în funcție de traficul de prognoza pentru acestea și de starea lor;
– modernizarea străzilor care fac parte din trama stradală majoră, pornind din zona centrală spre extremități, în primul rând în lungul accesului principal respectiv accesul dinspre D.N.7;
– urmărirea corelării lucrărilor de modernizare cu cele privind instalațiile tehnico-edilitare subterane și aeriene;
– consolidarea sistemelor rutiere la străzile pietruite;
– pietruirea și balastarea străzilor care sunt impracticabile în anotimpurile ploioase;
– amenajarea unor parcări publice în zona centrală și în zonele de locuit;
– realizarea parcajelor pentru prestări servicii sau industrie în limitele necesare în funcție de capacitățile existente sau propuse în afara spațiului aparținând domeniului public;
– amenajarea zonelor pentru circulația pietonală;
– amenajarea unei zone pentru circulația bicicliștilor prin crearea de spațiu suplimentar sau prin marcarea în carosabil a acesteia;
– amenajarea corespunzătoare a trotuarelor și a zonelor verzi protectoare;
Planul de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) este un document strategic și un instrument de politică de dezvoltare, având ca scop satisfacerea nevoilor de mobilitate a locuitorilor orașului Cugir pentru a îmbunătății calitatea vieții, contribuind în același timp la atingerea obiectivelor europene privind protecția mediului și eficienta economică.
Administraţie
Ce s-a statbilit în urma consultării publice dedicate proiectului de Mobilitate Urbană, organizată de Primăria Cugir
Joi, 6 noiembrie 2025, la sediul Primăriei orașului Cugir, a avut loc o consultare publică dedicată proiectului de Mobilitate Urbană, care vizează modernizarea infrastructurii din zonele: str. 21 Decembrie 1989, Griviței, Traian Vuia și Nicolae Grigorescu.

Evenimentul a reunit reprezentanți ai administrației publice locale, specialiști în mobilitate urbană, cadre universitare și cetățeni ai orașului, într-un dialog constructiv privind direcțiile de dezvoltare durabilă, siguranță rutieră și fluidizarea traficului.
În cadrul prezentării sale, Prof. PhD. Ing. Nicolae Filip de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, a subliniat rolul esențial al transportului alternativ în contextul urban actual. A evidenţiat faptul că introducerea pistelor de biciclete în Cugir a condus la reducerea numărului de autovehicule pe carosabil, la ameliorarea traficului rutier şi la îmbunătățirea calității vieții urbane. Totodată, profesorul a insistat asupra nevoii de a privi bicicleta ca parte integrantă a mobilității urbane, nu doar ca mijloc de recreere, ci ca soluție eficientă, sustenabilă şi economică pentru deplasarea zilnică.
În continuarea discuțiilor, doamna Ing. Maria Theiss a prezentat fundamentele tehnice și urbanistice ale proiectului, subliniind importanța continuității pistelor de biciclete, a accesibilității pentru toate categoriile de participanți la trafic și a amenajării integrate a spațiului public.
Aceasta a menționat că proiectul ține cont de structura stradală existentă, de fluxurile pietonale și rutiere, precum și de nevoile reale ale cetățenilor, urmărind un echilibru între mobilitatea alternativă, zonele verzi și infrastructura rutieră.
Primarul Adrian Teban a subliniat importanța majoră a acestui proiect în procesul de modernizare urbană și tranziția Cugirului către o mobilitate sustenabilă.
Acesta a explicat că proiectul reprezintă rezultatul unei planificări etapizate, începută în anul 2014, cu scopul de a transforma orașul într-un spațiu accesibil, sigur și prietenos cu mediul. Actuala etapă este continuarea firească a acestor eforturi, bazându-se pe o analiză atentă a traficului, a zonelor de interes și a categoriilor de drum.
De asemenea, acesta a menționat că proiectul se desfășoară în conformitate cu legislația în vigoare iar toate intervențiile asupra spațiului public sunt realizate în baza cadrului normativ și a cerințelor de finanțare europeană.
„Nu putem construi după preferințe personale, ci în baza unui plan strategic și a unei viziuni comune, care să servească interesul public. Acest proiect nu este doar despre infrastructură, ci despre oameni. Despre siguranța copiilor care merg la școală cu bicicleta, despre vârstnicii care trebuie să se deplaseze confortabil și despre tinerii care merită un oraș sustenabil”, a spus primarul Adrian Teban.
Proiectul include, de asemenea, îngroparea cablurilor electrice, realizarea de canalizare pentru curenți slabi și instalarea unui sistem modern de iluminat public pe toate străzile vizate.
La finalul consultării, în urma votului exprimat:
• Varianta 1 – sens dublu și o pistă de biciclete, însă cu reducerea spațiilor pentru parcare – a fost susținută de 34 de participanți (majoritatea)
• Varianta 2 – sens unic și o pistă de biciclete, însă cu menținerea spațiilor pentru parcare – a fost susținută de 15 participanți (minoritatea)
Primăria Cugir mulțumește tuturor participanților pentru implicare, contribuții și sprijinul acordat în conturarea unui viitor urban mai verde, mai sigur și mai bine conectat la nevoile reale ale cetățenilor.
Administraţie
Joi, 6 noiembrie 2025: Primăria Cugir organizează o consultare publică privind proiectul de Mobilitate Urbană
Primăria Cugir invită locuitorii străzilor 21 Decembrie 1989, Griviței, Traian Vuia și Nicolae Grigorescu, precum și toți cetățenii interesați de îmbunătățirea orașului, să participe la o consultare publică privind proiectul de – Mobilitate Urbană.

Întâlnirea va avea loc joi, 6 noiembrie 2025, la ora 12:00, în sala de ședințe a Consiliului Local (parter).
Proiectul are ca obiectiv modernizarea infrastructurii urbane din zonele menționate, prin lucrări ce vizează:
– amenajarea trotuarelor;
– realizarea pistelor pentru biciclete;
– reconfigurarea părții carosabile.
„Vă așteptăm să vă exprimați opiniile și sugestiile privind acest proiect important pentru comunitatea noastră!”, au transmis reprezentanții Primăriei orașului Cugir.
Administraţie
Primarul Cugirului, Adrian Teban, vizită pe teren pentru a verifica stadiul lucrărilor de reabilitare a străzilor Făgețel (Cindeni) și Ciprian Porumbescu (Râul Mic)
Administrația locală a orașului Cugir continuă programul de reparare și întreținere a infrastructurii rutiere, prin finalizarea lucrărilor pe două străzi importante din oraș: Strada Făgețel (Cindeni) Strada Ciprian Porumbescu (Râul Mic).

Primarul Adrian Teban a efectuat o vizită pe teren pentru a verifica stadiul lucrărilor și pentru a discuta cu locuitorii din zonă. Cetățenii s-au declarat mulțumiți de schimbările aduse, care contribuie semnificativ la îmbunătățirea calității vieții și la întreținerea cartierelor.
Modernizarea ambelor străzi au fost finanțate din bugetul local, prin contractul subsecvent de reparații străzi, în valoare de peste 800.000 lei.

Pe străzile Făgețel și Ciprian Porumbescu s-au realizat următoarele lucrări:
– Executarea procedurilor tehnice aferente proiectului;
– Amenajarea sistemului de canalizare pluvială;
– Repararea carosabilului prin asfaltare sau pavare, în funcție de specificul traficului;
– Amenajarea trotuarelor, fie cu pavaj, fie cu asfalt, conform soluției tehnice stabilite;
– Realizarea intrărilor în curți pentru proprietățile adiacente.
Astfel, străzile cu trafic intens au fost asfaltate, iar cele cu trafic redus au fost pavate, asigurând o infrastructură durabilă și adaptată nevoilor fiecărei zone. Pe Strada Ciprian Porumbescu, pavarea s-a realizat până în partea superioară, în apropierea Străzii Liliacului.
Despre Strada Teiului din localitatea Vinerea:
– Această stradă este inclusă în programul de reparare și întreținere a infrastructurii rutiere;
– Demararea lucrărilor este programată pentru perioada imediat următoare;
– Începerea lucrărilor depinde de conectarea stației de încărcare la rețeaua electrică.
Stadiul actual al proiectului:
– Atât Strada Făgețel, cât și Strada Ciprian Porumbescu se află în etapa finală de implementare, urmând doar lucrări minore de detaliu.
– Prin aceste investiții, administrația locală își reafirmă angajamentul față de întreținerea și reabilitarea infrastructurii rutiere și îmbunătățirea condițiilor de trai pentru toți locuitorii orașului Cugir.
-
Mondenacum 3 luniMesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luniCând pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 7 luniMESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 6 luniSfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Cugireniacum 2 săptămâniFoarfeca, visul și scena: Drumul unui frizer din Cugir spre succesul internațional
-
Sportacum 11 luniTriumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 7 luniCând sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 3 săptămâniMedicul cugirean Terezia Mureșan-Samoilescu a primit, la Berlin, premiul pentru studiul legat de modalitățile actuale de tratament ale plăgilor greu vindecabile