Rămâi conectat

Actualitate

Cugireana, cel mai lung tren de navetiști din Europa, o istorie de aproape 100 de ani!

cugirinfo.ro

Publicat

în

Cugireana, cel mai lung tren de navetiști din Europa, o istorie de aproape 100 de ani!

Primul tren a oprit în gara din Cugir în anul 1906, după ce s-a finalizat construcţia căii ferate care lega Cugirul de Şibot, rută folosită în special pentru transportul de marfă pentru uzinele cugirene.

În timp, transportul feroviar a crescut direct proporţional cu dezvoltarea industrială şi a atins apogeul înainte de Revoluţie. În anii 80, lucrau la Uzina Mecanică din Cugir peste 18.000 de oameni, majoritatea fiind navetişti din Blaj, Teiuş, Zlatna, Alba Iulia, Aiud, Ocna Mureş şi din comunele limitrofe. Aşa se face că mulţi dintre muncitorii de la Cugir ajungeau la lucru zi de zi cu trenul, celebra garnitură „Cugireana”.

„Trenul aduna toţi navetiştii care veneau la Cugir şi era atât de aglomerat încât uneori se stătea chiar şi pe scări, în picioare pe culoare sau chiar şi în acele treceri dintre vagoane. Vara era îngrozitor de cald şi te sufocai în vagoane. În ciuda condiţiilor, nimeni nu se plângea şi vă spun sincer că după o zi de muncă aşteptam să urcăm în Cugireana pentru un drum cu poveşti, jocuri de cărţi şi glume”, povesteşte Adam Petru, unul dintre cei care a lucrat la Cugir şi care în prezent este pensionar.

• Cel mai lung tren din Europa

„Cugireana” era în plină glorie în anii 80 când la Uzina Mecanică din Cugir lucrau peste 18.000 de oameni, iar majoritatea dintre ei erau navetişti care veneau din localităţile din zonă sau chiar de la câteva zeci de kilometri distanţă. Trenul avea 18 şi chiar 20 de vagoane care erau etajate în aşa fel încât să aibă loc miile de navetişti care foloseau zilnic această garnitură.

Potrivit unor însemnări istorice din acea perioadă, „Cugireana” era considerat cel mai lung şi mai aglomerat tren de călători din Europa, aducând uneori până la 10.000 de persoane. În registrele CFR din anii 1986 – 1989 sunt informaţii potrivit cărora pentru acest tren existau 7.000 de abonamente. Ceferiştii din zonă povestesc că din cauză că era foarte lung trenul trebuia împărţit în două la intrarea în gara din Cugir, între macazuri. „Cugireana” avea şi o soră numită de navetişti „Sibiana” şi care făcea legătura între Cugir şi Sibiu.

„Cred că nu este om care a locuit sau a muncit la Cugir să nu aibă amintiri legate de „Cugireana”. Eu îmi amintesc că urcam uneori în ultimele vagoane şi când coboram nu vedeam partea din faţă a trenului. Pe tren puteai afla ultimele bârfe şi ştiri, dar dacă încercai să cauţi pe cineva aveai slabe şanse să reuşeşti să îl găseşti până când trenul nu oprea în staţie. Uneori era atât de aglomerat încât simţeai bătăile inimii celui care stătea lângă tine. Bărbaţii încingeau nişte jocuri de „filcău” (joc de cărţi – n.r.) şi peste tot se râdea şi oamenii erau plini de viaţă. Erau alte vremuri pe care cei care nu le-au trăit cred că nu le-ar putea înţelege”, spune Mariana Paşca, o localnică din Cugir.

În anii comunismului, transportul feroviar era folosit şi pentru transportul de mărfuri, astfel încât în fiecare lună trenurile care mergeau la Cugir duceau aproape 14.000 de tone de mărfuri.

Însă pe lângă cei care călătoreau corect cu trenul existau şi mulţi care mergeau fără bilet sau „cu naşul”, iar din această cauză existau frecvent razii pe traseul pe care circula „Cugireana”.

Oraşul Cugir nu va mai beneficia de transport feroviar

După scoaterea din curculație trenului „Cugireana”, oraşul Cugir nu va mai beneficia practic de transport feroviar, iar singura variantă pentru locuitori dar şi pentru cei care lucrează în Cugir fiind transportul rutier.

Primarul oraşului Cugir, Adrian Teban, recunoaşte că trenul era folosit de tot mai puţini călători, însă susţine că de vină este CFR Călători care nu a îmbunătăţit condiţiile de transport şi nu a reglat programul de circulaţie a trenurilor cu orele necesare pentru navetiştii care vin sau pleacă din Cugir.

„În ultima perioadă, erau foarte puţini călători care mai foloseau acest tren din cauza condiţiilor pe care le oferea CFR. Din momentul în care ar fi fost alte condiţii de transport, ore adaptate pentru navetişti cu siguranţă ar fi fost mai mulţi doritori care să aleagă trenul. Din punctul meu de vedere, în momentul în care se reabilitează Culoarul IV Paneuropean o legătură între Cugir şi Şibot este necesară. Cugir nu poate fi lăsat fără transport feroviar”, spune Teban.

Afirmaţiile edilului sunt susţinute şi de Andrei, un tânăr care face naveta zilnic de la Cugir la Alba Iulia, unde lucrează.

„Cu siguranţă aş folosi trenul dacă ar exista un abonament la un preţ decent, dacă ar fi curat şi mai ales dacă ar ajunge la timp. Ultima dată când am mers cu trenul îmi amintesc că a avut o întârziere de 35 de minute. Ce să spun patronului? Că întârzii şi de vină este CFR-ul?”, afirmă tânărul.

• Un deputat cere ca vechiul tren „Cugireana” să nu fie scos

Pe lângă reprezentanţii administraţiei locale, în apărarea bătrânei „Cugireana” a sărit şi unul dintre deputaţii de Alba. Deputatul liberal Sorin Bumb a înaintat o interpelare Ministerului Transporturilor cerând să nu fie scos din circulaţie acest tren.

„Peste tot, în lumea civilizată, trenul este preferat ca mijloc de transport atât de navetiștii care îl folosesc să ajungă la locul de muncă, cât și de autorități care investesc permanent în extinderea rețelelor de cale ferată. Nu și în România …). Începând cu 1 martie, CFR Călători va scoate din circulație aproape 100 de trenuri de călători, din toată țara. Nu face excepție nici județul Alba, unde unul dintre trenurile care va înceta să mai circule este un tren cu o vechime de mai mult de 100 de ani. Mă refer la vestitul tren “Cugireana”, care circula pe relația Teius-Cugir, încă din anul 1906”, afirmă Bumb.

Parlamentarul susţine că trenul trebuie menţinut în circulaţie, iar CFR Călători trebuie să investească în calitatea serviciilor şi mai ales să coreleze orarul de trafic pentru a atrage călători.

„În vremurile de maximă dezvoltare a fabricii de armament de la Cugir, acest tren deservea zilnic circa 7.000 de navetiști, pe care îi transporta în 14 – 15 vagoane supraetajate. Astăzi, trenul ajunge să fie scos din circulație pentru că abia reușește să mai adune vreo 10 călători. Nu din cauza faptului ca fabrica din Cugir nu ar mai exista sau pentru că forța de muncă nu ar mai face naveta spre Cugir. Cugirul, în special prin grija administrației locale și județene, a reușit să își reformeze și să își dezvolte industria locală, ajungând să fie un fanion la nivel național prin prezența unor firme mari, de rezonanță internațională, în care lucrează mii de oameni. Cauza lipsei de călători pe acest tren este infrastructura CFR Călători și serviciile oferite de această companie, care au ajuns să semene cu cele din 1906 și împing navetiștii spre transportul rutier”, susţine Bumb.

• Aproape 100 de trenuri vor fi anulate de la 1 martie

CFR Călători va renunţa de la 1 martie la aproape 100 de rute pe care le consideră nerentabile, urmând ca unele trenuri să fie anulate, iar altele să circule doar în anumite zile.

Măsura va afecta foarte mulţi navetişti care merg pe rute scurte spre oraşele mari: Galaţi, Iaşi, Timişoara, Craiova, Braşov, Cluj, Alba Iulia şi Bucureşti.

Potrivit companiei, vor fi anulate compet 25 de trenuri, iar restul nu vor circula în zilele de sărbătoare şi în weekend.

Printre trenurile anulate permanent se află şi “Cugireana”, respectiv trenul Regio 2491, 2492, 2493, 2494 pe relația Teiuș-Cugir. O măsură mult mai şocantă şi greu de înţeles este însă scoaterea trenului 1745 dintre Bucureşti şi Satu Mare. Acesta este singurul tren care face legătura pe zi între Ardeal şi Bucureşti prin Braşov şi care pleacă din Gara de Nord la ora 6 dimineaţa şi ajunge peste 14 ore în Satu Mare, parcurgând aproape 700 de kilometri cu o viteză medie de 47 de kilometri pe oră.

În prezent, parcul deţinut de CFR Călători înseamnă 1.400 de vagoane, locomotive, săgeţi albastre şi, potrivit unei estimări a conducerii companiei, ar avea nevoie de cel puţin 200 de garnituri noi.

sursa: libertatea.ro


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Actualitate

Medicul cardiolog Dan Mihai Cristescu s-a alăturat echipei Spitalului Orășenesc Cugir

cugirinfo.ro

Publicat

în

Spitalul Orășenesc Cugir a încadrat un medic cardiolog. Dr. Dan Mihai Cristescueste medic specialist cardiolog, este născut în Timișoara și a absolvit Facultatea de Medicină și Farmacie Victor Babeș Timișoara iar rezidențiatul l-a realizat la Institutul de boli cardiovasculare.

Am acceptat oferta domnului manager Arion Florin de a veni in orașul Cugir fiindcă am considerat că aici mă pot dezvolta profesional. În același timp am apreciat faptul că Spitalul Orășenesc Cugir este dotat cu aparatură modernă de specialitate necesară pentru a oferi servicii medicale de calitate, grație conducerii spitalului. Apreciez implicarea managerului spitalului. Consider că este importantă prevenția bolilor cardiovasculare și efectuarea unor vizite medicale periodice care să descopere timpuriu factori de risc sau afecțiuni cardiovasculare”, a declarat medicul Dan Mihai Cristescu.

„Mă declar extrem de mulțumit de faptul ca politica noastră de atragere de medici pe specialitățile deficitare a dat rezultate, iar dovada o reprezintă inclusiv încadrarea medicului cardiolog. Venirea acestuia la Cugir, dintr-un mare centru universitar cum este cel din Timișoara, nu poate decât sa mă bucure și sa dea o speranța tuturor pacienților cu afecțiuni cardiace din Cugir că se vor putea trata aici, fără sa mai fie nevoiți să meargă în alte spitale pentru tratament. Apreciez eforturile pe care le-a făcut acest medic pentru a se prezenta la post și mă voi asigura că voi lua toate măsurile pentru ca domnul doctor să-și desfășoare activitatea în condiții de maximă siguranță”, ne-a declarat managerul Spitalului Orășenesc Cugir, Florin Arion.

Începând cu ziua de joi, 8 mai 2025, medicul va consulta pacienții cu afecțiuni cardiologice în regim ambulatoriu:

joia – între orele 08.00-19.00
vinerea – între orele 08.00-20.00.

Timpul de consultație oferit fiecărui pacient este de maximum 30 de minute. Consultațiile în ambulatoriu se fac in baza unor programări prealabile la numărul de telefon de la fișierul spitalului 0258.751.621, de luni până vineri între orele 07.00-15.00. Pacientul trebuie sa aibă asupra sa cardul de sănătate și biletul de trimitere de la medicul de familie sau chitanța de plata a taxei de consultație, de la fișier.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Două persoane, care au plecat cu biciclete din sistemul self-service al orașului Cugir în comuna Romoș, AMENDATE de Poliția Locală

cugirinfo.ro

Publicat

în

Două persoane care s-au deplasat cu două biciclete, din sistemul self-service al orașului Cugir, în localitatea Pișchinți, din comuna Romoș, au fost AMENDATE cu 1.000 de lei, de Poliția Locală a orașului Cugir.

„Polițiștii locali din cadrul Compartimentului ordine și liniște publică, Circulația pe drumurile publice au constatat că în data de 05.05.2025, doua persoane, O.P.A (30 ani), și G.I (34 ani) au utilizat pe un drum neasfaltat de pe strada Calea Gorunilor din localitatea Vinerea doua biciclete din sistemul self-service al Orașului Cugir, cu care s-au deplasat în afara unității administrativ teritoriale a Orașului Cugir, în localitatea Pișchinți, jud. Hunedoara, încălcând astfel prevederile H.C.L Nr.87/2019, pct.13.4, lit.e, fiind sancționați cu amendă în valoare de 1000 lei.

Dorim pe această cale să informăm cetățenii orașului Cugir cu privire la contravențiile și sancțiunile prevăzute de Regulamentul pentru utilizarea serviciului de închiriere biciclete în sistem self-service din orașul Cugir. 13.4. Contravenții și sancțiuni

Următoarele încălcări ale prevederilor prezentului regulament constituie contravenții si se sancționează cu amenda cuprinsă între 500 lei și 800 lei:

a)abandonarea bicicletei în-afara stației automate de închiriere a bicicletelor. La returnare se introduce bicicleta în spaţiu de andocare, se blochează utilizând sistemul de blocare şi se confirmă returnarea prin intermediul aplicaţiei mobile. Se verifică dacă sistemul de blocare este introdus corect;
b) transportul unor bunuri mai grele de 7 kg;
c) transportul de pasageri și, în general, orice utilizare care ar putea pune în pericol utilizatorul sau terții;
d) transportul unor substanțe inflamabile, explozive, toxice sau periculoase;
e) utilizarea bicicletei pe drumuri neasfaltate, altele decât cele prevăzute în nomenclatorul stradal local sau în-afara unității administrativ teritoriale a Orașului Cugir;
f) utilizarea bicicletei în orice alt scop decât cel pentru care aceasta a fost creată și dată spre utilizare, participarea la curse de biciclete;
g) necomunicarea incidentelor survenite, în timpul utilizării, către operator, în cel mult 10 minute de la incident;
h) demontarea bicicletei în scopul reparării acesteia precum și în orice alt scop;
i) utilizarea unei biciclete în mod necorespunzător sau în condiții care pot deteriora bicicleta;
j) cedarea bicicletei altei persoane;
k) preluarea bicicletei de către utilizator dacă acesta se află sub influența alcoolului și/sau a drogurilor ori a altor substanțe stupefiante;
l) utilizarea bicicletei în caz de vânt puternic și furtuni;
m) utilizarea bicicletei fără a se asigura contactul cu partea carosabilă/solul pe ambele roți;
n) neutilizarea bicicletei pe pistele de biciclete, acolo unde drumul public este prevăzut cu piste de biciclete semnalizate și marcate corespunzător;
o) nerespectarea întocmai a marcajelor care indică direcția de deplasare (în cazul în care pe drumul public nu sunt amenajate piste speciale pentru biciclete, acestea pot fi conduse pe partea carosabilă);
p) neutilizarea de veste reflectorizante sau de îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante de la lăsarea serii până la ora de predare prevăzută în prezentul Regulament (ora 23:00) sau când vizibilitatea este redusă, atunci când se deplasează pe partea carosabilă a drumului public;
q) traversarea drumului public, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă.

Acțiunile de verificare vor continua ca principal obiectiv în cadrul misiunilor zilnice, iar pe această cale apelăm și la spiritul civic al cetățenilor care, atunci când constată astfel de încălcări ale legii, să le sesizeze prin intermediul Dispeceratului Poliției Locale Cugir, tel. 0258755455”, au transmis reprezentanții Poliției Locale Cugir.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Vineri, 9 mai 2025: Ziua Europei, marcată în Piațeta Centrului Cultural „Valentin Uritescu” Cugir

cugirinfo.ro

Publicat

în

Primăria Cugir în parteneriat cu Centrul Cultural „Valeantin Uritescu” Cugir, vă invită să participați vineri, 9 mai 2025, la manifestările dedicate Zilei Europei, în Piațeta din fața Centrului Cultural Cugir.

„Vă invităm să marcăm împreună momentul festiv cu un concert de muzică de fanfară!

Avem o mulțime de stegulețe și baloane pentru ca la final să facem cu toții un steag uriaș și să cântăm împreună Odă Bucuriei.

Anul acesta sărbătorim 75 de ani de la Declarația Schuman și de la adoptarea steagului ca însemn distinctiv, precum și cei 18 ani de când România a devenit stat membru.

După cel de al Doilea Război Mondial, un grup de politicieni europeni a dorit o Europă unită pentru a preveni viitoarele conflicte.

Această dată marchează și „Declarația Schuman”, o propunere istorică făcută în 1950 de Robert Schuman, ministrul francez al afacerilor externe și care a pus bazele cooperării europene. Propunerea lui Robert

Schuman este considerată a fi piatra de temelie a Uniunii Europene.

Puteți descoperi în link-ul de mai jos povestea din spatele ideilor sale vizionare. https://www.consilium.europa.eu/ro/schuman-declaration/

Ziua Europei simbolizează angajamentul anual al Uniunii Europene pentru solidaritate, democrație și diversitate!”, au transmis reprezentanții Primăriei Cugir.


 Urmărește cugirinfo.ro și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Știrea ta

Politică

Societate

Economie

Sport

Din județ

Cele mai citite știri

cugirinfo, stiri cugir, informatii cugir