Ştiri din zonă
Brudina de la Acmariu, piesă de muzeu după 50 de ani în folosul comunității
Brudina sau bacul, singurul mod de traversare a râului Mureș timp de zeci de ani pentru cei care călătoreau pe DC 57, între Balomiru de Câmp și Acmariu, a devenit piesă de muzeu. Aceasta a fost renovată și pusă la loc de cinste pentru a fi admirată de către cei ce vor veni în comuna Blandiana.
„După 50 de ani de muncă în folosul comunității Acmariu și nu numai, am îmbrăcat-o în straie de sărbătoare!! Apoi am așezat-o, cum se zice pe la noi, la loc de cinste în semn de recunoaștere și mulțumire, pentru ca generațiile viitoare să vadă și să știe ce a fost înaintea podului peste Mureș la Acmariu”, au transmis reprezentanții Primăriei Blandiana.
Numită de localnici brod sau brudină, bacul era o instalație veche care folosea curenții Mureșului pentru a se propulsa până pe cealaltă parte a râului, cu tot cu încărcătura de pe ea. Aceasta putea transporta orice vehicul sau încărcătură cu o sarcină utilă de până la 10 tone, iar traversarea dura câteva minute. Instalația era deservită de o singură persoană care percepea o taxă, în funcție de greutatea încărcăturii. Iarna, când Mureșul era umflat și înghețat, folosirea brudinei nu era posibilă, iar deplasarea localnicilor devenea foarte dificilă. În lipsa acestei variante, locuitorii comunei ocoleau câțiva kilometri prin comuna Vințu de Jos.
Brudinele erau, de obicei, elemente de la fostele poduri plutitoare utilizate în trecut de armată. Uneori, traversarea Mureşului cu brudina era o aventură periculoasă, care se putea încheia tragic. În urmă cu mai mulți ani, un bărbat de 49 de ani din comuna Blandiana s-a răsturnat cu o autoutilitară de pe brudina de la Şibot, după ce siguranţa de susţinere a mecanismului de antrenare a podului s-a rupt. Pentru a încerca să se salveze, victima a sărit din maşină în râul Mureş, unde a înotat pe o distanţă de câţiva metri în aval, după care a dispărut în apele râului. În județul Alba, mai funcționează brudina la Șibot, unde se face trecerea râului Mureș spre satul Băcăinți.
Ştiri din zonă
Părintele Augustin Burtă, preot al parohiei Șibot timp de 37 de ani, a trecut la Domnul
Părintele Augustin Burtă, preot al parohiei Șibot timp de 37 de ani, a trecut la Domnul în seara zilei de 5 octombrie 2024. Slujba înmormântării va fi oficiată de către Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Irineu, marți, 8 octombrie, de la ora 12.00, la biserica parohiei Șibot.
Părintele Augustin Burtă s-a născut la data de 10 noiembrie 1945, în localitatea Cut, județul Alba, din părinții Augustin și Anica. A petrecut copilăria în satul natal, alături de sora sa, Silvia, efectuând apoi studiile liceale în orașul Brașov. Motivat de dorința slujirii Domnului, a urmat cursurile Institutului Teologic din Sibiu, devenind licențiat în anul 1974. Doi ani mai târziu, s-a căsătorit cu Viorica Săcașiu din Răhău, Dumnezeu binecuvântând căsnicia lor cu o fiică, Simona.
Tânărul teolog a fost hirotonit întru preot în luna februarie 1977, de către Episcopul Emilian Birdaș, pe seama parohiei Șibot. În primii ani de slujire, a demarat un amplu șantier de reparații capitale care vizau locașul de cult degradat de inundații și intemperii. De asemenea, preotul Augustin a construit o casă parohială impunătoare și a amenajat fosta școală confesională în capelă mortuară.
Toate aceste lucrări au fost binecuvântate în data de 22 octombrie 2006, prilej cu care părintele a fost hirotesit întru iconom-stavrofor, în semn de prețuire și apreciere pentru munca depusă. În anul 2011, sub conducerea părintelui, a fost ridicată o clopotniță impunătoare la intrarea în cimitirul parohial. În același an, părintele Augustin a devenit cetățean de onoare al comunei Șibot.
Pe lângă activitatea administrativă rodnică pe care a desfășurat-o, preotul Augustin Burtă a reușit să construiască în jurul său o comunitate frumoasă. A fost mereu în slujba bunilor săi credincioși, aplecându-se la necazul și durerea fiecăruia cu iubire părintească. S-a pensionat începând cu data de 1 februarie 2014, fiind îmbisericit la altarul unde a slujit 37 de ani.
Preotul Augustin Burtă a trecut în veșnicie în seara zilei de sâmbătă, 5 octombrie, trupul neînsuflețit fiind depus în biserica „Adormirea Maicii Domnului” din parohia Șibot. Slujba de înmormântare a vrednicului de pomenire părinte Augustin va fi oficiată marți, 8 octombrie, începând cu ora 12.00, de către Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Irineu, înconjurat de un sobor de clerici.
Veșnica lui pomenire din neam în neam!
Ştiri din zonă
Un bărbat din Șibot crește aproape 100 de cerbi lopătari
Un gospodar din comuna Șibot are o pasiune mai deosebită pe care a transformat-o într-o fermă cu aproape 100 de exemplare de cerbi lopătari.
Ilie Tomuș a achiziționat primele exemplare după ce a fost cucerit de cât de blânde și prietenoase sunt aceste animale care pot fi crescute în preajma omului: „Fiind silvicultor de meserie, am fost în partea Timișoarei odată la vânătoare la cerb lopătar și nu numai că nu am putut să îi mai împușc, dar am prins și drag de ei când am văzut cât sunt de cuminți și foarte frumoși”.
Așa se face că a cumpărat primele perechi de la Arad, aduse din Polonia și apoi alte 10 perechi de la Târgu Mureș. Le-a amenajat un spațiu generos în satul Bulbuc, comuna Ceru Băcăinți, unde animalele trăiesc parcă ar fi în libertate. Cerbii s-au înmulțit pe dealurile însorite și în prezent Ilie Tomuș are circa 70 de cerbi lopătari și în jur de 30 de pui de anul acesta.
Experiența unei vizite la fermă este cu totul deosebită. Animalele sunt foarte prietenoase, în special cu oamenii cu care sunt obișnuite. Când pe pășunea de la Bulbuc răsună vocea lui Ilie Tomuș și cerbii aud chemarea ”Bambi”, pământul freamătă sub copitele animalelor grăbite să își primească hrana.
Şi, pentru că orice pasiune creşte în timp, vânătorul plănuiește să ajungă la 200 de exemplare de cerb lopătar: „Am făcut demersurile pentru 200 de cerbi lopătari și când vom ajunge la acest număr intenționăm să populăm acest fond de vânătoare și să vedem cum se pretează la cota 800-900 de metri”, spune bărbatul.
Frumusețea cerbilor de la Bulbuc se datorează și atenției cu care sunt îngrijiți în fiecare zi. Animalele au mare nevoie şi de hrană bună, pe care o primesc din belșug, iar cheltuielile de întreținere nu ar fi mari, spune Ilie Tomuș.
Deși locuiește în Șibot, bărbatul a ales satul Bulbuc pentru ferma sa de cerbi lopătari, iar motivul este unul de suflet: „Rădăcinile mele sunt aici, bunicii și părinții mei au fost de aici, din Bulbuc, iar bunicul meu, o spun și mă mândresc cu asta, a fost primar până în 1948 la Bulbuc, pe vremea când aici era comună și așezarea de atunci arăta ca un sat din Germania acum”.
Ştiri din zonă
A fost lansată o nouă licitație pentru continuarea lucrărilor la podul de peste râul Mureș care leaga Blandiana de Șibot
Administrația comunei Blandiana, a lansat recent licitația pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice, care prevedere executarea restului de lucrări necesare pentru finalizarea construcției podului peste râul Mureș în comuna Blandiana. Valoarea estimată a proiectului, fără TVA este de 5.474.140,51 RON.
Prima licitație a podului peste râul Mureș dintre Acmariu (Blandiana) și Balomir (Șibot) a avut loc acum 5 ani în anul anul 2019, proiectul fiind finanțat prin PNDL, având o valoare estimată la vremea respectivă de 8,29 milioane lei, cu TVA inclus.
Din informațiile obținute de ziarulunirea.ro, lucrările la pod s-au împotmolit din lipsa banilor, pentru că nu au fost reactualizate valorile din contract. Contractul cu vechiul constructor a fost anulat, a fost reautorizat podul și urmează să se facă o nouă licitație pentru a găsi un nou constructor.
Acest pod va facilita circulația auto și pietonală în satul Blandiana, nemaifiind necesară utilizarea drumului național DN7 pentru a trece de pe o parte pe cealaltă a râului Mures.
Potrivit documentației, lucrările necesare – REST DE EXECUTAT sunt:
Mal drept Mureș: Pentru sectorul proiectat în rambleu, restul lucrărilor de executat cuprinde:
– asigurarea capacității portante și a gradelor minime de compactare necesare la nivelul terasamentului în rambleu;
– amenajarea structurii rutiere proiectate;
– acostamente;
– profilarea și protejarea taluzurilor;
– Șant pereat cu beton (partea dreapta);
– cele 2 (doua) casiuri prevazute la capetele zidurilor de sprijin;
– cele 4 (patru) guri de scurgere prevazute;
– finalizarea lucrarilor la podet km 0+095.
Pe sectorul prevăzut cu zid de sprijin, restul lucrărilor de executat cuprinde:
– excavarea integrala a umpluturilor realizate;
– refacerea umpluturii, asigurandu-se gradele minime de compactare, precum i conditiile calitative necesare;
– refacerea drenurilor și placii de racordare;
– amenajarea suprastructurii drumului;
– amenajarea trotuarelor;
– amplasarea parapetelor de siguranta și a parapetelor pietonale;
– șant pereat cu beton (partea dreapta).
Lucrările vor fi realizate conform proiectului tehnic al lucrării, cu dispozițiile de șantier aferente.
– asigurarea capacitatii portante si a gradelor minime de compactare necesare la nivelul terasamentului in rambleu;
– amenajarea structurii rutiere proiectate;
– acostamente;
– profilarea si protejarea taluzurilor;
– reparatii locale ant pereat cu beton;
– cele 2 (doua) casiuri prevazute la capetele zidurilor de sprijin;
– cele 4 (patru) guri de scurgere prevazute.
Pe sectorul prevăzut cu zid de sprijin, restul lucrărilor de executat cuprinde:
– excavarea integrala a umpluturilor realizate;
– refacerea umpluturii, asigurandu-se gradele minime de compactare, precum si conditiile calitative necesare; – refacerea drenurilor si placii de racordare;
– amenajarea suprastructurii drumului;
– amenajarea trotuarelor;
– amplasarea parapetelor de siguranta i a parapetelor pietonale;
– reparatii locale sant pereat cu beton.
Lucrările vor fi realizate conform proiectului tehnic al lucrării, cu dispozițiile de șantier aferente.
Lucrări pod: Albia: Ambele maluri ale Râului Mureș se vor curăța de vegetație și reprofila sub pod și pe câte 50 m amonte și aval de acesta.
În jurul radierelor pilelor P1 si P2 din albie, pentru limitarea afuierilor se vor executa lucrări de stabilizare a talvegului cu anrocamente având greutati G=500 … 1000 kg.
Pentru a se stabili starea tehnica a lucrarilor executate și lucrarile necesare a fost întocmită Expertiza Tehnica de către ing. Mihaela Popovici, Expert Tehnic Atestat pe subdomenile A4 82 D2.
Pe baza inspectiei vizuale făcută pe teren și în urma consultării documentelor de calitate puse la dispoziție de către Beneficiar, se constată că toate categoriile de lucrări executate cât și materialele puse în operă sunt conforme din punct de vedere calitativ și asigură parametrii impuși prin documentația tehnică.
Se vor executa urmatoarele lucrări:
– Mentinerea lucrarilor executate si expertizate, avand in vedere conformitatea acestora cu Proiectul Tehnic si Detaliile de Executie, Caietele de sarcini si Dispozitiile de santier emise pe parcursul executiei.
– Continuarea lucrarilor ramase de executat;
– In vederea finalizarii stucturii de beton armat, se var curata armaturile ramase in asteptare, se var indrepta si completa in situatia in care lipsesc si se vor pregati corespunzator rosturile de tumare – se va curata suprafata betonului cu jet de apa de inalta presiune ca sa se indeparteze praful si orice particula solida (beton desprins, rugina, etc) si se var betona conform proiect:
– Ancorajele cablurilor de postcomprimare ale grinzilor situate la partea superioara a grinzilor se var curata si se var proteja cu rasini epoxidice;
– Toate suprafetele de beton de fata vazuta (elevatii culei, grinzi) se var curata, se var inspecta, se vor repara eventualeledefecte constatate conform Dipozitiei de santier nr.5 din 05.05.2021 si prevederilor lnstructiunU tehnice privind procedeele de remediere a defectelor pentru e/ementele de beton si beton armat- lndicativ C 149-87 si se vor proteja cu vopsea speciala de protectie;
– Curatarea banchetei de rezemare pe culei si pe pile si inspectarea aparatelor de reazem;
– Executarea placii de suprabetonare:
– Demolarea placilor de racordare, refacerea umpluturilorla terasamente si refacerea placilor de racordare;
– Executarea caiisi a trotuarelor pe pod si pe rampe:
– Montarea echipamentelor pe pod si pe rampe
– Semnalizarea rutiera
– Finalizarea lucrarilor din albie
Sperăm că până la finalul anului viitor, visul locuitorilor din zonă să devină în sfârșit realitate, iar buruienile uriașe care tronează acum să fie înlocuite de asfalt.
-
Mondenacum 10 luni
MESAJE de Crăciun fericit! Urări și felicitări pe care le poți trimite celor dragi | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 5 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic 2025, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 5 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 5 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luni
MESAJE de 8 MARTIE, Ziua Femeii 2024. Felicitări, urări și SMS-uri pentru femeile din viața voastră | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 2 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 6 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 5 luni
Sfinții Constantin și Elena 2024. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro