Actualitate
59 de ani de la tragedia aviatică de la Cugir, în care şi-au pierdut viaţa 32 de pasageri
Din păcate anul 1964 a reprezentat un an negru pentru aviația românească. La 9 octombrie, un Iliusin IL – 18B a căzut în Munţii Lotrului, accident în care şi-au pierdut viaţa 28 de persoane, iar culmea, tot un Iliusin IL – 14 al TAROM se prăbuşise tot în munţi, la doi kilometri de oraşul Cugir, în zona de sud a dealului „Cetate”, loc cunoscut ca „Pârâul Ţiganului”, accident în urma căruia şi-au pierdut viaţa toţi cei 32 de pasageri.
În regimul de atunci, nimic n-a „transpirat” despre cele două accidente, petrecute la o distanţă de 100 kilometri unul de celălalt. Doar localnicii au aflat, din gură în gură, că aparatele de zbor s-au prăbuşit. Despre catastrofa aviatică de la Cugir, Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale Deva păstrează mai multe volume cu documente care prezintă succesiunea evenimentului din seara de 9 octombrie, cauzele şi presupuşii vinovaţi care au determinat tragedia petrecută în urmă cu o jumătate de secol. La documentarea legată de catastrofa care a şocat populaţia Cugirului şi nu numai, am primit informaţii de la mai mulţi localnici care au fost martori la nenorocirea petrecută în seara respectivă, unii dintre ei sprijinind autorităţile locale în căutarea şi recuperarea trupurilor celor decedaţi.
• Filmul producerii catastrofei
Pe data de 9 octombrie 1964, ora 19.55, de pe aeroportul „Traian Vuia” din Timişoara, locaţie dată în folosinţă în luna februarie a anului respectiv, un avion rusesc tipul IL – 14 înmatriculat YR – ILB, aparţinând TAROM, decolează în direcţia aeroportului Băneasa -Bucureşti. Avea să fie ultima cursă a acestui aparat aflat la acea vreme în dotarea aviaţiei civile româneşti. Din anchetele desfăşurate la vremea respectivă, rezultă că deşi itinerariul iniţial de zbor al avionului era Timişoara – Deva – Curtea de Argeş – Bucureşti – Băneasa, la solicitarea echipajului, traseul ar fi fost schimbat de piloţi cu acceptul Centrului de Dirijare a Zborurilor Băneasa, pe motivul situaţiei meteo nefavorabile. Cu toate că a fost acceptată decizia de deplasare pentru o altă direcţie de zbor şi anume: Timişoara – Caransebeş – Tg. Jiu – Bucureşti Băneasa, rămâne şi astăzi o enigmă faptul că ehipajul n-a mai respectat solicitarea de modificare a deplasării făcută anterior şi s-a îndreptat spre Deva, considerând situaţia meteorologică mai bună, neştiind de fapt că intră direct în furtuna care le va fi în cele din urmă fatală. Potrivit surselor existente în arhiva de la Deva, la bordul aparatului se afla un echipaj format din piloţi tineri, dar cu experienţă de zbor: în acel moment, la manşa avionului se afla Nicolae Matei – comandantul avionului (32 de ani), copilotul Aurelian Iliuţă (29 de ani), operatorul radio – Traian Moldovan (43 ani), Teodor Miu (30 de ani), numărul de ore de zbor al acestora variind între 2.260 şi 7.130. La ora 20.10, echipajul de la bordul avionului IL-14 ia pentru prima dată legătura cu controlorul de zbor de la Aerodromul din Deva, cu care, potrivit înregistrărilor, a avut o importantă discuţie. Controlorul de zbor îl informează pe comandantul aeronavei de vremea nefavorabilă pe care o va întâlni după ce va trece de Deva, pilotul confirmând de altfel că vede zona la care acesta făcea referire, zonă cu descărcări electrice şi oraje.
Ultima convorbire între echipaj şi controlorul de zbor de pe aerodromul Deva se consumă 12 minute mai târziu, piloţii comunicând ora estimativă când vor ajunge deasupra localităţii Curtea de Argeş şi altitudinea la care se află la ora respectivă avionul. La ora 20.25 se pierde legătura între avion şi turnul de control din Deva, fapt ce confirmă prăbuşirea avionului în zona oraşului Cugir.
Fără a bănui ce s-a întâmplat, controlorii din Deva încearcă inutil să ia legătura cu echipajul, căci încercările lor de a restabili contactul radio rămân fără rezultat. Peste 35 de minute, la ora 21.00, cei de la turnul de control primesc vestea catastrofei aeriene de la Cugir şi anunţă la rândul lor aeroportul Băneasa -Bucureşti.
• Ministerul Forţelor Armate declanşează o anchetă la locul prăbuşirii aeronavei
Imediat după eveniment încep anchetele. La faţa locului se deplasează o echipă a Ministerului Forţelor Armate-Departamentul General al Forţelor Civile, condusă de generalul Constantin Sandrea şi o echipă din partea TAROM, condusă de Dumitru Balaur-director general al companiei la acea vreme. Acestora li se alătură cinci specialişti, experţi în ingineria aviatică. Concluzia comisiei de anchetă care s-a deplasat la faţa locului a fost următoarea: „Comisia condusă de general-maior Constantin Sandrea din care au făcut parte şi un număr de 5 ingineri specialişti în construcţia de avioane este următoarea: Cauza catastrofei aeriene înregistrate la data de 9 octombrie 1964, ora 20.26, în care şi-au pierdut viaţa 32 de persoane este aceea a întâlnirii unui front de nori producători de curenţi verticali, care în opoziţie cu manevrarea pilotului în perioada de revoluţie în formă de opunere de rezistenţă pentru a nu fi răsturnat, a produs ruperea aeronavei, începând cu profundor-partea mobilă a aripei, fuselaj, după care a desprins planurile de motoare şi a căzut”.
• Bilanţul catastrofei, cauzele acesteia şi verdictul dat de comisia de anchetă
Verdictul dat de comisie în ceea ce priveşte vinovatul a fost unul unanim: comandantul aparatului, Nicolae Matei, se face vinovat de producerea accidentului şi de pierderea de vieţi omeneşti. Anchetatorii au considerat că pilotul ar fi îndreptat aeronava spre zona cu turbulenţe atmosferice, deşi turnul de control de la Deva i-ar fi recomandat pilotului să evite acest traseu. Bilanţul catastrofei a fost cutremurător: 32 de morţi şi pagube totale în valoare de aproape 2.5 milioane de lei. În noaptea de 9/10 octombrie, autorităţile au găsit la locul tragediei, în zona numită „Pârâul Ţiganului” (în apropierea satului Feţeni) cele 32 de cadavre, care au rămas peste noapte sub paza organelor de miliţie şi a militarilor Ministerului Afacerilor Interne care exercitau paza Uzinei Mecanice Cugir.
În dimineaţa zilei de 10 octombrie s-a dispus coborârea în oraş a persoanelor decedate şi a obiectelor găsite lângă epavă sau care se aflau împrăştiate pe o suprafaţă destul de mare de teren de pe raza localităţii. La Spitalul orăşenesc Cugir a fost amenajată o cameră mortuară, unde au fost depuse corpurile celor 32 de persoane care şi-au pierdut viaţa. Truprile decedaţilor au fost aşezate apoi în sicrie şi transportate la Timişoara pentru a fi preluate de familii spre a fi înhumate. După un timp, o mare parte din rămăşiţele aeronavei au fost ridicate şi predate unei întreprinderi de colectare a metalelor din Hunedoara. Anchetatorii vorbesc în raport şi despre alte motive care au condus la catastrofă: una dintre cauze ar fi fost faptul că aparatura de la Centrul de Dirijare a Zborurilor Băneasa era destul de învechită, fapt ce a făcut ca piloţii să primească date meteorologice eronate, în realitate vremea nefiind prielnică din cauza furtunii şi a descărcărilor electrice care au afectat, după cum s-a văzut, condiţiile de zbor.
Asta presupune că Aeroportul Timişoara ar fi trebuit să primească un ordin care să interzică decolarea în astfel de condiţii a avionului şi să fie ţinut la sol până la ameliorarea vremii. Tot acelaşi raport mai arată că greutatea avionului a fost schimbată cu cea a aparatului IL- 14 P german care era mai uşor cu 260 kg decât avionul care a zburat în acea seară. Totodată, nici echipajul şi nici pasagerii n-au purtat centurile de siguranţă care ar fi trebuit să fie folosite în caz de furtună (fapt confirmat după prăbuşirea aeronavei).
• Speculaţii ale localnicilor legate de cauza prăbuşirii avionului
Legat de tragedia din seara de 9 octombrie 1964, există şi unele versiuni ale localnicilor care au urmărit aparatul survolând oraşul Cugir. Unii dintre ei susţin că aeronava traversa localitatea la joasă înălţime, cu un zgomot destul de accentuat, că avea o flacără în partea din spate, în opinia lor provenind probabil de la un trăsnet (având în vedere vremea nefavorabilă) şi că bucăţi din aeronavă, precum şi un număr mare de obiecte personale printre care şi îmbrăcăminte, încălţăminte, valize, cădeau din avion deasupra oraşului. Există voci care afirmă cum că se observa clar cum se încerca evitarea prăbuşirii avionului pe oraş (în special pe spital), pe deasupra căruia avionul zbura şi cum se căuta cu disperare un loc pentru aterizare.
Unele persoane, prezente la locul catastrofei, ne-au relatat că au văzut multe trupuri ale decedaţilor dezbrăcate, de parcă cineva le-ar fi sugerat să se debaraseze de îmbrăcăminte pentru ca hainele purtate să nu li se aprindă. Contrar acestor supoziţii ale localnicilor, anchetatorii susţin că pe resturile aeronavei găsite la faţa locului nu s-au găsit urme de foc care să provină de la vreun contact al avionului cu un trăsnet şi că pe fuselajul avionului nu s-a găsit nicio urmă a existenţei incendiului la bordul avionului.
Atunci, de unde flacăra pe care au observat-o localnicii când avionul survola oraşul, dar şi după ce acesta s-a prăbuşit, având în vedere că cei cu care am discutat spun că avionul se vedea arzând, tocmai din cartierul Cindeni, adică de la peste 3 kilometri distanţă de locul tragediei?! Mai există şi un fapt pe care l-am aflat de la autorităţile locale care deţineau funcţii la acea vreme, cum că persoane fără frică de lege şi de Dumnezeu şi-au însuşit obiecte (bijuterii) aparţinând unor persoane care au decedat în accident.
Chiar dacă au plătit în faţa legii pentru faptele lor, rămâne să răspundă şi în faţa lui Dumnezeu pentru atitudinea lor, într-un asemenea moment. La o jumătate de secol de la tragedie, rămân întrebări care n-au fost elucidate nici până în prezent, valabil fiind doar raportul comisiei de anchetă întocmit la acea vreme, când niciun accident aviatic nu era făcut public, nefiind permis să „transpire” ceva, care să aducă atingere tehnicii în domeniu, aparţinând „marelui prieten” de la Răsărit.
Constantin PREDESCU
Actualitate
Vineri, 14 noiembrie 2025, Cugirul a marcat Ziua Mondială a Diabetului
Peste 100 de personae au luat parte vineri, 14 noiembrie 2025 la manifestarea organizată de Asociația „Implicare și Dăruire 2023” (președinte Mihaela Bota) desfășurată la restaurantul „Elegance” din Cugir, cu prilejul Zilei Mondiale a Diabetului.

Au onorat evenimentul: dr Terezia Mureșan – Samoilescu, dr. Karlheinz Ludwig, Dr. Zoltan Kudor, asistent nutriționist Nicoleta Vesa, farm. Tatiana Petric, psiholog Ancuța Mizgai, precum și reprezentanți ai CAR Credit Teiuș.
Participanții au avut ocazia să admire expoziția de grafică și pictură aparținând lui Dragoș Bălașa. Învitat să ia cuvântul la eveniment, dr. Karlheinz Ludwig, în calitate de medic pediatru a vorbit despre diabetul zaharat la copil, o boală cauzată de lipsa insulinei, hormon esențial pentru buna funcționare a organismului. Deși este mult mai rar decât diabetul adulților, numărul cazurilor la copii a crescut în ultimii ani.
„În România apar anual aproximativ 3.800–4.000 de cazuri noi. Diagnosticul este un moment foarte greu pentru copil și familie, deoarece tratamentul necesită administrarea zilnică a insulinei, un regim alimentar adaptat și monitorizarea frecventă a glicemiei. Vestea bună este că progresele medicale din ultimele decenii sunt extraordinare. De la descoperirea insulinei în 1921, până la pompele moderne, monitorizarea continuă a glicemiei sau sistemele de „pancreas artificial”, toate aceste inovații schimbă radical viața copiilor cu diabet. Cercetările actuale – inclusiv terapia cu celule stem sau insulinele „smart” – oferă speranța reală că într-o zi vom putea vorbi chiar despre vindecare”, a ținut să precizeze distinsul doctor.
Atenția s-a îndreptat apoi spre perspectiva care le unește pe toate: psihologia. Un capitol sensibil susținut de psiholog Ancuța Mizgai.
„În acest cadru, traseul emoțional al persoanei diagnosticate cu diabet a fost privit ca un element esențial al adaptării. De la șocul și teama momentului diagnosticului, până la stresul tratamentului și dificultățile emoționale care apar în timp — anxietate, epuizare, frustrare sau tristețe — fiecare trăire are nevoie de spațiu, înțelegere și validare. Sprijinul psihologic devine astfel liantul care ajută pacientul să integreze boala în viața de zi cu zi fără a se simți copleșit, oferind echilibru și sens în tot acest proces. „Diabetul se gestionează cu medicină, dar se trăiește cu emoție. Psihologia face puntea dintre ele.” Nu doar glicemiile au nevoie de echilibru — și sufletul are”, a subliniat psihologul Ancuța Mizgai.

În aceeași zi, la Spitalul orășenesc Cugir s-a desfășurat o acțiune de sănătate publică în contextul marcării Zilei Mondiale a Diabetului, ce a constat în realizarea de consultații gratuite și testarea gratuită a glicemiei, fără bilet de trimitere, în cadrul Ambulatoriului de Specialitate, de către medic primar diabet și nutriție din cadrul unității sanitare.
Acțiunea s-a desfășurat în parteneriat cu Consiliul Județean Alba și Direcția de Sănătate Publică Alba. Au beneficiat de consultații medicale de specialitate gratuite peste 30 de persoane, oferite de dr. Geanina Livia Mihu, medic primar diabet și nutriție, în cadrul Ambulatoriului de specialitate. Activitatea a fost realizată în parteneriat cu Consiliul Județean Alba, cu sprijinul managerului Florin Arion de la Spitalul orășenesc Cugir.
Constantin PREDESCU
Actualitate
17-18 noiembrie 2025: Cugirul găzduiește o conferință dedicată programului „UNESCO Global Network of Learning Cities”
În perioada 17–18 noiembrie 2025, la Cugir va avea loc conferința dedicată programului UNESCO Global Network of Learning Cities, o inițiativă internațională orientată spre promovarea educației pe tot parcursul vieții și a dezvoltării durabile sustenabile.

Orașul Cugir s-a alăturat rețelei în 2024, devenind parte dintr-un cadru global care reunește orașe angajate în implementarea strategiilor educaționale, sociale și economice bazate pe principiile UNESCO.
Rețeaua este coordonată de Institutul UNESCO pentru Învățare pe Tot Parcursul Vieții (UIL) și sprijină colaborarea interurbană prin schimb de bune practici, cercetare aplicată și dezvoltare de politici publice integrate.
La eveniment vor participa invitați din țară și din străinătate, specialiști din educație, cercetare, dezvoltare urbană și politici publice, alături de reprezentanți ai orașelor membre UNESCO Learning Cities.
Conferința contribuie la afirmarea Cugirului în cadrul rețelei globale și susține dezvoltarea unui cadru de reflecție academică și cooperare internațională privind politicile de învățare urbană.
Actualitate
Medic urolog nou, la Spitalul orășenesc Cugir
Medicul Mihai Cotruță, specialist urolog, s-a alăturat echipei de medicale a Spitalului Orășenesc Cugir.

Este medic format în cadrul Institutului de Urologie și Transplant Renal din Cluj-Napoca, cu experiență în diagnosticarea și tratarea afecțiunilor urologice prin metode moderne și minim-invazive.
Pregătirea sa a fost consolidată prin participarea activă la evenimente științifice naționale și internaționale, unde a aprofundat teme precum: tratamentul endoscopic al litiazei urinare; urodinamica și tulburările de micțiune; nfertilitatea masculină; noile direcții în oncologia urologică.
Abordarea sa medicală este centrată pe pacient: fiecare decizie este ghidată de cele mai recente recomandări europene, combinând experiența practică cu respectul și comunicarea clară cu pacientul.
Domenii de interes: Endo-urologie; Litiază urinară (pietre la rinichi / ureter); Uro-oncologie); Infertilitate masculină; Urodinamică și tulburări de urinare.
Program de consultații în Ambulatoriul de Specialitate: Luni – Vineri, între orele 10:00 – 14:00 (în cadrul Spitalului Orășenesc Cugir).
Îi urăm și noi bun venit în comunitatea locală și mult succes în activitate!
Constantin PREDESCU
-
Mondenacum 3 luniMesaje de Sfânta Maria 2025. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 7 luniCând pică Paștele ortodox și cel catolic 2026, dar și în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Din judeţacum 7 luniMESAJE de Sfântul Gheorghe 2025. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor dragi de ziua numelui | cugirinfo.ro
-
Mondenacum 6 luniSfinții Constantin și Elena 2025. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | cugirinfo.ro
-
Cugireniacum 3 săptămâniFoarfeca, visul și scena: Drumul unui frizer din Cugir spre succesul internațional
-
Sportacum 11 luniTriumf pentru șahiștii de la Metalurgistul Cugir, la „Cupa de Iarnă” desfășurată la Sibiu
-
Din judeţacum 7 luniCând sunt Floriile Ortodoxe și Catolice în următorii ani | cugirinfo.ro
-
Actualitateacum 3 săptămâniMedicul cugirean Terezia Mureșan-Samoilescu a primit, la Berlin, premiul pentru studiul legat de modalitățile actuale de tratament ale plăgilor greu vindecabile
