Acasă » Actualitate » Proiectul Școala Familiei a continuat la Biserica „Sfinţii Trei Ierarhi” din Cugir, cu modulul „Formarea dependențelor la copii și tineri’’

Proiectul Școala Familiei a continuat la Biserica „Sfinţii Trei Ierarhi” din Cugir, cu modulul „Formarea dependențelor la copii și tineri’’

Publicat în 31.05.2017 la ora 9:48

Susţinut de doctorul în științe medicale Veronica Grădinariu, asistent universitar la Universitatea de Medicină și Farmacie din Iași, atelierul structurat în două părți, una teoretică și alta practică, a sintetizat și îmbogățit piramidal informațiile dobândite de către părinți atât prin modulele prezentate anterior, cât și prin modul autodidact de care au dat dovadă părinții, aceștia demonstrând prin atenție și întrebările puse, că starea intelectuală, psihică, fizică, morală și duhovnicească a copiilor lor, este preocupare principală.

Având experiența extinsă pe mai mulți ani și în multe proiecte naționale în domeniul lucrului cu copii și tineri  în dezvoltarea personală, asistenta UMF dr. Veronica Grădinariu a prezentat preț de mai bine de  4 ore dovedite de neprețuit, informații teoretice din neurostiinte, psihologie, sociologie și bioetică conexate cu ateliere practice și discuții libere, care să fixeze recomandările primite.

Prin dulcele grai moldovenesc, regionalisme, expresivitate, naturalețe dar și o profundă trăire și învățătură duhovnicească, termeni precum neocortex sau cortex prefrontal,  hipotalamus, amigdala, sistemul limbic al creierului, neuroplasticitate, adicții, endorfine sau dopamină, au devenit familiari pentru cei prezenți. Divina  creație  a arhitecturii creierului uman  aflată în permanentă remodelare prin sensibilitatea și vulnerabilitatea sa în fața provocărilor mediului, a fost descifrată la nivelul inteligibil al celor prezenți, așa încât părinții să poată identifica precoce  o posibilă dependență, de orice natură ar fi ea, să facă diferența între dependență și adicție, să înțeleagă cum poate afecta aceasta funcționarea organismului, dar și când și cum poate fi eliminată.

Studiile științifice de etică, psihologie prezentate, au adus în vizorul celor prezenți  tipuri de dependențe puse la dispoziție cu mare ușurință de societatea  modernă : de un obiect- precum alcool, droguri, ciocolată, mâncare, dependența de senzații și emoții precum cele dobândite prin TV, jocuri pe calculator, smartphone, workalholism, shopping, jocuri de noroc, internet, Facebook (FAD-Facebook Addiction Disorder), pornografie, dar și forme mai subtile de dependențe emoționale: obsesia  de fi  de la prima oră a zilei la curent cu noutățile, știri , vreme sau horoscop, de a urmări obsedant o telenovelă, de a te compara psihotic cu ceilalți, de a fi admirat, de a fi concentrat Zoom pe profilul  FB și sfâșiat psihic de numărul mic de like-uri ale unei postări, de a căuta senzații tari de orice natură- sport extrem, fitness, vitezomanie, sex- într-o veritabilă și ieftină adrenalino-dopamino-endorfino-dependență/adicție. DSM (Manualul de Diagnostică și Statistică a tulburărilor medicale) volumul V nu a înregistrat încă de pildă, dependența de internet, (IAD) care a fost recunoscută în China ca problemă națională și este tratată dur,inuman, în tabere pentru tineri, adevărate centre de corecție.

Statisticile arată nivelul mondial al flagelului, ca fiind de  milioane de consumatori declarați, cei care sunt oficial înregistrați- 5 milioane de consumatori de droguri, 15 milioane alcoolici, 25 milioane consumatori de pornografie și  pedofilie, cei mai mulți tineri sub 18 ani fiind expuși independent sau subliminal la mesaje mass-media.O astfel de statistică realizată de diaconul Adrian Sorin Mihalache,coordonator al Centrului de Studii Interdisciplinare în Religie şi Ştiinţă al Fundaţiei „Solidaritate şi Speranţă“ Iași,  ne va arăta în septembrie situația dependenței de pornografie  în România. Cât despre dependența de Tv, aceasta  se consideră instalată atunci când urmărești emisiunile TV o oră pe zi, timp de o lună, ori o statistică franceză a anului 2013 arăta că timpul mediu petrecut la TV era de 5,30 ore!

Creierul intră în stare de hipnoză, cele 24 de cadre pe secundă anihilează raționalul, experimentul ,,Cadrul 25’’, fiind mai mult decât doveditor al anihilării puterii de percepție a creierului uman și expunerea la mesaje subliminale pervertitoare a neocortexului bazat pe gândire critică, rațiune, motivare și preluarea dominanței de  creierul reptilian, bazat pe emoții de bază, pe reflexe și instincte precum frică, furie.

Eu-thanasierea mondială echivalentă a centrării egoiste pe sine, distruge empatia, iubirea față de aproapele, compasiunea, comunicarea, răbdarea. Interrelaționarea reală este anihilată sub masca unui profil de Facebook cu sute și mii de prieteni virtuali, care ascunde o personalitate cu tulburări comportamentale, emoționale declarate sau nu, recunoscute sau nu, cu traume vechi greu de autoidentificat sau de gestionat. Interacțiunea vie a vechilor comunități creatoare de igienă emoțională pentru tineri, dispare în detrimentul labilității emoționale, a identificării persoanei cu propriile emoții, cu solicitări extreme ale creierului, crearea de dependențe și adicții ce duc la reale reconfigurări ale rețelelor neuronale, mai degrabă identificate cu cele ale ADHD, autism sau  Alzheimer.

De obicei, tulburările fizice și psihice se instalează și se împletesc subtil, subliminal, în mod conjugat și perfid într-o spirală a pierderii de sine, așa încât atunci când se sesizează schimbările exterioare, precum comportamenul obsesiv, compulsiv, repetitiv , iritabilitatea, nevoia de a obține starea de bine prin îndepărtarea disconfortului psihic, sevrajul, tulburările  sunt deja bine înrădăcinate.

Dependența/adicția  unei persoane devine creatoare de co-dependență,  se extinde asupra membrilor familiei, prin empatizare, prin așezarea emoțională în dependență de celălalt (vezi ,,Labirintul co-dependenței’’). Metode de tratament psihologic există, cu rate mai mari sau infime de reușită, cu recidive, după cum se menționează și  metode duhovnicești, bazate pe ,,punerea lui Dumnezeu înaintea a orice’’ cum spune părintele Rafail Noica, bazate pe dragostea nebună a lui Dumnezeu   pentru noi .

E nevoie de o hotărâre liberă, de spovedanie și împărtășanie, de o ,,luptă purtată ferm, demn şi smerit, în fiecare zi, acasă şi în gânduri, pentru înnoirea minţii!’’ afirmă diacon Sorin Adrian Mihalache. E nevoie de sinergie, de conlucrarea omului cu divinitatea. ,,Nici tu nu te mântuiești fără mâna lui Dumnezeu și nici Dumnezeu nu te ridică dacă nu-I întinzi și tu mâna.’’  spune Părintele Arsenie Boca în ,,Din învățăturile Părintelui Arsenie Boca – Rostul încercărilor’’.

 Odată cu această ultimă întâlnire din cadrul proiectului naţional ,,Şcoala Familiei- educaţie pentru părinţi”, organizatoarea la nivelul judeţului Alba, doamna Laura Bercu şi-a exprimat mulțumirile d-rei Veronica Grădinariu, părintelui  Ioan Cândea, organizatorul şi susţinătorul acestui proiect la nivelul oraşului pentru  sprijinul acordat,  precum și dorința reîntâlnirii tuturor formatorilor cu grupul cugirean, amintindu-le  de taberele organizate în luna iulie la Bușteni sau Iași, ofertă ce poate fi vizualizată pe site-ul  http://scoala-familiei.ro.

 Tatiana Ungurianu

Acest articol a fost citit de 30 ori

Proiectul Școala Familiei a continuat la Biserica „Sfinţii Trei Ierarhi” din Cugir, cu modulul „Formarea dependențelor la copii și tineri’’
5 (100%) 1 vote

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Completează termenul lipsă * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.